Vad är det som saknas?

panzy

Trådstartare
Min gamla ponny (23år) blev förra våren vid pälsfällningen riktigt mager samtidigt som hon var bukig. Det var svårt att få upp henne i hull igen och man kunde se revbenen i över två månader. Hästen mådde i övrigt bra men jag vill inte se henne sån igen.
så... vad är det som behövs? nått speciellt vitamin som hon kanske inte får i sig i den vanliga maten.
Har ingen uträknad foderstat, men hon får rikligt med bra hö. och ca 1dl krafft grund för att det är gott... Eftersom hon inte rids tycker jag inte hon behöver något extra.
Nu är hon fin i hullet, lagom över rygg och revben men lite bukig... men när nu pälsfällningen snart sätter igång så skulle jag vilja förebygga så att hon inte blir så fruktansvärt mager igen...
 
Gamla hästar behöver nogrann foderstat, extra proteiner, extra B-vitaminer och god tandvård. Och som tandvård räcker inte litet raspning. Utan en gammal häst måste kontrolleras så att den inte har foderinpackningar, för det får de lätt och då kan de inte tugga maten ordentigt. Och om de inte kan tugga ordentligt så kan de inte heller tillgodogöra sig maten.

En gammal häst behöver mycket kärlek också.
 
Fri tillgång på hö är mitt förslag. Hästar är kompetenta. Hon äter vad hon behöver. Mitt råd är även att analysera höet. Då slipper du gissa om vad som är felet.
 
det är inget med tänderna och kärlek får hon!

finns det något vitamin som är speciellt bra vid pälsfällning???
 
PROTEIN!!! Gammla hästar behöver massor, byt till Breed om du vill ge Krafft. Ersätt nåt kilo av höet med lusernhack, det är proteinrikt och lättsmält.

Min 23åring äter det här (rids nästan inte, 165cm):
8-9kg hö
1 kg lusernhack+ 3-4dl pellets
2 kg Eggersman senior müsli/örtmüsli
+vetekli, vitaminer och örter
 
Som sagt, låter som proteinbrist med bukigheten, vad har du för hövärden - är det lågt i protein?

B-vitamin är bra att ge vid pälsfällning och pälssättning.
 
har inga hövärden då det inte är analyserat... men det är väl inget superhö...
 
sorry... lite förvirrat här... :o
det är väl hyffsat, vet ju när och hur det togs... det är inte dåligt men inte heller super...
 
Byt ut några kg hö med lusern, eller ge lusern i tillägg. Gammla hästar behöver MASSA protein för att inte falla ur!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 777
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp