Vad är fel med symaskinen?

Zewz

Trådstartare
Jag lånar ibland min mammas äldre Bernina-maskin om jag behöver sy något. Har aldrig haft några problem. Men nu har det hänt något. Sydde de här för ett tag sedan
gardin.jpg

och ska nu sy ett par nästan likadana, men helt plötsligt blir sömmen inge bra.

sy.jpg


Ovansidan ser fortfarande bra ut, men "undersidan" ser konstig ut. Hålen blir stora och sömmen.. konstig. Pratade med min mamma, men hon syr så lite så hon visste inte, och någon instruktionsbok hittar vi inte heller. Har testat att trä om, och dragit lite fram och tillbaka i spänningen till undertråden, men det blir ingen skillnad. Jag tycker att den kanske låter lite annorlunda också, men är inte säker... :angel:
Någon som ha någon idé?
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

Kom på nu att tråden kanske ska ligga på hem och hobby, ber om ursäkt.
Hoppas ändå några kloka seniorer kan ha någon idé :)
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

Hrm...

Sedvanlig felsökning... byt nål, laborera rejält med trådspänningen.
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

Kan vara så att den behöver justeras. Det är inget ovanligt speciellt inte om man inte har gjort det på några år.

Mvh

Tora
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

Justeras, hos någon som kan det då antar jag? :angel:
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

Oh, jag bytte nål, och det ser genast mycket bättre ut! Vad kul!

Tack för goda råd. Är nog dags att lämna den här kraken till någon som kan göra rent och justera ändå, den är jättebra, men lite illa skött, misstänker jag :rofl:
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

En service är aldrig fel. Du anar inte hur mycket skit det kommer in i maskinerna, stoooora tussar av damm och textilfibrer som får systemet att tjocka ihop. :) Testa att ta loss nålen o dammsug överallt där du kommer åt, gärna med en liten handdammsugare så man ser hur mycket det är, riktigt underhållande :rofl:

Ofta funkar det att byta nål när sömmen börjar kajka, den blir till slut lite slö o det dras då ut för mycket tråd i samband med att nålen tränger igenom tyget :) Säkert var det så i ditt fall. Men en rengöring är aldrig fel :)
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

Du syr möjligtvis inte på beställning? :angel: Fy tusan så snyggt!
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

:rofl:

Tack, vad snäll du är :)

De där är dock snuskigt enkla, fick lite hjälp på traven av att jag fick mina föräldrars gamla bröllopslakan med färdiga broderier på :)
Ska försöka få ork att stryka och hänga upp de nya gardinerna idag med. Stryka är trååååkigt... :angel:
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

49.jpg


Gardinerna i lite mer helhet, dock inte så noga strukna... Som sagt, trååååkigt. Har dock haft ner dom och gjort det bättre nu, faktiskt :)

Sydde en litem lampkjol til lampan med, bara för att testa.

15456_245398229501_728754501_4387049_2220465_n.jpg
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

Jag älskar sådana där, de är så himla fina! Har kollat på flera i butik men de är ju svindyra :crazy:. Vill ha en till sovrumsfönstret. Det var nog 10 år sen jag satt med en symaskin men jag ska nog ta och rota fram den hos min syster nu i julhelgen! Jag är dock pinsamt dålig :angel:.
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

Dyra ja, herregud. Kikade på att köpa också först, men runt tusenlappen PER GARDIN är inte ovanligt :crazy:
Har nu sytt fyra och bara betalat runt 240 kronor sammanlagt för spetsen och bomullsbanden :)
Jättefina äldre lakan med spets och broderier kan man hitta på second hand-butiker också, dock svårt att hitta två likadana, så jag blev så glad när jag fick dessa av mamma :)
 
Sv: Vad är fel med symaskinen?

Ska hålla utkik nu när jag drar till myrorna, det kan ju inte vara helt omöjligt att hitta! :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 566
Fritid Mitt fina sy-projekt verkar gå om intet eftersom symaskinen har slutat sy. Det är en Bernina Bernette 56. Nålen går ner en gång i tyget...
Svar
18
· Visningar
4 053
Senast: ptr
·
Fritid Blir galen. Idag när jag skulle sy bråkade maskinen massvis med mig. Undertråden fastnar under spolkapseln och utav förklarliga skäl...
Svar
14
· Visningar
8 218
Senast: Monifa
·
Fritid Jag la vantarna på några gamla symaskiner för ett tag sedan, i någon slags vilseledd förhoppning om att jag skulle kanske möjligen på...
83 84 85
Svar
1 689
· Visningar
104 630
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp