Vad äter era 2 åringar?

R

Revontuli

Till frukost, lunch, middag, mellanmål? Äter ni riktig mat till lunch och samma mat till middag eller lagar ni mat två gånger om dagen? Hur ser en "normal" vecka ut för er?

Här äts det..

Frukost: Välling, macka, eller yoghurt.
Lunch: Något lättare mat
Mellanmål: Frukt, grönsaker eller yoghurt
Middag: Ordentlig lagad mat som makaroner, potatis, ris, kött,korv osv. Allt möjligt alltså. Grönsaker som gurka och tomat är storfavoriter.
kvällsmål: Oftast macka, fruktpure eller lite gröt.

Men jag har så svårt att variera mig med maten! Vissa saker märks det är för komplicerat för henne och då tycker hon inte om. Därför vill jag veta lite vad ni äter och hur det ser ut hos er med maten.

/Revo
 
Sv: Vad äter era 2 åringar?

Min son är 18 månader och äter följande:

Frukost: Havregrynsgröt, ägg, mjölk. Ibland smörgås istället för ägg, och fil och flingor istället för gröt.
Lunch: Oftast resten från middagen kvällen innan. Annars kanske ett kokt ägg och en smörgås och yoghurt.
Middag: Det vi andra äter. Lagad mat. Ibland efterätt, chokladpudding eller fruktsallad. Han äter nästan allt han bjuds på.

Grönsaker gillar han, mest gurka, majs och ärtor. Kokt morot går också.

Mellanmål är frukt, ibland torkad frukt och nötter som han älskar. Kvällsmål får han sällan då vi äter ganska sent, typ vid sex-tiden och efter middagen är det kvällsbad och sedan läggning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era 2 åringar?

Avundsjuk på er som har barn som äter allt.

Vår son blir 2 i december och hans matvanor ser ut ungefär så här:

Frukost: ofta lite "puffar" (typ havrefras) utan mjölk/fil, bröd utan smör men ev med skinka, kanske lite kräm eller frukt eller nypon/blåbärssoppa

Lunch: lagad mat

Middag: lagad mat

Kvällsmål typ gröt/kräm/bröd/liknande

Däremellan lite mellanmål med frukt och/eller grönsaker, kanske pannkaka eller korvbit. Gärna kex också, kex är för oss ofta riskakor.

Vi har börjat att bara servera mjölk till maten och det tar sig, nu dricker han mer och mer. Till middag bjuder vi oftast samma som vi äter vilket sällan går hem men vi har börjat att inte bjuda på annat utan då får han äta sig mätt vid kvällsmålet senare. Lunch är vi själva dåliga på att äta så då blir det oftast sånt vi lagar åt honom typ makaroner + korv, korv + bröd, köttbullar + spagetti/liknande.

Vår son vill helst inte smaka på annat än korv, pasta, köttbullar och liknande men han kan chocka oss och helt plötsligt äta annat. Ibland blir det fortfarande burkmat och då duger allt, men vi försöker skippa dessa och det blir kanske om vi är borta någonstans eller extremt lata. Vi försöker lära honom att äta samma som oss därav att vi vill att han äter samma som oss. Däremot har han alltid varit duktig på frukt och grönsaker.
 
Sv: Vad äter era 2 åringar?

Frukost: Våra små äter gröt hemma på morgonen med en klick youghurt i eller en mosad frukt, gröt eller fil serveras varannan dag på förskolan.
Lunch: lagad mat
Mellanmål: frukt eller macka
Middag: lagad mat
Kväll: välling

Har de ätit dåligt försöker vi få i en smörgås på kvällen också innan vällingen.

De äter det mesta men fick de bestämma själva skulle de nog leva på grönsaker, speciellt majs, ärtor, gurka och tomat. De är väldigt förtjusta i sura saker och smakar alltid på all mat som erbjuds.
Ibland tycker jag att de äter som fågelungar men de växer bra och ökar stadigt i vikt så jag antar att de får i sig vad de behöver.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 432
Senast: amsway
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 166
Senast: mrkarisma
·
Småbarn Våra barn (4 och 2,5 år gamla) är oerhört kräsna gällande mat. I matväg äter de i princip bara makaroner, ris, potatis eller lax...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
7 615
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp