Vad använder ni för övervakningskamera vid fölning?

Cornelia

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder; vilken övervakningskamera rekommenderas? Väntar tre föl under våren och tänkte skaffa mig en sådan, både för min egen och för hästarnas skull!:p

Har tillbringat tillräckligt många nätter sovande en timme i taget på soffan, ut i stallet, in en timme, ut i stallet- ja, ni vet!:cool: Man stör ju de andra hästarna också.

Måste man köpa de dyra fölvaktskamerorna eller funkar en vanlig övervakningskamera för ca 1500?
 
Sv: Vad använder ni för övervakningskamera vid fölning?

När jag kollade runt på billigare alternativ insåg jag rätt snart att typ "JULA kamerorna" gick bort, dom räcker inte till.

Jag köpte en vanlig övervakningskamera från LOKE, och dom hjälpte mig välja det billigaste och samtidigt tillräckliga alterativet för mina förutsättningar, och satte ihop ett paket till mig med kamera,kabel, omvandlingsdosa och kontakter. Eftersom vi lätt kan dra en kabel från stallet till huset så var det det bästa alternativet. Jag är jättenöjd, bilden är super och i färg. Det enda jag saknar är väl kanske mörkerseende men jag har en nattlampa i fölboxen så det funkar kanon ändå. Annars kan dom säkert ordna fram en kamera med nattvision också men förmodligen var det stor prisskillnad när jag kollade. Och man är ju alltid på en budget!

Kommer inte ihåg exakt vad det kostade men runt 1500:- för hela paketet. I år hade omvandlingsdosan pajat men dom skickade en ny på momangen när vi kontaktade dom.
 
Sv: Vad använder ni för övervakningskamera vid fölning?

Tack för svar! Ja, jag har tittat på det alternativ som du pratar om. Förstår också att de allra billigaste inte räcker till, men en sådan som du beskriver skulle nog vara ok för oss. Det finns med mörkerseende har jag sett, och vill jag nog ha.
 
Sv: Vad använder ni för övervakningskamera vid fölning?

Ja jag tänkte som så att eftersom ordet "häst" ingår i de vanliga övervakningskamerorna så är dom förmodligen dubbelt så dyra bara för det, och att ett företag som arbetar med övervakningsutrustning borde kunna plocka fram en minst lika bra kamera och själva sätta ihop ett paket åt mig, billigare.... och jag hade rätt :D

Mycket möjligt att dessa kameror dessutom är bättre!

Dom kunde ju sätta ihop hur avancerade system som helst, för internet osv också. Men eftersom jag är väldigt kass på allt tekniskt ville jag bara ha nåt jag kunde plugga rakt in i en liten gammal tv, o det fick jag. Dom satte ihop någon specialkoppling så att det funkade i en vanlig scartkontakt.
 
Sv: Vad använder ni för övervakningskamera vid fölning?

Låter precis som det jag vill ha, och jag har resonerat likadant som du, så snart det handlar om hästar blir allt superdyrt. Så jag kör nog på den här varianten!:)
 
Sv: Vad använder ni för övervakningskamera vid fölning?

Jag har en kompis som köpt en från Media Markt, en övervakningskamera och den är grymt bra.

Den visar på över internet och även till telefonen. Den har massor av features som tex nattinfra, vrida kameran via datorn samt både spela in och zooma och var relativt billig, runt 3800 kostade tror jag,

Den går på elnätet alltså inte via trådlöst, det enda kravet är att den sitter på samma fas som routern till datorn gör. Den var tydligen superenkel att installera
 
Sv: Vad använder ni för övervakningskamera vid fölning?

Jag har en övervakningskamera med nightvision. Kanonbra då jag har uteboxar och den är trådlös dom man bara kopplar till TVn!!! Köpt på Claes Olsson för ca 1000:- :)
 
Väcker liv i denna tråd. Funkar ovan nämnda kameror även om man inte bor på gården och stallet inte har wifi?
 
Väcker liv i denna tråd. Funkar ovan nämnda kameror även om man inte bor på gården och stallet inte har wifi?
Jag skaffade tillfälligt ett mobilt bredband och satte i stallet. Hade sen en kamera från Dlink som funkade superbra. Kunde kolla var jag än var, via telefon platta eller dator. Och andra kunde logga in och hjälpa mig kolla. Finns olika alternativ av kameror från dem, men jag valde en som gick att rotera via mjukvaran och den har även nattseende. Superbra! Kostade inte mycket. Och tjänsten via Dlink att kolla via nätet, kostar inget extra.
 
Jag skaffade tillfälligt ett mobilt bredband och satte i stallet. Hade sen en kamera från Dlink som funkade superbra. Kunde kolla var jag än var, via telefon platta eller dator. Och andra kunde logga in och hjälpa mig kolla. Finns olika alternativ av kameror från dem, men jag valde en som gick att rotera via mjukvaran och den har även nattseende. Superbra! Kostade inte mycket. Och tjänsten via Dlink att kolla via nätet, kostar inget extra.

Tack för bra tips, har inget internet i stallet heller men har en tele2 router till övers, kanske kan köpa kontantkort till den då.
 
Jag har en webbkontakt med obundet abonnemang så den kan jag säga upp när jag inte behöver den längre.
Sen har jag två könig ipkameror som filmar. Det fungerar hyfsat bra tycker jag. Tror kamerorna kostade strax under 1000 kr på elgiganten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 752
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 203
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 919
Senast: Milosari
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 026
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp