Vad är bäst eg?

Sv: Vad är bäst eg?

Jag reagerar lite över att du skriver att hästen bara är utbildad till LC. Menar du då att hästen bara kan de övningar som ingår i LC-programmen eller att ni är redo att starta en LC (förutom galoppen då) och att ni tränar även andra övningar?

Att vi kan rida en LC med godkänt resultat

Jag håller med tidigare skribenter om att du behöver träna galoppen. Men jag skulle också föreslå andra stärkande och lösgörande övningar såsom öppna, sluta, sidvärtsrörelser, bakdelsvändningar m.m.. Viktigast tycker jag nog att öppnan är för att stärka upp bakbenen och lära hästen att sätta bakbenet under sig.
I galopp då eller?
Det sitter klockrent i skritt och trav

Om din häst inte svarar på sidvärtsrörelser och hjälperna för öppna tror jag att det är svårt att korrigera spårningen och på det sättet få in bakdelen under hästen och därigenom få en bra form.

Om hästen är svag i inner bakben, så vill den inte sätta in bakbenet under kroppen. Istället skjuter den ut bogen en bit ut åt sidan, vilket gör att inner bakben kommer bredvid kroppen och inte in under den. Energinflödet från bakdelen bryts och kommer aldrig i en linje över ryggen fram till bettet. Om du då flyttar in framdelen till rätt läge så återfår du energiflödet och därigenom formen.

Vet inte om det är där ditt problem sitter, men det du skiver ger mig funderingar åt det hållet. Kanske tycker din tränare att du behöver arbeta med rakriktning, form och styrka i inner bakben för att sedan kunna rida en bra galopp?

Lycka till!
Nä, det är bara det att han tappar ryggen så fort vi galopperat mer än ett varv på en 20 metersvolt.

Tack alla för era svar!
Jag har verkligen tagit till mig dem, och ska börja testa det redan idag! :D :bow:

det är inte tiden du tränar utan HUR du tränar som är avgörande!

för att stärka galoppen så måste du jobba med den. många fatningar, tempoväxlingar och skolor, och gör allting både på rakt och böjt spår. fatta från skritt eller holdt för att stärka ännu mer. rider du ut kan du galoppera mkt i backar.

Min hade jätteproblem med galoppen innan jag köpte henne, hon ville inte fatta galopp, och när hon väl fattade galopp så kickade hon mot skänkeln och det gick i 190 km/h.
Jag jobbade mycket med fattningar och det tog inte lång tid innan de satt.
Sen galopperade jag och ställde högre och högre krav.
Genombrottet kom under en träning när hon bråkade och inte skulle trava, då fick hon galoppera och jag var rätt sur på henne och helt plötsligt gick hästen i from i en bärig galopp och har gjort det sen dess.

Hemma i gamla padocken ( förra stallet, vi har flyttat) gillade han att galoppera. Han galopperade så där lugnt och mjukt.

Men nu har han övergått till fel galopp, 190 km/h, etc etc

Jag måste byta tränare, som kan hjälpa mig mer.

Tack alla för era svar! :bow:

gallopen kommer nog inte bli bättre bara för att du rider längre ridpass.
jobba med gallopen mer istället, men jonna den endast korta stunder om hästen inte har styrka.
är fu nöjd med din tränare annars? om din tränare inte har bra förklaring till VARFÖR han/hon vill att du tränar som ni gör så skulle jag fundera på att byta.
själv vill jag ha en tränare som har en tanke bakom sitt sätt och där jag kan känna att det faktiskt funkar.

När Eddi kom så jävlades jag med honom (för att bygga upp ryggmusklerna) genom att galoppera ganska samlat i uppförsbackar. Han var genomsvett efter en kvart (ganska pigg i skogen om man säger så), men sedan dess har han en supergalopp och bär sej utan det minsta problem.

Gör mycket tempoväxlingar, när du känner att han är på gång att bryta av och tycker att det är jättejobbigt, ge honom len friare form och låt honom galoppera på en långsida tex. och samla upp på nästa långsida..

Det viktigaste är väl att få honom att tycka att det är kul, lägg in nån cavalettibom eller något, som får honom att koncentrera på det ist för det jobbiga med galoppen..

Have fun! :bump:

Möjligt men det är inte bekvämt, just nu galopperar vi (försöker i alla fall) bara enstaka steg bra dagar... Jag hoppas på att frambenen ska bli någon dm längre också, kan man önska sig det i julklapp?

När Eddi kom så jävlades jag med honom (för att bygga upp ryggmusklerna) genom att galoppera ganska samlat i uppförsbackar. Han var genomsvett efter en kvart (ganska pigg i skogen om man säger så), men sedan dess har han en supergalopp och bär sej utan det minsta problem.

Gör mycket tempoväxlingar, när du känner att han är på gång att bryta av och tycker att det är jättejobbigt, ge honom len friare form och låt honom galoppera på en långsida tex. och samla upp på nästa långsida..

Det viktigaste är väl att få honom att tycka att det är kul, lägg in nån cavalettibom eller något, som får honom att koncentrera på det ist för det jobbiga med galoppen..

Have fun! :bump:

Tack gullis! :bow:

Uppdatering:

Red mycket volter, öppnor och slutor.
Skritt trav och tempoväxlingar blandat med halter.
Kännde att han tuggade och söög på bettet och var allmänt superglad och bjöd framåt nåt helt otroligt!! :bow:
Fattade galopp i vänter varv -när han var bra lösgjord och uppvärmd_ och helv*te va bra den gick!!! :bump:

Galopp direkt, och i rätt tempo!
Så glad jag blev! :D Klappade han på halsen och skrittade hem på långa tyglar!

*knapplån*

Jag vet inte om jag har rätt, men jag tänker som så att galoppen till sin art är helt annorlunda än traven. Galoppen är ju språngartad och kräver en annan typ av styrka och kondition.

När jag var tränarassistent i voltige märkte vi detta väldigt tydligt när vi sprang bredvid hästen för att stötta de minsta barnen. bredvid en häst som longeras i trav jag jag jogga utan problem långa bitar i sträck. I galopp (då man ju måste "galoppera" bredvid hästen) blev jag tvärtrött jättesnabbt.

Självklart kan man stärka hästen inför galoppen även på andra sätt, men jag tror inte att man kommer förbi att faktiskt galoppera.

Det kanske beror på vad ekipaget har för grunder förutom just styrkan? Om ryttaren kan hålla koll på alla kroppsdelar och snabbt "hjälpa" hästen innan den faller ur ramen - bog som tar för mycket vikt t ex - om hästen lyssnar tillräckligt snabbt på detta (är ju en himla skillnad att göra småkorrigeringar, halvhalter och dylikt i skritt där det går sakta! :p ) om hästen har tillräckligt bra balans osv. Snarare än styrkan i sig.
Fast jag tror nog man kan träna den styrkan på andra sätt också. Har du testat "trava" i slutaposition själv någon gång när man varit ute på en joggingtur eller så? DET är också jobbigt! ;) Galoppen behöver ju inte vara mer explosiv, den borde kunna kompenseras med mer bärighet också om hästen går i en lugn mjuk och balanserad galopp.

Tror mao att det faktiskt lönar sig att träna förebyggande och förberedande, och att själva galoppen i sig snarare är ett kvitto på hur bra fattningar man får till. Och hur bra fattningar man får till borde ha att göra med hur bra grunder man har? Fast det är såklart bara steg 1, ekipaget måste givetvis träna galoppen också innan det kan bli bra.

Uppdatering:

Red mycket volter, öppnor och slutor.
Skritt trav och tempoväxlingar blandat med halter.
Kännde att han tuggade och söög på bettet och var allmänt superglad och bjöd framåt nåt helt otroligt!! :bow:
Fattade galopp i vänter varv -när han var bra lösgjord och uppvärmd_ och helv*te va bra den gick!!! :bump:

Galopp direkt, och i rätt tempo!
Så glad jag blev! :D Klappade han på halsen och skrittade hem på långa tyglar!

Vad kul!:banana:

Känns peppande inför den egna galoppdebuten någon gång i framtiden :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka