Sv: Vad är *bra* för barn egentligen??
Jag tror att mitt inlägg blev lite väl hårt formulerat och jag antar att det lät som att jag inte alls förstår dem som har sina barn på dagis..
Jag skulle vilja säga såhär:
Jag har själv aldrig gått på dagis. Har aldrig saknat det och det har inte påverkat hur jag är som person idag..
Jag var hos min gammel-mormor (som inte var såå gammal dåå..
)
Vi hade jätteroligt och vi lekte hela dagarna. jag hade barn runtomkring som jag lekte med vad jag själv minns..
Min dotter är nu 2,5 år som sagt och hon är hemma dels för att jag inte jobbar (arbetslös) och för att jag anser det onödigt att ha henne på dagsi för att jag inte behöver det just nu..
Jag känner att ska jag göra nåt som att gå till frisören eller på nåt möte eller nåt så har jag en man som ställer upp givetvis och väldigt snälla vänner som oxå ställer upp.
Vi ställer upp på varandra med det här med barnpassning.
Min dotter är VÄLDIGT kavat och blir nästan aldrig blyg för främmande, hon kan storma in i ett rum med barn och leka fritt och obehindrat med dem utan att hela tiden veta vart jag är..
Hon kan komma hem till barnvakten och bara rusa rakt in, en puss och ett *vinke vink* och sen har hon redan fullt upp och bryr sig aldrig om jag lämnar henne.
I somras när vi var ute på gården och hon inte ville gå in så sa hon helt enkelt : hej då *vinkade* och så gick hon åt ett helt annat håll när jag gick emot ytterdörren för att se hur hon reagerade..
När jag ställde mig bakom dörren så att hon inte såg mig så gick hon till sin trehjuling och skottkärra och började leka lika glad i hågen trots att hon inte kunde se mig..
Så att hon skulle bli osäker och mammig m.m p.g.a att hon inte har gått på dagis köper jag inte för det är bara ett väldigt lamt argument..
Du är så välkommen att hälsa på oss..
så kan jag lova dig att hon sitter i din famn och leker titt-ut och har puss-kalas efter 5 minuter.
Hon älskar alla människor och ett barn till att vara så tryggt i sig själv, det har jag aldrig tidigare skådat..
DÄREMOT så förstår jag de som har sina barn på dagis. Det är ju så samhället ser ut idag.. Det är väl inte mycket att käfta emot, tyvärr..
Men man hör så mycket idag om att barn är stressade och har magont och andra fysiska och psykiska åkommor..
Vi lever i ett stressat samhälle där allt ska gå i ett svindlande tempo och folk far hit och dit oavbrytet.
Men jag FÖRSTÅR..
Hade jag varit en mamma i karriären så hade jag ju oxå suttit i den sitsen. Nu gör jag inte det och på den vägen är det..
( så jag är ingen MOTSTÅNDARE av dagis, men alla måste ju ha sina egna funderingar)
Jag vill inte räknas som en egoiustisk mamma som för egen skull har min dotter hemma..Jag vill hennes bästa, och jag ska ställa henne på kö till dagis nu då jag hoppar in och jobbar extra ganska mycket nu.
Min son som nu är 7 år och går i första klass däremot började på dagis när han var 1,5 år.. Han var ganska tidig med det mesta när ha var liten och började resa sig och gå redan när han var 9 månader.
Och det jag menar med att jag tycker det är tidigt med att ha 1-åringar på dagis är att de är inne i en sån utvecklingsfas i livet då det händer väldigt mycket..
De ska börja gå och börja säga mamma för första gången t.ex ..
Jag tycker det kan vara ganska rimligt att ha dem kanske då ett par timmar/dag på dagis just för att de ska lära sig tidigt att umgås med andra barn och att bli omhändertagna av andra människor så att de tidigt får lära sig att känna sig trygga med andra vuxna.
Och du säger att det inte är hög nivå på dagis..
Jag kan informera om att min kära mor på 48 år har jobbat på dagis i många många år, men fick en slags bullerskada av ljudnivån och slammer hela tiden i bakgrunden . Hon är idag på läkares inrådan omplacerad inom våran kommun och sitter nu på kontor istället för inom barnomsorgen..
De högsta ljuden är inte de värsta men däremot de där ljuden som finns där " hela tiden i bakgrunden.."
// Mamman som SKA ställa dottern på kö.. :smirk: