Vad är egentligen bra hö?

S

SessCa

Sitter här och läder igenom olika foderstater och försöker lära mig vad som är "bra" foder. (har inte lyckats lära mig foderlära än :o) VAD innehåller egentligen ett bra hö? har läst att det ska innehålla MINST 2.7 magnesium, men vad betyder egentligen det? :confused: :D Är det någon som har lust att förklara för en vilsen själ? :bow:
 
Sitter här och läder igenom olika foderstater och försöker lära mig vad som är "bra" foder. (har inte lyckats lära mig foderlära än ) VAD innehåller egentligen ett bra hö? har läst att det ska innehålla MINST 2.7 magnesium, men vad betyder egentligen det? Är det någon som har lust att förklara för en vilsen själ?

Du har virrat till det. I den FÄRDIGA foderstaten ska kvoten mellan kalcium och magnesium vara minst 2.7. Inget annat.

Ett bra hö till en vuxen normalhäst är ett hö som har en SRP/MJ-kvot på minst 6. SRP = smältbara protener och MJ = kalorier = energi. Sen ska det innehålla så mycket energi att hästen få fri tillgång har sitt behov täckt av både MJ och mineraler.

Ska man vara lite snällare så är dett bra hö ett hö med minst 6 gånger så mycket protein som energi. Det kommer du LÅÅÅNGT på =) Men ett hö kan vara FÖR bra i meningen att det är för mycket energi per kilo så hästen inta kan äta såpass mycket som man önskar utan att bli fet, men det är ju individberoende.

Till unghästar och avelsdjur är det andra värden som gäller.

Men som ett riktmärke så har ett bra hö minst 6 gånger så mycket protein som energi. Då har du en utmärkt grund att bygga på om det behövs, och annars en utmärkt foderstat på bara hö plus ev mineraler.
 
det där inlägget får jag tacka mycket för!!! kommer förhoppningsvis att få användnig för det när jag gnuggar hjärnceller och försöker lära mig mysteriet med bra foder :bow: :bow: :bow:
 
men hur vet man att det är bra hygieniskt? Kollar man upp den man köper ifrån eller vad. :P
 
Ja, snuskiga bönder skördar oftare än andra ett ohygienisk hö... :D

Nej, det man kan göra är i första hand att titta på höet. Om vi pratar rundbalshö kan vi lämna det direkt, dessa balar är nämligen mkt svåra att få i bra skick eftersom de ofta pressas för hårt och torkmöjligheterna för höet i mitten är minimala. (Det kan ju iofs vara rundbalspressat efter att ha skulltorkat). Hur ser det ut? Färg? Dammar det? Bryt av ett strå och se om det pyser ut en liten dammskvätt då. Lukta på höet! Dela en bal och ta ut ett litet doftpov från balens mitt. Dessa undersökningar är definitivt ingen garanti för att höet inte är angripet av mögel, men risken är dock mindre om man väljer ett grönt, dammfritt och välluktande hö än ett vars enda plus är priset!

Vill man vara på den säkra sidan följer man Alexandras råd och gör en analys avseende mögeltillväxt och vattenaktivitet.
 
Får tacka och buga! nu vet jag iaf hur jag ska gå till väga när jag köper hö :bow: :bow: :bow: :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 652
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 434
Senast: Pratsch
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 812
Senast: alazzi
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 366
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp