Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Aladdin

Trådstartare
Har köpt ett antal inplastade hö-storbalar (ts 84%) som visade sig ha väldigt få lager plast så de kan ej förvaras ute. De balar som fick plats har vi tagit in i logen och övriga har vi öppnat och pressat om till vanliga småbalar för att kunna förvara på loftet. När vi väl öppnade balarna märkte vi att små delar av balarna tagit in fukt så det fick vi ta bort, dock är det mesta i balarna väldigt fint.

Håller sig höet bättre inplastat på logen eller är det bättre att öppna och pressa om alltihop? Vet inte om den lilla fukt som tagit sig in förstör hela balen (lite på toppen av balarna) eller är det bättre att plasten är kvar som skydd från ytmögel? Tips någon?
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Om det gått hål på plasten så kommer balarna att bli förstörda.
Jag hade öppnat upp balarna där plasten inte är hel och kastat den del av höt som är skadat, sedan hade jag fluffat upp resten i balen och låtit den torka utan plast alltså.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Jag tycker scenariot låter ohållbart och lär kosta mer i både tid och pengar än att reklamera partiet och välja ngt annat .

Inplastat Hö förstår jag öht inte syftet med då hållbarheten är så dålig . Om dessutom plastandet gått snett och balarna redan har problem är det rätt dålig prognos .
Just icke hundra Hö - inom veckor har du hela partiet infekterat av mögel . Hö är ju superkänsligt i sig - du kan ta in ett superfint helt perfekt parti och det räcker sen med fel förhållanden/fukt läckage å det minsta nånstans så är samma fina parti sen dåligt några månader senare .
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Ok. Då tror jag att jag öppnar balarna och är de ok så pressar jag om dem.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Har du skulltork?

Annars tror inte jag det kommer att funka, sorry.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Har du skulltork?

Annars tror inte jag det kommer att funka, sorry.
Alltså höet är torrt 84% men det har varit något litet parti i mitten överst ett par kilo som verkar förstört, min fråga var mer om hela storbalen blir förstörd om den är kvar som den är. De balar som jag pressat ser ut som vilket hö som helst. Senare tänker jag lägga fiberduk över balarna för att slippa ytmögel.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Är du säker på att det är 84% rätt igenom? Hur kan det då ha möglat?
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Är du säker på att det är 84% rätt igenom? Hur kan det då ha möglat?
När jag skickade in på analys var det 84%. Men det är ju inte så svårt att själv kolla balarnas ts. Höet har inte möglat men på fläckarna med fukt luktar det lite svamp på en del balar så det blir väl mögel där vad det lider om jag inte tar bort det.

Vet inte om jag har svårt att uttrycka mig eftersom du inte verkar förstå vad jag menar, men höet är torrt och fint förutom en liten ring i toppen på balen och där är det fuktigare och således inte är några 84 %ts.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Höet måste väl va blötare än 84% för att kunna mögla?
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Absolut inte, du kan ha 90% och ändå få mögel. Har jag sett med egna ögon.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Nä ? Alla som har Hö har ju erfarit hur känsligt det är mot mögel förvaringsmässigt ? Och definitionen av Hö är 84% ts minimum . Blir förvånad över ditt antagande förklara gärna din grund för hur du trodde så ?
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Att hö möglar när man förvarar det beror väl på att det tar upp fukt från omgivningen?
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Och om höet tar upp fukt från omgivningen så blir ju höet blötare.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Ja , men det är precis lika troligt att en bal någonstans har lite fukt i sig från början/inte riktigt har torkat, och sen sprids det möglet som utvecklas av det .
Så som ts nu beskriver en del av sina balar .
Oavsett var fukten kommer ifrån så självklart möglar Hö ! Jag undrade därför om att du ansåg att Hö inte möglar .
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Jag blir förvirrad....

Mögel behöver vatten för att kunna växa. Inget vatten => inget mögel, eller?

Och är höet 84 % så finns där inte tillräckligt med vatten för att möglet ska kunna växa.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Men det finns det ju om ngt parti utsätts för fukt på de olika sätt som beskrivs här ?

Jag förstår inte hur du menar ? Om det vore som du säger skulle ju inga människor ha mögligt Hö öht - och det är ju snarare tvärt om att Hö är otroligt känsligt och ofta möglar .
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Så länge höet verkligen håller 84 % så är det lugnt och inget växer, men då krävs en lagringsmiljö med inte allt för hög relativ luftfuktighet. Gemene hästägare har inte möjlighet att förvara sitt hö så torrt, i alla fall inte i skåne. Därför täcker man med halmbalar, fiberduk osv.

Så fort den relativa luftfuktigheten överstiger 70%, tror jag det är, så börjar höet suga åt sig fukt och när höet sugit åt sig tillräckligt och ts% sjunker, det är då det börjar mögla och har man väl fått in fukt i höet så måste det ganska mycket till för att torka det igen. Det görs inte utan nån form av aktiv torkning.
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Ja fast nu pratar vi ju om ett redan skadat Hö dvs som ts beskriver det har balarna partier av fukt i sig och luktar svamp . Det är mögel .
 
Sv: Vad är smartast? Låta balarna vara eller pressa om?

Ja, precis. Var har jag skrivit att det inte är mögel? Ts´s hö har blivit fuktigt och därmed börjat mögla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 580
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 328
Senast: mackan
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder så undrar jag om man har fula balar (väldigt ojämn form) betyder det då att dem är dåligt pressade? Har använt...
Svar
5
· Visningar
1 563
Senast: Mitrolle
·
L
Foder & Strö I går pressade bonden våra balar. Eftersom de var extremt tynga balar i fjol bad vi han pressa 250 kg balar. Tror de vägde emot 350-450...
Svar
9
· Visningar
2 338
Senast: loveisis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp