Vad använder ni till att kyla benen?

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Jag har en häst som har en skada på yttreböjsenan på ett framben. Skadan är ca 5 veckor gammal och han står på boxvila. Med undantaget att han ska promeneras 2*30 min om dagen. Jag vill gärna kyla benet när vi kommer tillbaka från promenaderna. Så vad tycker ni är bäst? Lera, isbalsam, kyldamasker eller vanligt kallt vatten?

Tacksam för tips och erfarenheter:bow:

Sv: Vad använder ni till att kyla benen?

Det bästa är vatten faktiskt, men det funkar väl egentligen bara om man håller på minst 20 min.

Vatten men är det lönt att kyla nu? Bara 48 timmar efter skadan gör det nytta har jag hört.

Vatten! Fick tips när jag var med vid ett veterinärbesök att börja spola ovanför knät (ovanför baksidan knät) för då kylde det snabbare iom att man kylde blodet tidigare = blev mer kallt längre ner. Vatten tycker jag är helt överlägset. Om man inte har slangar man kan sätta på benet så kan man ju linda fast den "vanliga" vattenslangen i ett träningsbandage så man slipper stå där och hålla...

Har häst som tycker det är tråkigt att stå still för lenge.. Köpte för några år sen kylbandage på h**ks, ser ut som jättestora ispåsar med 4 kardborreband på, täcker hela benet från tyå knät och ner till över kotan.
Ligger i frysen, tar med stroppar fast och låter sitta den stund man vill kyla. Fungerat supert för mig :)

isbitspåsar! finns att köpa på vanliga mataffären...
fyll med vatten, lägg i frysen och när den är fryst så linda på med ett elastiskt bandage. två på högkant på benet om man vill kyla hela benet (en påse på utsidan o en på insidan av benet)..

Många bra tips! Tack. Ispåsarna va ju lite smart...:idea: Jag ställer min med benet i en spann med kallt vatten i ca 20 minuter. Tycker att det funkar bra. Fast det finns kanske bättre sätt :)

Elektron: Du har rätt i att det bara är lönt dom 48 första timmarna för den akuta skadan. Nu kyler jag för att förhindra att med uppstår en inflamation pga ansträngning. Vet inte om det funkar, men kan nog inte skada i alla fall.

Vatten är ju bäst, men ibland har jag först spolat med vatten och sedan satt på kyllera

vatten är överlägset bäst. står han med benet i hink kan du lägga isbiter i vattnet för att sänka temperaturen ytterligare.

du kan även lägga isgele efteråt men tänk på att många hästar inte tål det!

du kan även lägga isgele efteråt men tänk på att många hästar inte tål det!

Ursäkta trådkap... :o men är det vanligt att hästar inte tål is-gelé? Jag köpte nyligen det och har använt det ca: 10 ggr på senan (en gång om dagen), när jag såg att pälsen började falla av där??? Hon blev kal och fick krustor i huden... Jag har slutat använda den nu, såklart! :D Men det är alltså vanligt med reaktioner av sånt preparat? Då blir det vatten att kyla med! Som hon avskyr... :rofl:

Det är inte helt ovanligt att kylgele och isbalsam kan "blistra" och ge reaktioner i huden vid användning.

Så då tycker ni att jag använder rätt metod? vill helst inte ha isbalsam för han är rätt känslig i huden + att han är lindad med back on track på natten..
Vad hade ni gjort? kylt eller inte? är det onödigt?

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en 14 årig valack med en senskada som i veckan bedömdes som utläkt(han ådrog sig skadan i maj förra året så allt har tagit sin...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 331
Senast: kolblakkur
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 205
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka