Vad är det bästa sättet för att få bort skabb?

B

blessen

Hej alla hästälskare!
Jag sköter en underbar tinkerhäst som har råkat ut för skabb. Förmodligen hade Bless det när hon kom från Irland( köptes därifrån) Jag var inne på Svenskatinkersällskapets hemsida och fick en hel del information om olika behandlingar. Nu tänkte jag även höra med er om ni har några bra tips eftersom skabb inte är helt lätt eller för den delen billigt att behandla. Ringde veterinären imorse och hon svarade att det bästa är att raka bort hovskägget och sedan tvätta med vatten. Räcker verkligen det? Hjälp mig!!

Sv: Vad är det bästa sättet för att få bort skabb?

Har för mig att noromectin i injektion ta skabb men jag är inte helt 100

Min lilla nordis hade skabb när han kom till mej. Jag fick utskrivet Sebacil av vet. Detta skall man späda ut (10 ml / 5 l vatten) och massera in på alla benen tre gånger med en veckas mellanrum. Samtidigt fick jag rådet att avmaska med Noromectin eller Ivomec eftersom det kan ge medlet bättre verkan då. Man kan även lägga en sträng av Switch Pour On längs med hästen från öron till svansrot hade jag för mig att han sa. Jag behövde inte raka bort hovskägget utan skabben försvann ändå, använde Sebacil och Noromectin, så nu slipper min pålle stå och stampa och klia sig. Hoppas det går bra för er. Lycka till!

Till att börja med ska du raka/klippa bort allt hår i hovskägget .Skabb kommer av att det varit fuktigt och smutsigt. Sen skulle jag tvätta med t ex hibiscrub(finns på apoteket) det ska blandas med ljummet vatten. Ta en tvättsvamp med skrubb på ena sidan och gnugga bort så mycket du kan. Torka sedan ordentligt och låt lufta. Står hästen på torv kan du först smörja in med tex helosan salva.

Hur går det med tvagningen Blessen ? Har du rakat bort vackre Bless hovskägg ? Kram BSMX

Först tycker jag att du ska veta helt säkert att det är skabb innan du gör något. Vet får göra ett hud prov och då vet ni vad det är och kan behandla efter det.

Desinfektions medel tror jag inte funkar på hästen eftersom det är ett djur inte en bakterie. Men boxen skulle jag göra rent och även tänka på alla saker/utrustning som du använder till hästen inte kommer i kontakt med andra hästar så att det smittar.

Lycka till

Har vi verkligen skabb pa Irland? Jag trodde inte det.
Daremot kan han ju ha loss.

Men ar du helt saker pa att det inte bara ar mugg?

Raka bort "onödigt" hårvävt ...
Behandla med väl utspädd virkon S,Skölj av och schamponera noga efter ca 1-2 timma. eller hibiscrubba hästen(mkt dyrare).

Virkon biter inte på skabbdjuret så det är meningslöst att tvätta med lindrar kanske tillfälligt. Följ tinkersällskapets råd på deras hemsida de har STOR erfarenhet av skabb

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla kloka bukefalister. Behöver er hjälp med bästa sättet att få bort hundgår från kläderna. Min arbetströja ser förfärlig ut då...
2
Svar
34
· Visningar
15 027
Senast: lislolaslo
·
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 234
Kropp & Själ Tillhör egentligen ÄU, men vänder mig hit med tanken att här borde finnas mer erfarenhet ;) Rubriken säger väl egentligen allt, hur...
2 3
Svar
44
· Visningar
67 836
Senast: Ramona
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 217
Senast: Roadster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.