Vad är bettsäte?

T

tusssilago

Kanske är en dum fråga men hade ute tandläkaren för första gången nu för lite sen. Idag kom räkningen på posten och där står det tandraspning & bettsäte.. Vad innebär bettsäte? :confused:

Sv: Vad är bettsäte?

Det är att hon har rundat till kanten på kindtanden längst fram (den som ligger mot bettet alltså) Detta gör att det ofta blir bekvämare för hästen att ha bettet i munnen :)

Det ger rätt mycket att ha praktiserat hos en hästtandläkare ändå ;)

Var det något du bad om att få ett bettsäte? Det är som sagts ovan att man filar ner tänderna som bettet tydligen ska ligga mot. Det är bara det att bettet bör aldrig nudda tänderna! Då är det fel tillpassat!

Var det något du bad om att få ett bettsäte? Det är som sagts ovan att man filar ner tänderna som bettet tydligen ska ligga mot. Det är bara det att bettet bör aldrig nudda tänderna! Då är det fel tillpassat!

Nej det var ingenting jag bad om... Menar du att jag har ett bett som inte passar då? Hur ser man vad jag ska ha istället i så fall?

Nej det var ingenting jag bad om... Menar du att jag har ett bett som inte passar då? Hur ser man vad jag ska ha istället i så fall?

Det kan snarare vara så att det sitter för högt. Läs gärna på denna sida http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#placement som jag tycker är jättebra när det gäller utrustning och dess funktion och påverkan på hästen! Scrolla ner till "Bit Placement" för att läsa om just bettsäten!

*borttaget pga att jag hade missuppfattat*

(bettet ligger f ö mot laner och tunga, inte mot tänderna)

Senast ändrad:

Det kan snarare vara så att det sitter för högt. Läs gärna på denna sida http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#placement som jag tycker är jättebra när det gäller utrustning och dess funktion och påverkan på hästen! Scrolla ner till "Bit Placement" för att läsa om just bettsäten!

Jo men det kan nog stämma att det sitter lite för högt.
Men varför gjorde tandläkaren det om jag inte bad honom? Kan de bara göra så utan att säga nåt?

(bettet ligger f ö mot laner och tunga, inte mot tänderna)

Hade "nästan" rätt: avrundning av första kindtanden så att inte kinden blir klämd mellan den och bettet när man tar hårt i bettet.

- ändrat efter att ha ringt expertisen, dvs den hästtandläkare som införde begreppet -

Jo men det kan nog stämma att det sitter lite för högt.
Men varför gjorde tandläkaren det om jag inte bad honom? Kan de bara göra så utan att säga nåt?

Ingen aning... tycker det verkar lite lustigt. Hade det inte varit bättre att påtala att bettet borde sänkas om det nu sitter lite högt? :crazy:

- ändrat efter att ha ringt expertisen, dvs den hästtandläkare som införde begreppet -

Coolt! Han som införde begreppet? Vad har han att säga ifrågan? sustainable dressage får ju det att framstå som helt vansinnigt, men kanske han har en annan version?

Ingen aning... tycker det verkar lite lustigt. Hade det inte varit bättre att påtala att bettet borde sänkas om det nu sitter lite högt? :crazy:

Det har inget att göra med om bettet sitter för högt eller ej, det är för att minska obehaget för hästen om man tar för hårt i bettet.

Coolt! Han som införde begreppet? Vad har han att säga ifrågan? sustainable dressage får ju det att framstå som helt vansinnigt, men kanske han har en annan version?

Ringde nyss och frågade... vet inte vad sustainable dressage har för åsikt (har inte läst där än) men jag litar på min hästtandläkares kunskaper. Han har förmodligen gjort det på mina hästar.

Ringde nyss och frågade... vet inte vad sustainable dressage har för åsikt (har inte läst där än) men jag litar på min hästtandläkares kunskaper. Han har förmodligen gjort det på mina hästar.

.... kollade snabbt.

Hon tror att man filar främsta kindtänderna så att de bildar ett "säte för bettet", men det har hon missuppfattat.

Det rör sig om en avrundning av den skarpa kanten för att minska obehag när man tar hårt i bettet, som jag skrivit ovan.

Hon som jag praktiserade hos brukade iallafall göra detta automatiskt men även förklara för hästägaren om varför hon gjorde detta. (tabbade mig lite i förklaringen i första inlägget)
Men detta är absolut inget farligt eller så. Hästen påverkas inte av det.
Faktum är att det relativt ofta är "bettsäte" på just de två kindtänderna närmast lanerna, dock endast om hästen gnider bettet mot tänderna eller om bettet är dåligt anpassat.
Men detta stör inte tuggfunktionen i sig.

.... kollade snabbt.

Hon tror att man filar främsta kindtänderna så att de bildar ett "säte för bettet", men det har hon missuppfattat.

Det rör sig om en avrundning av den skarpa kanten för att minska obehag när man tar hårt i bettet, som jag skrivit ovan.

Det är den uppfattningen som jag också fick av den sidan. Och sensmoralen blir att man allid bör kolla upp fakta på fler än ett ställe även om källan anses tillförlitlig ;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka