Vad är bäst, och går det att byta ?

R

R0NJA

Sitter och funderar över foderstat till hästen inför hösten.
Gällande kraftfodret så är det "havrebaserat". Förra året fick han en bladning med följande:
12kg hösilage
4kg havre
1kg kornkross
4dl betfor
4dl kli
+ mineraler

Men jag undrar om det funkar att byta ut krossen, betforen och kli mot Krafft Plus BlåRöd ? Då det är nästan samma komponenter. Och om man byter, isåfall kan minska havregivan?
Vad blir mest ekonomiskt, och framförallt bäst för hästen? Han är ett stort halvblod (175cm), normalhull och går ganska normalt arbete (ej skogsmulle, och inte heller någon "tävlingshäst")

Sv: Vad är bäst, och går det att byta ?

Vad hade silaget för TS-halt? 12 kg låter iaf väldigt lite till en så stor häst!

Med den lilla mängd grovfoder och den stora mängden kraftfoder din häst äter så är nog foderstaten nästan "havrebaserad" på riktigt, och det är inte så bra för hästen, som ju är gräsätare.

En häst ska äta så mycket grovfoder som möjligt, allt annat är bara tillskott som man tar till om grovfodret inte kan täcka hästens behov. T.ex. om grovfodret är proteinfattigt, har fel mineralbalans eller om hästen har ett energibehov så stort att hästen inte rimligen kan hinna äta den mängden hö varje dygn.

En presterande travare kanske skulle behöva äta 20 kg hö per dygn t.ex, och det kan nästan anses vara orimligt i de flesta fall. ;)

Börja med att analysera årets grovfoder, det har troligtvis inte alls samma värden som det ni hade förra året, och beräkna en ny foderstat efter vad som krävs.

Det var verkligen mycket kraftfoder och lite grovfoder. Men är du säker på att det verkligen är 4 kg havre och 1 kg korn? Du mäter inte i Krafft-mått som är baserat för pellets? Vanligt att tro att ett sådant mått är 1 kg havre. Det är närmare 0,6 kg hel havre och kanske 0,5 kg krossad havre. Bara en reflektion....

Hästen är helt ny för mig, och det här är de "riktlinjer" jag har fått. Det är därför jag är väldigt fundersam över det då jag tycker det är ovanligt mycket kraftfoder. Därför undrar jag också om man kan byta och bara ge havre och krafft pluss blåröd, och då även minska kraftfodergivan?

Jag vet inte vilken ts-halt vi kommer ha i år, men vi brukar ha relativt torrt. Låt säga ett silage med ts-halt på 50%, hur många kilo bör man då ge (cirka!) ett halvblod av den storleken ?

Men 50% är ju ganska blött. Nu kommer jag inte ihåg TS-halten på vårt fjolårshösilage. Men då gick min 164 cm sto som är lätt i typen på 16 kg hösilage. Nu är hon storätare iofs och fick enbart 0,5 kg Krafft grund. Men någonstans 14 kg och uppåt skulle jag minst tippa på.

Och jag skulle definitivt dra ner kraftfodret rejält. Om hästen inte håller hull och inte får ork nog av det hösilage han kan peta i sig kan man ju öka på kraftfodret igen. Jag känner inte till Krafft blåröd.

Hästen är helt ny för mig, och det här är de "riktlinjer" jag har fått. Det är därför jag är väldigt fundersam över det då jag tycker det är ovanligt mycket kraftfoder
.

Det bästa är att få riktlinjerna i siffror från den förra ägaren, dvs hur mycket energi mätt i MegaJoule (MJ) och hur många gram smältbart råprotein hästen behöver.

Eftersom grovfoder kan skilja så väldigt mycket i näringsvärden så är det omöjligt att säga att X kg hö och Y kg havre alltid blir en bra foderstat.
Man får ju nästan alltid helt olika foderstater från år till år, liksom.

Därför undrar jag också om man kan byta och bara ge havre och krafft pluss blåröd, och då även minska kraftfodergivan?
Det är bara att räkna ut hur mycker näring de fodren gett, och se om du kan få samma värden med ett annat foder.
Men det bästa i ditt fall är att vänta tills årets analys kommer, och göra en riktig foderstat då. Det är ju inte ens säkert att Pluss Blåröd är rätt foder att ge.

Jag vet inte vilken ts-halt vi kommer ha i år, men vi brukar ha relativt torrt. Låt säga ett silage med ts-halt på 50%, hur många kilo bör man då ge (cirka!) ett halvblod av den storleken ?

MINST 1 kg torrsubstans per 100 kg häst, men gärna mer än så, måste man ge.
Vad kan en sådan häst väga? 700 kg?
Isf måste du ge MINST 7 kg TS. 7 kg/0,5 = 14kg foder

Tänk dock på att en stor häst kan äta väldigt fort (stor mun! :D), och att varje giva måste ge tillräckligt lång tuggtid -minst en timme. Det kan göra att 14 kg av fodret inte är på långa vägar tillräckligt per dygn.

Har stora problem med det åt min häst som är väldigt lättfödd. Hennes näringsbehov täcks MYCKET lätt av ett vanligt hö, men hon får alldeles för lite att tugga på. Jag måste nästan konstant övergöda henne, om jag inte har tillgång till bra halm. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka