Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Svamlan

Trådstartare
Står i kollektivstall och alla matar sina hästar med olika kraftfoder och diverse tillskott...så nu undrar jag helt enkelt vad ni har för häst och vad den äter för kraftfoder och ev tillsatser?

Mina två ponnyer äter kraft grov, lite betfor och hovslagaren önskade att jag skulle prova biotin så det får det sedan en vecka tillbaka.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

2 av 4 hästar äter förutom hö: Lucern, betfor, vetekli, e-vit med selen, extra salt, b-vit och mineraler.
1 av 4 äter som ovan minus vetekli + ca 1 hg krafft avelsmüsli
Två av dessa får även zinktillskott för känslig hud.

Den sista äter ungefär halva foderbutiken, inklusive massa burkar från tillskottshyllan. Men så är hon snart 29 år, kräsen, svårfödd osv. :p
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Mineraler, linfröolja, blandat med 1dl krubbskrammel i form Agrobs Pre Alpin Grönmüsli (hackat hö, ogräs, lite linfrö och solrosfrö, lite torkade nypon och morötter).
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

krafft groov, lite skrammel 2x/dag nu när hon inte går på helfart. I övrigt inget alls. Vatten och jord här är såpass bra att mineraler inte behövs.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Förutom hö äter mina morötter, en liiiten skvätt betfor, linfröolja och mineraler.
Gammeltanten, 22 imorgon, får dessutom hyaluron.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Förutom hö äter mina morötter, en liiiten skvätt betfor, linfröolja och mineraler.
Gammeltanten, 22 imorgon, får dessutom hyaluron.

Jag skrev ju inte varför :o
Morötter som krubbskrammel eftersom vi inte ger kraftfoder, mineraler för att komplettera med det som finns i höet, linfröolja för hårremmen och betfor för att mineralerna och oljan ska gå ner :D

Hyaluron smörjer lederna på gamla (både hästar, hundar och människor).
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Min unghäst får förutom hösilage, müsli och kwickbeet, mineraler med extra E-vitamin, biotin, linfrökaka, MSM & gut balancer.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Min äter 0,5 kg krafft muskel och 1/2 dl krafft mineraler vit eftersom det var det som behövde kompletteras till hans hö. Han får även morötter och äpplen.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Ger mineraler, kraftfoder, och vid behov; linfrö olja, linfrö pellets eller loppfrö.
Oftast inte allt på en gång utan linfröpellets under sommaren, olja under höst och vår och loppfrö när det är lite gräs i hagen och hästarna gräver efter rötter.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Lusern Pellets
Betfor
Groov 125
Müsli (den gröna tror jag det är :P )
Nypon
Foderjäst
Olja

Maten för att han är gammal (född 1992) och jag vill att han får i sig mycket protein och jag gillar att ge betfor för att det är bra att blanda saker i.

Nypon får han för åldern.
Foderjästen och oljan har fått hänga kvar sen han hade kolik en gång och då får jag även enklare att få ur maten ur hinkarna ;) och foderjästen ger lite mineraler och vitaminer och annat "bra".
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Lucern (för att ha något att blanda nedanstående i)
Mineralfoder
Biomag
Fosforbalans
Löst salt
Diamond V (jästpreparat)
Multivitamin

Sen får en Pronutrin samt loppfrö för magen.
En får ett ledtillskott (hyaluronsyra)

Mineralfoder för det behövs, fosforbalans och biomag för att justera den fruktansvärt skeva kvoten som blir, har enormt kalköverskott från grovfodret redan. Multivitamin för att mineralfodret inte är vitaminberikat (som de annars brukar vara) och jag ger silage. Diamond V mest bara för jag tror det är bra.

Fick JAG välja så skulle jag hellre kunna ge en liten skopa av något som innehöll allt det jag ger, och slippa dutta, blanda, blöta och ha mig.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Min äter ett hösilage som ger honom tillräcklig med makromineraler och en ok kvot Ca/P samt har en protein/enregi-kvot på knappt 8. Har halm i boxen han ibland pillar med men annars så gott som fritt (men inte så han lämnar) och fritt i hagen.

Han äter alltid:
Speedi-beet, 0.1 kg: Betfibrer är bra för tarmfloran och dessa är utan tillsatt melass. Lätt att blanda i annat och lätt att öka på energi med nackdel att det tar mycket volym (vilket är bra så länge man bara vill det ska kännas som mycket mat för en lättfödd som min ;)).
Linfrökaka, 0.1 kg: Bra för magen o blir bra gröt med betfibrer.
Blötlagd hel havre, 0.1 kg: I mindre mängd tror jag havre är ok/bra, lätt att öka på energin utan mycket volym och smakligt.
Linfröolja, 0.05 kg: Omega 3-tillskott, bra för päls o hud, lätt att öka på energin utan mycket volym. Försöker pricka in förpackningsstorlek så det är med tillsatt e-vitamin vintertid och utan sommartid.
Salt, 0.025 kg: Slickar dåligt på saltstenen. Nästa gång blir det salt med tillsatt I. Ökas på vid svettigt arbete.

Ovanstående ges året runt 1 g/dag. Behövs mer mat är det lätt att öka på passande fodermedel.

Nu äter han dessutom:
Yea-Sacc, 0.05 kg: Test om inte gett någon märkbar effekt så när det är slut så ges inte mer.
Hippo Selection Hov, 0.04 kg: Zn, Cu och biotin. Zn och Cu för att balansera hösilagets Fe-halt och biotin för hovarna. Inte helt optimala kvoter men jag vill inte ge mig in i att laborera med enskilda mineraler än.

Sedan äter han alltid något Se-tillskott. Sommartid Selevitan (inte mycket e-vitamin vilket finns i mängder i växande gräs) och vintertid SeloE (högre andel e-vitamin när gräset inte växer).

Tänker börja ge någon form av Chevinal snart oxå beroende på hur snabbt den kommer ta slut (tänkte den skulle vara slut tills gräset börjar komma igen) men det enbart för att hästen vann en dunk, inget jag köper annars.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Fick JAG välja så skulle jag hellre kunna ge en liten skopa av något som innehöll allt det jag ger, och slippa dutta, blanda, blöta och ha mig.

På ett viss håller jag med. Samtidigt gillar jag att räkna (:D) och det är rätt najs att själv kunna bestämma vad man tycker är bra och kunna ändra under tidens gång om man lär sig något nytt, rekommendationer ändras osv.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

På ett viss håller jag med. Samtidigt gillar jag att räkna (:D) och det är rätt najs att själv kunna bestämma vad man tycker är bra och kunna ändra under tidens gång om man lär sig något nytt, rekommendationer ändras osv.

Absolut, så är ju jag med. Det är bara det satans blötandet och blandandet och "duttandet" jag hellre skulle slippa.

Så jag skulle fortfarande vilja räkna och mecka, men sen kunna typ beställa det jag vill ha. I någon käck, sockerfri men smaklig form. Jag kan gå med på berikade lucernpellets. Och sen bara kunna mäta upp rätt mängd av EN produkt. Och veta att de får i sig precis det jag vill - men utan att jag måste duttla så mycket. Halva köket är ju fullt med hinkar och burkar. (Jag har kallstall och då jag måste blöta lucernet är det enklare göra det i köket)
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

:D

Sök! Eller kolla någon av mikromineraltrådarna. Eller sök på "järnfritt mineralfoder" på fb. Kan länka lite senare idag annars. Man kan köpa det mesta styckvis från Polen, tex selenjäst, lysin, mikromineraler i olika former osv. Och man kan sätta ihop sitt eget mineralfoder med önskad bas och pelleterat tex med lusern.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 941
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hästen har extremt tunna sulor och är dessutom väldigt plattfotad. Omfotad på grus och har lätt att få hovbölder. Nu kraftigt halt utan...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: Piek
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 750
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp