Vad är bättre?

maiagull

Trådstartare
Jag och min kompis har haft en liten diskussion om hur vi ska lära min häst att vända utan att stoppa ner huvudet och börja äta när man ska stänga hagen för den andra hästen. Problemet är ju att det bör gå rätt fort att vända så den andra inte hinner ut. Jag vill använda grimskaftet (tvinnat i bomull och lite elastiskt) att lägga över nosryggen. Då har jag lite håll och tycker att det funkar. Det har hon totalsågat eftersom det är så farligt. Hon vill smälla till honom med grimskaftet istället. Vilket jag inte vill (och har bestämt att vi ska lägga grimskaftet över nosen istället.) När man gör det så blir det inget tjafs utan han provar sätta ner huvudet och slutar när det tar stopp. Enkelt och utan bråk. Så vad tycker ni "bukisar"? Att det kan vara farligt pga nosryggen är väldigt ömtålig vet jag, men med ett mjukt grimskaft anser jag att det är bättre än att smälla omkring.

/ :confused:

Sv: Vad är bättre?

SÅ förbaskat lätt att knäcka nosryggen är det faktiskt inte.

Jag skulle nog också lägga grimskaftet över nosryggen. I den situationen BÖR det ju inte bli sån upprördhet från hästens sida så det kommer såna krafter på tal som knäcker nosryggen.

Men, ännu enklare kan det ju vara att sätta grimskaftet på sidan, mot dig, istället för mitt under?

anhe skrev:
Men, ännu enklare kan det ju vara att sätta grimskaftet på sidan, mot dig, istället för mitt under?

Det gör bara lite skillnad. Han kör ändå ner huvudet. Och han ger sig inte, så även om jag stoppar första försöket så gör han ett nytt försök direkt. Nä jag tycker det funkar bra med grimskaftet över nosryggen. Han har lite respekt för det. Sen är han lättlärd, så det behövs nog inte så lång tid innan han har lärt sig hur det fungerar.

/ :cool:

Eftersom att det är din häst och du har sagt att ni ska göra på ett visst sätt så är det bara så. det får din kompis acceptera.

Använd din metod så länge, och jobba med att få hästen att acceptera att han inte får dra iväg och äta utan lov. Jobba med "lydnadsövningar" från marken.

Ta tag i grimman med ena handen när du traskar ut genom grinden, och vänd hästen omedelbart med huvudet mot grinden. Då har du kontroll på vad han gör eller inte gör.

caballus skrev:
Ta tag i grimman med ena handen när du traskar ut genom grinden, och vänd hästen omedelbart med huvudet mot grinden. Då har du kontroll på vad han gör eller inte gör.

:rofl: jag jobbar som sagt var på det... :banana:

/ :angel:

Tycker precis som dom andra att ditt alternativ verkar bäst eftersom det förmodligen blir minst bråk med hästen då. Det tråkiga är bara att om din kompis ska ta in hästen så kommer hon kanske göra på sitt lilla vis. Vet ju inte hur hon är men har lärt mig att fastän man säger att man vill ha saker och ting på sitt eget vis så har folk en viss tendens att strunta i det när man inte är där :crazy: . Hoppas i alla fall inte att din kompis är så :p .

snofflan skrev:
Tycker precis som dom andra att ditt alternativ verkar bäst eftersom det förmodligen blir minst bråk med hästen då. Det tråkiga är bara att om din kompis ska ta in hästen så kommer hon kanske göra på sitt lilla vis. Vet ju inte hur hon är men har lärt mig att fastän man säger att man vill ha saker och ting på sitt eget vis så har folk en viss tendens att strunta i det när man inte är där :crazy: . Hoppas i alla fall inte att din kompis är så :p .

Tyvärr slog du huvudet på spiken där. Hon gör som hon vill ändå. Men hon har åtminstone börjat hålla i grimman istället för att snärta med grimskaftet. Man får vara tacksam för det lilla.

/ :)

Min häst gjorde lika dant det har jag övat bort genom att ha grimskaftet löst och när han är på väg att ta ner huvudet; ett snabbt ryck och ett nej. har funkat super!

Men som någon sa krävs det nog lite lydnadsövningar från marken för att få honom att lyssna på dig.

Hoppas ni får bukt på problemet och lycka till!

maiagull skrev:
Tyvärr slog du huvudet på spiken där. Hon gör som hon vill ändå. Men hon har åtminstone börjat hålla i grimman istället för att snärta med grimskaftet. Man får vara tacksam för det lilla.

/ :)

Precis vad jag trodde.... :crazy: . Visst är det tråkigt när folk bara nonschalerar (stavas?) vad man säger :mad: ! Det är ju i alla fall bra att hon inte snärtar med grimskaftet längre. Vi får ju hoppas att hon håller sig ifrån det i fortsättningen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 581
Senast: hollypolly
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 907
Senast: Cattis_E
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 957
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar