VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Burza

Trådstartare
Nyinköpt ponny går på krafft groov SPC för det ska vara bra för magen, exakt vad är det som är så bra?
Tycker det kanske känns som onödigt dyrt foder 25 kg 315 kr för han ska äta minst 1 kg om det ska hjälpa enligt rådgivning.
Har läst på säcken men fattar liksom inte ändå. Någon som vet?
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Jo det är ju den "specialbehandlade havren" som är så fantastisk ;)
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Jag köpte SPC i våras, när jag skulle resa till Tyskland med min distanshäst o rida 16 mil. Det ska ju vara särskilt bra vid resor o kraftansträgningar, och eftersom 1/3 av hans kraftfodergiva ändå bestod av Sport så låg det nära till hans att övergå till SPC.
Men, problemet var att han inte åt det!
Jag, som gärna smakar hästfoder, märkte stor skillnad. Mycket torrare och beskare.
Gav jag hälften vanlig sport o hälften spc så låg ALL spc kvar i krubban...

Nån mer som märkt skillnad? När jag talade med chef på Krafft hade de naturligtvis "aldrig hört talas om det". :grin:
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Jamen det är ju det jag inte fattar, vad som är så bra;)
Är vanlig havre inte bra för magen?
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Hästen äter med god aptit (men så är han också känd för att äta allt).
Men om du bytte förstod du vad som var grejen med detta foder:confused:
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

De ska "förbättra vätskebalansen".
Vad det nu innebär? Min häst har inga problem med att dricka vatten under tävling, och heller inga problem att pinka när han behöver.
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Tror det är ganska överreklammerat foder, kanske hjälper vissa hästar!

Jag köpte en häst i september som ätit Krafft SPC i flera år, de senaste månaderna Groov SPC vet jag, vet inte om det varit Groov hela tiden, han var mycket mager. Han fick en helt annan foderstat hos mig och gick snabbt upp i vikt trots att han tränade samtidigt! Så för honom var Groov SPC helt fel foder!
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Det var väldigt bra beskrivet i Foderbladet för något år sedan, skall se om jag kan sammanfatta till helgen. :)
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Jag blev rekommenderad att ge SPC till min travare som alltid varit svår att få upp i hull och hålla kvar i det hullet. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad dom sa, men det var något om vätskebalansen.

Min häst skulle enligt en gubbe från krafft ha 3-4 kg sport SPC efter en koll på våran höanalys, och vi har ett riiktigt bra hö. Grejen är ju det att utfodra 3-4 kg per dag i en månads tid med 25 kgs säckar så drar kostnderna iväg ganska så rejält ... Jag har bytt till ett annat foder, Hippo Pro Action kombinerat med svarthavre, jag har fått bättre hull på hästen och hans problem i karlederna har försvunnit + att jag får rabatt på fodret för att jag är amatörtränare.

Tycker att SPC är ren jävla skit, vet flertalet travtränare som testat SPC men inte märkt någon skillnad på hästarna över huvudtaget.
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Kl
Seriöst .kraffts nya satsning på special varianter liknar typ katt foder utbudet . Ren bullshit . Tycker det är synd på ett annars starkt och etablerat varumärke att de tyvärr snurrat in sig i svängen
" the more the better "
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Hello.;)

Det är väl gamla rehab? BARA nytt namn.

Det har inte märkvärdiga värden, men är specialbehandlat och tydligen mera lättsmält.
Funkar fint på hullet för känsligt fullblod tex. Har förbrukat några säckar men ej gett på heltid utan som ett led i att få upp hullet.

Hur ser han ut i hullet nu?

Havre är ju stärkelserikt men stöpning ska underlätta upptaget för känsliga magar.
Du kan ju testa fasa in lite o se vad som händer.
Behöver han mer protein så är potstisprotein snällare än soja.
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Spc är en ny linje och finns i groov spc och sport spc . Du har helt rätt ang havren .
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Kl

Ah my mistake!

vad skiljer? Är den mer magvänlig likt sensitive fast med andra värden, eller vad är grejen?
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Citerar direkt ur katalogen :
Vätskebrist är ett problem för många hästar . Genom svettning och stressdiarre vid transport och vid tävling förlorar de ofta mer vätska än vad man tror . Många hästar dricker dessutom dåligt när de byter miljö eller är stressade inför en prestation . Även Hädtar som inte tävlar drabbas ofta av de här problemen . Våra spc produkter kan ofta vara lösningen på problem av det här slaget -----

Sen går de vidare till att skriva att pga processen havren genomgår kan hästen lättare reglera sin vätskebalans under påfrestning . Ämnen bildas enligt uppgift pga processen som hjälper hästen att producera mer av sitt eget AF protein .detta protein kan enligt uppgift bidra till att hästen förlorar mindre vätska tex vid diarré och att den återupphämtar vätskeförlust snabbare .
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Citerar direkt ur katalogen :
Vätskebrist är ett problem för många hästar . Genom svettning och stressdiarre vid transport och vid tävling förlorar de ofta mer vätska än vad man tror . Många hästar dricker dessutom dåligt när de byter miljö eller är stressade inför en prestation . Även Hädtar som inte tävlar drabbas ofta av de här problemen . Våra spc produkter kan ofta vara lösningen på problem av det här slaget -----

Sen går de vidare till att skriva att pga processen havren genomgår kan hästen lättare reglera sin vätskebalans under påfrestning . Ämnen bildas enligt uppgift pga processen som hjälper hästen att producera mer av sitt eget AF protein .detta protein kan enligt uppgift bidra till att hästen förlorar mindre vätska tex vid diarré och att den återupphämtar vätskeförlust snabbare .

:rofl::rofl::rofl:

De kan då verkligen få till det.
 
Sv: VAD är det som är så bra med krafft SPC?

Fast det finns forskning som visar att det stämmer. Jag hänvisar återigen till Foderbladet, där det var en mycket bra artikel om SPC.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 258
Senast: Kakis
·
L
Ridning Hej! Jag har en fråga om vikt på ryttaren. Jag har läst och hört olika om hur mycket ryttaren kan väga som max men 15% eller 20% eller...
Svar
7
· Visningar
1 560
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp