Koppen
Trådstartare
Sv: Vad är bäst eg?
Att vi kan rida en LC med godkänt resultat
Det sitter klockrent i skritt och trav
Jag reagerar lite över att du skriver att hästen bara är utbildad till LC. Menar du då att hästen bara kan de övningar som ingår i LC-programmen eller att ni är redo att starta en LC (förutom galoppen då) och att ni tränar även andra övningar?
Att vi kan rida en LC med godkänt resultat
I galopp då eller?Jag håller med tidigare skribenter om att du behöver träna galoppen. Men jag skulle också föreslå andra stärkande och lösgörande övningar såsom öppna, sluta, sidvärtsrörelser, bakdelsvändningar m.m.. Viktigast tycker jag nog att öppnan är för att stärka upp bakbenen och lära hästen att sätta bakbenet under sig.
Det sitter klockrent i skritt och trav
Nä, det är bara det att han tappar ryggen så fort vi galopperat mer än ett varv på en 20 metersvolt.Om din häst inte svarar på sidvärtsrörelser och hjälperna för öppna tror jag att det är svårt att korrigera spårningen och på det sättet få in bakdelen under hästen och därigenom få en bra form.
Om hästen är svag i inner bakben, så vill den inte sätta in bakbenet under kroppen. Istället skjuter den ut bogen en bit ut åt sidan, vilket gör att inner bakben kommer bredvid kroppen och inte in under den. Energinflödet från bakdelen bryts och kommer aldrig i en linje över ryggen fram till bettet. Om du då flyttar in framdelen till rätt läge så återfår du energiflödet och därigenom formen.
Vet inte om det är där ditt problem sitter, men det du skiver ger mig funderingar åt det hållet. Kanske tycker din tränare att du behöver arbeta med rakriktning, form och styrka i inner bakben för att sedan kunna rida en bra galopp?
Lycka till!