Vad är rimlig kostnad?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag börjar fundera lite på vad det är för kostnad man kan vänta sig om man byter stall till ett där, in/utsläpp, mockning, fodringar, hö och spån ingår, med stora hagar (eller gör det någon skillnad om hagarna är stora eller små?), samt en paddock och bra uteritts möjligheter. Är det helackordering det heter?

Skulle det skilja jättemycket i pris om det fanns ett ridhus i närheten?
Jag vet att det säkert skiljer sig lite i pris beroende på vart i landet man bor, så låt oss säga Småland för att underlätta lite.
 
Jag börjar fundera lite på vad det är för kostnad man kan vänta sig om man byter stall till ett där, in/utsläpp, mockning, fodringar, hö och spån ingår, med stora hagar (eller gör det någon skillnad om hagarna är stora eller små?), samt en paddock och bra uteritts möjligheter. Är det helackordering det heter?

Skulle det skilja jättemycket i pris om det fanns ett ridhus i närheten?
Jag vet att det säkert skiljer sig lite i pris beroende på vart i landet man bor, så låt oss säga Småland för att underlätta lite.
såg nyligen ett stall i mindre ort i småland, med helinackordering, ridvägar (enl. uppgift i annonsen, det är ju subjektivt vad som är bra) ridbanor (tre tror jag det var) samt ridhus på anläggningen. osäker om det tillkom avgift för ridhuset även om man stod på anläggningen eller om det var för utomstående.
där kostade uppstallningen inkl. spån, kraftfoder, hö och all service 2700kr.
 
Om ridhus finns så brukar det vara stor skillnad i pris. Även om det är nära en större stad med bra buss/tågförbindelser.

Jag betalade 4500 för ett stall med bra hagar, in-utsläpp, ridbana (belyst), nybyggt stall med stora boxar, bra ridvägar, nära ridhus osv. Mockning gick att köpa till sig.
Det var dock i sthlm.

Jag kan tänka mig att priset skulle ligga på ca 4000 - 5000.
 
Det bästa sättet att få en uppfattning om vad det kostar är att läsa annonser.
Jag frågar just för att det inte finns några annonser att läsa, inte inom mitt område i alla fall. Det säger inte mig så mycket vad ett stall i Stockholm kostar när jag inte ens bor i närheten t ex. :down:
 
Det är helt omöjligt att säga, för det är så oerhört många parametrar som ska stämma när man bestämmer sig för vad man är villig att betala.
Jag vet ett stall hyfsat nära en tätort där det kostar typ 300 kr/box i kallhyra, skrittavstånd till ridhus och paddock på gården. Och ändå är det svårt att hitta hyresgäster dit.
Och jag vet stall där hyresgästerna betalar flera tusen och aldrig flyttar.

Ligger stallet på cykelavstånd från "stan"? Bussförbindelser?
Nej, det är omöjligt att generalisera.
 
Blev lite nyfiken ifall jag ska byta stall vad jag ska budgetera, räknar kallt med att det kommer bli dyrare än vad det är idag.
 
Där jag står kostar det du beskriver 2500:- men utan mockning. Vill man ha mockning också kostar det 3700:-. Stora hagar med mycket utevistelse och 5 minuter med transport till två stora anläggningar med ridhus. Stallet ligger i Östergötland med ca 10 minuter till en av de större "städerna".
 
Där jag står kostar det du beskriver 2500:- men utan mockning. Vill man ha mockning också kostar det 3700:-. Stora hagar med mycket utevistelse och 5 minuter med transport till två stora anläggningar med ridhus. Stallet ligger i Östergötland med ca 10 minuter till en av de större "städerna".
Oj, tar de 1200 för mockning? :eek: Eller är det något annat som ingår när man väljer mockning?
 
Ingen aning, det är ingen som har det i stallet och det har inte varit aktuellt för mig så jag har inte frågat :)
Jaha, kanske stallägaren satt det priset på mockningen för att de som stallar in ska mocka själva då det blir billigare för den som stallar in. En tanke, som för all del inte behöver vara sann. :angel::p
 
Oj, tar de 1200 för mockning? :eek: Eller är det något annat som ingår när man väljer mockning?

32 kr/dag. Skulle det vara mycket? Säg att det tar 20 minuter totalt att mocka boxen, lågt räknat. En timkostnad på under 100 kr, och då är det ingen skatt eller uppbörd på det.

Skrämmande lågt tycker jag. Allt under 50 kr/dag för mockning anser jag vara sponsring.

Edit: ska kostnaden för mockningen BARA täcka en tänkt lön och inget slitage på inventarierer, försäkringar etc (självklart ska en kostnad bidra till overheadkostnader!) så ligger lönen då på c a 60 kr/timme för den som mockar.

Så undrar vi varför hästbranschen är så oseriös - well, vi ser svaret i den här tråden.
 
Senast ändrad:
I vårt stall går ungefär halva stallhyran, det vill säga 1500-1600 inkl moms, till personalkostnader. Personalen släpper då ut på vardagar samt sköter löpande underhåll (stängsel, hösilagehantering, räfsa stallplan et c). Då får varje häst kanske 10 minuter av personalens tid, fem dagar i veckan. Om vi skulle inkludera insläpp, kvällar och utsläpp på helgen skulle vi förmodligen behöva lägga på samma summa, om vi skulle inkludera mockning så skulle vi lägga på den en gång till. Fullservice med strö skulle behöva kosta ungefär 7000 inklusive moms (men då får inte personalen någon OB-ersättning för kvällarna).
 
I Östergötland i mitt stall kostar det 3000 i månaden och då får man detta:

*Allt hö ingår
*Havre, mineraler, salt ingår
*Box med hink/vattenkopp och saltsten
*Spån plus äthalm ingår
*Alla ut och insläpp ALLA dagar om året
*Mockning ingår
*Täckesbyte ingår
*Ridhus finns och 3 banor är på G att bli klarbyggda
*Skapligt bra ridvägar, dock måste man passera en lite otäck väg.
*Fina hagar, både större och mindre men inga sommarbeten
*Spolspilta
*Möjlighet att hyra transport/buss
*Hinderpark att utnyttja

Tja ALLT ingår utom hovslagare, som man kan köpa till. Likaså tränare. Maskmedel fixar ägarna med - en liten slant betalar vi ibland. Så ens egen veterinärkostnader, skoningar, träningar samt vaccination. Resten ingår. Aldrig några helger att sköta - ibland ber de dock om hjälp om de reser bort.

Allt detta för 3000, ligger lite avskilt med dålig bussförbindelse men såååå värt det :D
 
I Östergötland i mitt stall kostar det 3000 i månaden och då får man detta:

*Allt hö ingår
*Havre, mineraler, salt ingår
*Box med hink/vattenkopp och saltsten
*Spån plus äthalm ingår
*Alla ut och insläpp ALLA dagar om året
*Mockning ingår
*Täckesbyte ingår
*Ridhus finns och 3 banor är på G att bli klarbyggda
*Skapligt bra ridvägar, dock måste man passera en lite otäck väg.
*Fina hagar, både större och mindre men inga sommarbeten
*Spolspilta
*Möjlighet att hyra transport/buss
*Hinderpark att utnyttja

Tja ALLT ingår utom hovslagare, som man kan köpa till. Likaså tränare. Maskmedel fixar ägarna med - en liten slant betalar vi ibland. Så ens egen veterinärkostnader, skoningar, träningar samt vaccination. Resten ingår. Aldrig några helger att sköta - ibland ber de dock om hjälp om de reser bort.

Allt detta för 3000, ligger lite avskilt med dålig bussförbindelse men såååå värt det :D
Det där är något sådant jag funderat på också om det skulle bli aktuellt med ett stallbyte i framtiden, även om det kommer kosta en större slant i månaden.
 
Det där är något sådant jag funderat på också om det skulle bli aktuellt med ett stallbyte i framtiden, även om det kommer kosta en större slant i månaden.

Jag tycker täckesbyte absolut ALLTID ska ingå, då det inte är för att tillfredsställa ägaren utan att det är av djurhälsosyn. Många - som jag känner - har inte täckesbyte och kan inte byta själva, varav dessa ofta låter sina hästar ha vintertäcke på dygnet runt inne och ute. En häst behöver få byta täcke om den ska ha några, och jag värnar om djurens hälsa - på samma sätt som jag gladeligen lägger på ett tjockare vid utgång så de inte fryser.
 
Jag tycker täckesbyte absolut ALLTID ska ingå, då det inte är för att tillfredsställa ägaren utan att det är av djurhälsosyn. Många - som jag känner - har inte täckesbyte och kan inte byta själva, varav dessa ofta låter sina hästar ha vintertäcke på dygnet runt inne och ute. En häst behöver få byta täcke om den ska ha några, och jag värnar om djurens hälsa - på samma sätt som jag gladeligen lägger på ett tjockare vid utgång så de inte fryser.

Det beror ju på hur stallet ser ut.
Vi har uteboxar, dvs samma temperatur ute som "inne" finns ingen anledning att byta täcke.
Jag har flera täcken med olika skärningar och byter med några dagars mellanrum
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 951
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 693
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 909
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp