Vad anser ni om dessa hovarna

proxygirl555

Trådstartare
29126108.jpg

Vad anser ni om dessa framhovar? Vad kan man göra för att de ska bli bättre?

Sv: Vad anser ni om dessa hovarna

Lite svårt att se, men jag tycker att hästen är väldigt trångskodd. Finns inget utlägg alls bak för trakten, är hovis rädd för tappskor? Sedan sitter det en söm bakom hovens bredaste del ser det ut som?
Dessutom skulle tån behövas backas och tåriktas.

Hovarna har lite anknäbbsform. Har den bytt ägare/hovslagare nyligen?

Jag tycker att de är lite långa,han hade kunnat korta av tån lite mer. Så att överrrullningen hade blivit lite lättare. Men jag e dålig på just hovar. Hästen får väldigt lätt tappskor o trasar då sönder hoven/arna.Skonigen innan detta gick han på bete o lyckades trampa av sig 3 skor på 2 dagar.Jag var bortrest o såg detta när jag kom hem. Han skoddes direkt eftersom det går inte att ha han barfota. Men han hade lyckats att göra sönder hovarna ganska så mkt. Hovslagarn sa att han trångskor honom även denne gången för att det inte ska bli tappskor tills nästa gång. O att han har väldigt dålig hovkvalite. Men att det kommer bli bättre då han han får större hovar.

Innan jag fick hem honom, så gick han barfota, hade otroligt små hovar, ömmade rejält.Han kommer ifrån en familj som inte tog hand om han på det bästa sättet. Nu e han 4 år.

Jag e rädd just när de ser ut som lite anknäbbar.

Nu är inte hovar just min starkaste sida, men jag vill gärna lära mig mer så därför svarar jag.

De är lite långa och buktar inåt. Hovarna skulle behövas kortas i tån och få en bättre, rakare vinkel.
Är han sulöm även med skor?

Jag är lite fundersam till hur hästen ska kunna få större hovar om den ständigt går trångskodd? Men det kan kanske Coari förklara?

Själv har jag en pålle som inte hade riktigt lika hovar som din, men som också var lite lång i tån och låg i trakten. Vi kämpar på med honom och förra skoningen hade jag 3 tappskor + att den 4e åtgärdades innan tappning inom loppet av 5 veckor.
Vi kämpar på, men visst har det känts lite tröstlöst ibland.

Jag önskar iaf er lycka till!

Han pratade om att ha honom trångskodd under denne skoningen med för att hästen inte ska tappa skor o trasa sönder sina hovar änne mer. Jag e ju med rätt kass på detta. Var df jag ville ha andras åsikter så att jag kunde diskutera med hovslagarn :)

Hade det varit min hästs framhovar hade jag bett hovis att korta den i tån och lägga ut skon bak i trakterna om det inte är något fel på hovarna vill säga så att hästen måste se ut så där.

Hade det varit min hästs framhovar hade jag bett hovis att korta den i tån och lägga ut skon bak i trakterna om det inte är något fel på hovarna vill säga så att hästen måste se ut så där.

Ska man verkligen behöva be sin hovis om sånt?
Inget personligt emot dig, utan bara en stilla undran.

Jag är helt usel på hovar men jag kanske kan träna mig här så får någon mer kunnig rätta mig?!

För mig ser det ut som att hästen har understuckna trakter, den är för lite kortad fram och hovarna är konkava. Mitt amatörtips skulle därför vara att korta tån och ha utlägg där bak samt att låta bli att ta ner den i trakten.
Sedan hade jag velat ha mer utlägg runt om. Tar hästen av sig skon får du skaffa någon slags boots som kan skydda hoven tills hovslagaren kommer.

Men det är bara en amatörs tankar så jag ser med glädje fram emot ett korrekt "recept".

Jag är lite fundersam till hur hästen ska kunna få större hovar om den ständigt går trångskodd? Men det kan kanske Coari förklara?

För det första vill jag bara nämna att jag har utifrån bilderna mkt SVÅRT att se att denna individ ska ha så dålig hovkvalite som TS beskriver. Eloge till Hovslagaren.:bow:

Ja,, vad gör man när man får välja på pest eller kolia???

Att sko med större utlägg och bättre balance med skon emot hoven verkar ju leda till att skorna flyger som sparvar. Ofta flyger även en bit av vägghornet med oxå vilket knappast i längden kommer leda till att individens hovar blir större.:crazy:

Jag skulle välja pest,, trångsko så jag aldrig tidigare ha gjort och be till gud fader att skorna sitter kvar i minst 7 veckor. Sätta en rasp i händerna på ägerne och be att så snart vägghornet växer över skons ytterkant försiktigt raspa bort det som är övervuxet.

Sedan skulle jag för varje skoperiod försöka återskapa en bättre balance,, analysera grundorsaken till varför denna individ älskar att dansa Can-can.

Mitt grundmål skulle vara att ingen hov är sämmre än en hov med skor.

Om ni andra bara visste hur mina nattböner låter.

Snälla, snälla, snälla, håll ordning på dina hovar.

Kanske kommer ni se mig nästa år i melodifestivalen.:rofl:

Senast ändrad:

Sätta en rasp i händerna på ägerne och be att så snart vägghornet växer över skons ytterkant försiktigt raspa bort det som är övervuxet.

Med risk för att verka dum frågar nästa amatör varför man ska raspa bort det övervuxna? *nyfiken*

Med risk för att verka dum frågar nästa amatör varför man ska raspa bort det övervuxna? *nyfiken*

därför att om hästen är så trångskodd enligt pest med förhoppning att skorna ska sitta kvar till nästa individuella skotillfälle så kommer en viss del av hovväggen bli övervuxen skon.

För att undvika att det överväxta vägghornet fläker vägghornet så kan det vara bra att raspa bort det övervuxna..

Har du aldrig behöft använda en nagelfil eller gör du som jag,, biter på naglarna???

Hovslagarn har verkligen gjort ett bra jobb med min häst. Han e helt underbar. Han tar ej alls mkt på trakterna då han väntar på att de ska växa mer. Så han jämnar bara till den. Jag ska be honom att korta ned tån lite mer nästa gång :)

Hehe använder nagelfil med jämna mellanrum men vid akuta tillfällen är tänder bra att ha :angel:

Var mest nyfiken då min unghäst växte över rätt bra när vi skodde han bak. Hovarna utvecklades något enormt dom två första skoningarna. Kan ju vara bra att veta om det händer med någon annan häst. Brukar mest dra fram filen om det är tappskor o dom fläkt lite, putsar till så det inte ska bli värre till skon kommit på igen.

Tack för svaret Coari.

Jag frågade min väninnan hovslagare igår också, och han sa ungefär som du svarade nu.
Någonstans måste man börja, och då kan inte skorna trilla av och göra hoven mindre för varje tappning.

Jag tycker att de är lite långa,han hade kunnat korta av tån lite mer. Så att överrrullningen hade blivit lite lättare. Men jag e dålig på just hovar. Hästen får väldigt lätt tappskor o trasar då sönder hoven/arna.Skonigen innan detta gick han på bete o lyckades trampa av sig 3 skor på 2 dagar.Jag var bortrest o såg detta när jag kom hem. Han skoddes direkt eftersom det går inte att ha han barfota. Men han hade lyckats att göra sönder hovarna ganska så mkt. Hovslagarn sa att han trångskor honom även denne gången för att det inte ska bli tappskor tills nästa gång. O att han har väldigt dålig hovkvalite.

Det är alltid svårt att uttala sig endast ifrån ett foto men visst ser tårna väldigt långa ut. Problemet med att lämna tårna så långa är att hela hoven växer frammåt vilket leder till en avlång hovform med understuckna trånga trakter, en tung överrullning och en häst som “går på tårna”, dvs. sätter ner tån först istället för trakten och då fungerar inte hovmekanismen. Hästar som “går på tårna” brukar förr eller senare få strålbenshälta.

Den vanligaste orsaken till tappsko är dålig hovkvalitet p.g.a. en felaktig foderstat (för mycket socker+stärkelse och/eller protein- och/eller mineralbrist). Har hästen dessutom en felaktig hovform som ger dålig blodcirkulation i hoven ökar problemen.

Du bör absolut säga till din hovis att korta tån nästa gång han/hon skor och sen bör du lära dig (om du inte redan kan det) att sätta ihop en balanserad foderstat för din häst.

Vårt fullblod med typiska fullblodshovar, ankfötter fram, understrukna trakter m.m. han har efter skoning ändå långa ankfötter:mad: Hovis säger att han inte kan ta mer på tårna fram för då blöder han, han kan inte ta nåt av varken strålen eller sulorna för då blöder han direkt, tappsko har vi klarat oss skapligt ifrån sen vi fick denna hovis (3 gånger på 1år med denna hovis, förut kunde det vara 3 tapp (halt) på 3 veckor ibland) är sulöm, skos med hårda sulor + silicon fram på vintern, inte på sommaren. Kan man alltid korta tårna eller är det som hovis säger att det inte går på vissa?
Skos var 4-5:e vecka på sommaren 6-7:e vecka på vintern.

Nej man kan inte korta tårna hur mkt som helst (med en gång i alla fall)
Min hovis försökte ta lite mer på min häst vid skoning nr 2 eftersom hästen fungerade bra vid skoning nr 1. Det resulterade i att jag fick hämta en häst i hagen som vägrade lägga tyngd på höger fram senare samma kväll. (Dock blödde han inte ur någon av hovarna)

Jag och min hovis har pratat om detta och min häst har aldrig visat en sån reaktion efter skoning igen.

Som jag har sagt tidigare i tråden så är skoning och hovar inte min starkaste sida, utan jag lär mig fortfarande jätte mkt. Detta är dock min erfarenhet.
De utbildade hovisar som huserar här på Buke får gärna rätta mig om jag har fel.

Är det bara en synvilla men det ser ut som en hovbensrotation på vänsterfram
Midja nedanför kronranden och de starkt växande trakterna :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
936
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 475
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar