Vad är bäst

L

lisa_trollet

att rida med gummisnodd eller inspänningstyglar på unghästar?

Sv: Vad är bäst

Tycker personligen inte man ska använda någon form av hjälptyglar på unghästar utan synnerliga skäl.
Också svårt att svara utan att veta varför detta skulle behövas.

jag skulle inte rida med något av dom alternativen, särskilt inte unghästar. jag föredrar om nödvändigt graman eller thideman tygel där det är möjligt att ge hästen tillräcklig eftergift.

Varför vill man ha inspänning på en unghäst? Det kanske man ska börja med att fråga sig istället. Vad har man misslyckats med som man tror att en hjälptygel kan rädda? Vad vill man uppnå?

De ska inte användas jämt utan nån gång ibland som x-tra stöd och hjälp att söka sig till rätt form.
Vet många som använder sig av inspänning på unghästar.

De ska inte användas jämt utan nån gång ibland som x-tra stöd och hjälp att söka sig till rätt form.

Och för att många gör det är det rätt?

Det är rätt många som spöar in sina hästar i transporten också, eftersom de inte har vett nog att göra det på ett snällare sätt.

Jag skulle råda dig att tänka om och strunta i hjälptyglar på unghäst, det är en genväg som blir en senväg! Du får en häst med handbromsen i och det är inget kul alls.

Försök jobba med lätt inspänning när du longerar istället, då föredrar jag den lite fastare lädertygeln med gummiring och sätter den lågt.
Tömkör lite för att få fram den rätta känslan och kontakten.

När du sitter på ryggen, tänk bara framåt och fånga upp lätt i handen i stället.

aldrig nånsin sett ngn som använder regelrätt inspänningstygel ö.h.t under ridning, om vi inte pratar longering av ryttare, då ngn longerar hästen och ryttaren ej använder tygeln.

gummisnodd ser jag inte ngn nytta av det heller. För unghästen är det a och o att hitta en balans under ryttare utan att forceras in i ngn slags form. Och det brukar inte vara särskilt svårt för den heller, tycker de flesta unghästar har rätt tänk och lätt söker sig framåt/nedåt, med en mjuk, balanserad och följsam ryttare på ryggen.

Ingen hjälptygel alls. Spec inte vid ridning! Det är ryttaren som ska erbjuda hästen att gå i en lämplig form och det inte genom att fixera huvudet utan genom att sitta i balans o rida hästen så att den självmant söker sig framåt (!!!) - nedåt när den slappnar av o börjar använda rygg o bakben fördelaktigt. Det är oftast ganska lätt på unga hästar, ta hjälp om ni har problem innan det blir en ovana.

Jag är inte mkt för inspänningstyglar på unghästar men när min var under utbildning använde jag mig av en hemmagjord gramman vissa perioder.

Hade problem med att han pullade kraftigt när han blev lite het och sen kom han på att det var ett smart sätt att få matte ur balans. (han var något otroligt stark när han gjorde så) Fick tipset av min tränare att ta en grammantygel och fästa den i spännerna vid framvalvet istället för under magen. Detta gjorde att det blev ett stopp när han pullade och han kom snart på att det var ganska lönlöst att försöka. Red han även lite efter på denna modellen då det hjälpte han att våga ta bättre stöd på bettet (mkt känslig i munnen) Har inte påverkat han något utan han går nu med ett tryggt stöd på bettet och bär sig själv. Fast man måste ha erfarenhet för att använda gramman så man inte "rider på" grammanen. (eftergift!) Gjorde tyglen av en körtöm som jag kortade av i rätt längd.

Sen brukar jag longera unghästarna med gummisnodd när dom börjat bli lite äldre och få lite kontroll på sin kropp för att dom ska jobba med ryggen.

Föredra att tömköra framför longera/rida med inspänning.

Säger som många andra - skulle inte använda någon inspänning alls vid ridning av unghäst! Sen tycker jag inte att varken snodd eller inspänninstygel är någon av de bästa hjälptyglarna att använda vid ridning..

Nu ska inte någon ta åt sig på fel sätt men jag tycker faktiskt inte att man ska ha unghäst om man inte klarar av att rida den utan hjälptyglar.

Varför ska du ha det på en ungshäst?
JAg tycker att man inte ska ha några hjälptyglar på unghästar...
Kan tycka det är ok med martingal närman ska börja hoppain hästen om det behövs men annars nej.

Inget av dom. Jag använder inga inspänningar eller snoddar varken på äldre hästar eller de unga jag rider in. Har inte behövts:cool:

Nu ska inte någon ta åt sig på fel sätt men jag tycker faktiskt inte att man ska ha unghäst om man inte klarar av att rida den utan hjälptyglar.

Jag har ridit in många unghästar tidigare och vet vad ja gör. Har inte ridit dom på inspänning. Men vill man va med på årgångschampionaten så hinner man inte vänta på att dom ska söka sig när själva.
Den här hästen kan inte koncentrera sig ordentligt utan "springer runt" och tittar på allt annat istället.

Den här hästen kan inte koncentrera sig ordentligt utan "springer runt" och tittar på allt annat istället.

ja, unghästar brukar ju bete sig så. Därför finns det många andra sunda metoder och knep man kan ta till för att få dom att intressera sig utav arbete istället för att kolla på allt annat.

Jasså? Tycker det är märkligt att många tänker så kortsiktigt och tar genvägar istället för att få sin unghäst att intressera sig för arbetet och tycka det är kul och intressant. Jag har ridit in en del unghästar och aldrig behövt inspänning, man kan lösa problemet genom att få hästen intresserad istället för att knyckla ihop den.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: miumiu
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama