Vad är bästa alternativet för en unghäst?

J

Jottis

Funderar på att skaffa mig ett föl/unghäst (welsh) men är ganska ny på det här med unghästar etc. Funderar på vad som är bästa alternativet då det gäller stall/lösdrift och hur man ska tänka där. Jag har ett stall i närheten som har "vanliga" hagar och bara 4-5 hästar i stallet där min häst i så fall får stå ensam i box men gå tillsammans med en annan unghäst i hagen. Inte världens roligaste hagar (inga direkta utmaingar utan vanliga med "slät mark") men ett bra stall. Det som är detta stallets fördel är att det ligger nära där jag bor så unghästen blir mycket hanterad och "binds upp" på mig som dess ledare.

Jag känner dock att jag HELST skulle vilja ha ett stall där unghästen fick gå tillsammans med andra unghästar i kuperade hagar, att den kanske t.o.m fick dela box med annan unghäst i stallet etc. Ett sådant stall finns, men det ligger längre ifrån mig vilket gör att jag inte har möjlighet att vara där dagligen (kanske bara 2-3 dagar i veckan), men där finns folk på gården som gör "daglig tillsyn" av hästen.

Vad tycker ni är det bästa för unghästen och dess uppväxt? Ska man låta den gå på "unghäststall" första året och sedan ta hem den till "vanligt" stall eller är det bättre att göra det direkt från början? Kom med era erfarenheter och tankar kring detta!

Finns det även någon welsh-fantast (eller annan) i detta avlånga land som skulle kunna tänka sig att vara min "mentor" via e-post så tycker jag det vore jätteroligt!:) :banana:

Sv: Vad är bästa alternativet för en unghäst?

halloj! min lilla ettåring går med ett lugnt gäng kompisar. Lösdrift, givetvis. En ung häst måste röra på sig kontinuerligt för att bygga upp skelett och muskler ordentligt.
Jag saxade lite ur flyinges hemside-tips om avvänjning och första tiden efteråt (1-2 år):
"Fölet har starkare band till mamman och syskonen än till jämnåriga kamrater. I flocken finns alltid hästar i olika åldrar, så det är inte naturligt som vi ofta gör att dela upp hästar efter ålder! Om du ändå måste ta bort fölen från flocken (t ex hingstföl på våren), sätt dem tillsammans med en eller ett par andra vuxna hästar för trygghetens skull, inte bara jämnåriga. "

Så har jag min lille hingskille. Han får vara i box för att vänja sig ibland, men är nästan alltid ute (om han inte väljer lösdriftshallen för att sova gott och se död ut). Jag tror på rörelse, lek och aktivitet för både barn, ungdomar, föl och unghästar! :rofl:
Lycka till med pållen!!!!

Normalt är väl en bra lösdrift att föredra MEN man måste utgå från den enskilda hästen. Jag har nästan varje år någon unghäst som är så långsam med sitt ätande att det inte går att ha den på lösdrift. Utan den får stå i egen box på natten för att hinna äta upp i lugn och ro. Naturligtvis ute i flock på dagen.

Ok. Men hur mycket ser ni betydelsen av hantering med dessa unga hästar? Om jag sätter unghästen på den här lösdriften som jag vet om, så blir den ju inte alls hanterad på samma sätt som om jag kan träffa den dagligen. Hur mycket ska man väga det mot att "hästen får vara häst" ???

Jag träffar mina som går på lösdrifrt dagligen. De ska ha kraftfoder och visteras även om de går lösa.
Själv hanterar jag inte mina unghästar så mycket mer än att de kan visteras, ledas, bindas upp, verkas och vid behov behandlas av veterinär. Med andra ord vanligt hästvett. All annan hantering får vänta tills det är dags för inridning/inkörning när hästen är vuxen nog för detta. Det tränar sig bäst själva i flock av andra hästar.

O.k det är jag med på (foder, tillsyn etc.) Det tråkiga i mitt fall är dock att det blir ju inte JAG som gör detta utan dom som är ägarna till lösdriften. I och för sig folk som jag litar på, så på så sätt är det ju ingen fara. Bara det att jag gärna vill knyta kontakten till min egen häst direkt från början.

Å andra sidan kunde det ju lika gärna vara att jag köpte en 3-åring, och då är det ju ändå inte jag som har hanterat den som unghäst...

Tack för alla tips du har kommit med. Ska genast surfa in på Flyinges hemsida som verkar vara en bra sida med info. om unghästar etc.
Vad är du själv uppfödare av för ras? I hur stor skala?

Jag föderupp halvblod och har för tillfället sju ston i avel.

Jag tycker att du ska välja stallet med andra unghästar och kuperade hagar. Enligt min mening betyder flocken mer i en hästs uppväxt och mognad, att hanteras dagligen av människor behöver inte alls vara nödvändigt, eller ens bra.

Vi har en unghäst som man väl kunde kalla för "problemhäst" och vi har blivit tvugna att verkligen jobba för att han ska lita på oss och vilja vara med oss. Nu jobbar vi båda heltid och pendlar långt, vilket innebär att vi egentligen bara jobbar riktigt med honom ett par gånger i veckan max. (tanken är att det ska bli bättre..) Det har dock funkat utmärkt och han är nu riktigt stabil och trevlig. Säkert hade det gått fortare om vi haft tid att greja med honom oftare, men har man ingen panik tycker jag gott man kan ge dem den tiden. Det har inte varit negativt iaf.

Lycka till med din unghäst!

(jag vet inte om jag kan vara någon welsh-mentor då jag har islänningar, men jag har lärt mig en hel del av våran unghäst som jag gärna delar med mig av om du vill bolla ideer och funderingar. Bara skicka ett PM isf :idea: )

Jag har 2 st unghingstar, den ena en welsh mountain och den andra ett oreggat russ. Båda är 1,5 år. Jag köpte welshen i december och då fick han både gå på lösdrift och stå i stall. Han fick gå med mina 2 stora hästar. Men nu har jag skaffat "russet" och nu går dom 2 tillsammans, dom har jätteroligt och busar jättemycket. Förut busade welshen med min kallblodsvallack, men jag märker att unghingstarna har roligar tillsammans.
Jag tycker att det finns fördelar med båda allternativen, för det är bra att vänja unghästen att stå i stall samtidigt som det är bra att han får busa med andra unghästar och vara ute så mycket som möjligt.
Du ska nog göra det som känns bäst för dig, huvudsaken är att hästen får god omvårdnad och hästkompisar tycker jag. Om du skulle välja "Fel" så kan du väl flytta honom.
Lycka till! Du kommer att få en väldigt rolig tid framöver, det är bland det roligaste jag har gjort att skaffa mig unghästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar