Vad är bäst...

F

Felway

..att ha för slags transportskydd på hästen under en lite längre transportsträcka (ca.6-7 timmar) tycker ni?
När vi åker kortare lite turer, till träningar och tävlingar, brukar jag sätta på senskydden som hästen ska ha under ridningen, boots runt och över det höga transportskydd...
Men vad är bäst att ha när man åker länge sträckor? Det kanske inte spelar någon roll, men jag fick för mig att det skulle bli "jobbigt" för hästen att stå "inbäddad" :p så länge :crazy:
Självklart kommer vi att stanna och ge hästen vatten, se till att han har hö osv. Bör man även lasta av hästen så att den får röra på sig någong gång?

Tacksam för åsikter och tips :bow:

Sv: Vad är bäst...

jag tycker att det bästa brukar vara boots och högt (och lågt) lindade fleecelindor med paddar under.
(alt. transportskydd, det är såklart lättare men jag tycker lindor är bättre)

om hästen är lättlastad är det såklart bäst att lasta av någon gång och vattna och gå en sväng.
är den krånglig är så stressar man nog upp den för mycket om man lastar av :)

tänk på att ta av broddar, om hästen brukar gå med det i hagen, även om den har boots, om den trillar kan den lätt trampa igenom.

Tack för ditt svar! :)
Jo då, han är lättlastad, så det är inga problem!
Just ja, inte glömma att ta av broddarna :idea:

Fler som har åsikter?

Åkte flera sådana långa sträckor till tävlingar i somras och hade bara boots bak på hästen. Kanske ska tillägga att hästen är van vid långa resor, åker bra och alltid lastbil.

Okej, denna häst har också rest längre sträckor lastbil, men nu skall vi köra med våran trailer... Det kanske skulle räcka med bara boots, fast han är så "steppig" att det känns dumt att "riskera" att han skadar sig. Jag vill gärna skydda framknän/haser, har fått för mig att det är bra att göra?

(Måste bara fråga: Vad är det för häst på din avatar? Ras, stam? Ser väldigt lik ut min ponny, kort i ryggen med låånga ben :angel: och exakt samma färg! )

Senast ändrad av en moderator:

jag har aldrig transportskydd om jag ska åka långt. brukar ha boots bara.
flera som jag känner har råkat ut för att hästarna har fått jättehög feber och varit jättedåliga när de har kört med transportskydd och hästarna haft kanske ngt pyttelitet knappt synligt sår, och den risken vill jag inte ta.
kör endast med transportskydd (höga) på vintern när pålle är broddad och bara på kortare sträckor

flera som jag känner har råkat ut för att hästarna har fått jättehög feber och varit jättedåliga när de har kört med transportskydd och hästarna haft kanske ngt pyttelitet knappt synligt sår, och den risken vill jag inte ta.

Okej, kanske en urdum fråga men: Hur menar du att det hänger ihop?
Feber, transportskydd och ett litet sår? :crazy:
Visst vet jag att hästar kan bli sjuka av långa transporter, men menar du att de kan bli det av transportskydden?!

Har du en häst som du vet står stilla i transporten så kanske du kan skippa skydden om du tror att han blir för varm eller nåt, men tänk på att även om hästen brukar stå stilla så kan det alltid hända ngt som gör att han trampar eller sparkar sig själv, du kanske måste bromsa eller svänga häftigt. Ju längre resa dessto större risk att det hinner hända ngt..

Korta sträckor har vi bara skydd på de skodda benen, allternativt bara bakbenen beroende på vilken häst det är, men långa sträckor är de rejäla skydd runt om. Ser hellre att jag kommer fram med transiga transportskydd, än trasiga ben.
Använder vanliga låga transportskydd och det funkar kanonbra. Har haft hästar som tycker det är döläskigt med höga skydd (över hasen) och har nu problem att hitta som passar, så jag har lagt ner projektet och håller mig till låga.
Använder transportskydd från Börjes som vi själva förstärkt, och så är de inte dyrare än att man lätt kan köpa nya om de skulle gå sönder ändå.. De är mjuka och fina och sitter bra och hästarna störs inte av dem som de gjort av de som är "stela".

Felway skrev:
Måste bara fråga: Vad är det för häst på din avatar? Ras, stam? Ser väldigt lik ut min ponny, kort i ryggen med låånga ben :angel: och exakt samma färg!
Hepp, såg inte den här frågan förut...
Hästen på min avatar är en Selle Francais född -93, Lion D'Or - Chatelet - Fandango. Fransk import...
Hon är inte ponny utan en liten häst ca 157 i manken, även om man kunde tro att hon är ponny vissa dagar:angel: :D

Okej, kunde nästan gissa att det var en "liten" storhäst...
De ser som sagt ruskigt lika ut, men min ponny är en fullblod/connemara korsning ;)

Jag har alltid boots runt om och höööga transportskydd runt om.
Men om jag skulle ut på någon resa på över 5 timmar så skulle jag inte ta transportskydd utan boots och lindor med padd under.

Okej, varför?! :angel:
För att det skulle bli för varmt eller av någon annan anledning? *nyfiken*
Men det lutar nog mest till att jag väljer att linda (med padd under) och boots :)
Fast samtidigt vill jag skydda hästens knän och haser, så jag har lite beslutsångest! :p

Felway skrev:
..att ha för slags transportskydd på hästen under en lite längre transportsträcka (ca.6-7 timmar) tycker ni?
När vi åker kortare lite turer, till träningar och tävlingar, brukar jag sätta på senskydden som hästen ska ha under ridningen, boots runt och över det höga transportskydd...
Men vad är bäst att ha när man åker länge sträckor? Det kanske inte spelar någon roll, men jag fick för mig att det skulle bli "jobbigt" för hästen att stå "inbäddad" :p så länge :crazy:
Självklart kommer vi att stanna och ge hästen vatten, se till att han har hö osv. Bör man även lasta av hästen så att den får röra på sig någong gång?

Tacksam för åsikter och tips :bow:

Jag har bucas skydd till mina hästar (inte de högsta), de sitter väldigt bra och skyddar hovarna om de trampar på sig själva också. Rekomenderar verkligen dessa! :idea: Använder inte lindor på längre turer, eftersom hästarna ibland har en förmåga att börja krångla sig ur dessa. Angående feber och skydd, så finns det ju något som kallas transporsuka, låter mer sannorlikt att det har med detta att göra.
På längre sträckor är det faktiskt lag på att lasta av hästen. Tycker att det är bra om hästen får komma ut och prommendera lite, så att den inte blir stel. Det är ju väldigt ansträngande för dem att åka transport. Brukar passa på att ta av skydden då också så att de får lufta sig lite och kollar om det har kommigt in någon torv under som kan irritera.

När är det lag på det ? Hur lång sträcka måste det vara då ? Jag har oxå en fråga om någon vill ta sig tid att fråga på den : Om man ska åka från Uddevalla till Göteborg va tycker ni då mans ka ha för skydd , en svårlastad c-ponny är det jag eventuellt ska köra.

personligen gillar jag inte lindor vid transport. Rent livsfarligt om hästen trampar av sig dom. (stor risk i en transport när den flyttar sig för att hålla balansen..), alla hästar bli såklart inte skärrade för detta, men om den fortsätter trampa runt kan blodflödet stoppas. :cool: inte så kul :smirk:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 168
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama