Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Absolut inte, du kan ha 90% och ändå få mögel. Har jag sett med egna ögon.

Nej du får inte mögel så länge höet är 90%, däremot får du mögel på ett parti på 90% OM det går fukt i balarna tex från luftfuktigheten men då är inte höet 90% längre utan just fuktigt när det blir mögelangripet, sen försvinner naturligtvis inte möglet för att höet återigen torkar, men för att mögelprocessen skall starta så krävs fukt. Utan fukt startar ingen mögelprocess i ett 90% torrt höparti.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

He he jag har nog missförstått dig , Jag trodde du frågade om hennes Hö var 84% ts , som att om det var det så kunde det inte mögla .
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Ja som sagt, hög TS är ingen garanti för att höet är mögelfritt.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Hur tänker man då om man förvarar hö (storbal) under en pressening ute på backen? För kommer det in fukt så blir det väl mögel?Säger inte att någon här gör det, men blir bara så fundersam att det förekommer.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Man tänker förmodligen inte alls eller så har man ingen kunskap om hur man ska förvara hö. Att förvara hö så är som att be om mögelangrepp. Man kan vara 100% säker på att det är bortkastade pengar eftersom det inte är tjänlig föda för några djur alls efter en ganska kort tid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 584
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 328
Senast: mackan
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder så undrar jag om man har fula balar (väldigt ojämn form) betyder det då att dem är dåligt pressade? Har använt...
Svar
5
· Visningar
1 563
Senast: Mitrolle
·
L
Foder & Strö I går pressade bonden våra balar. Eftersom de var extremt tynga balar i fjol bad vi han pressa 250 kg balar. Tror de vägde emot 350-450...
Svar
9
· Visningar
2 338
Senast: loveisis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp