Vad är det ni gillar med att ha häst?

Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Hästen och relationen till denna, helt klart. Resten skulle jag egentligen kunnat vara utan. Det är extra tydligt nu när jag inte längre har kvar min gammelgubbe (han togs bort pga artros i höstas). Jag känner inte den minsta saknad eller dragning till stallet, ridningen eller ens stallmiljön, det enda jag saknar är just hästen.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Jag har fått något att tala om, någon att bry mig om, någon att köpa saker och skämma bort, jag har fått någon som drar mig ur sängen på morgonen, jag har någon som vill ut och röra på sig, någon som alltid är glad att se mig, någon som skiter i om jag har en dålig dag.

Jag älskar min ponny. Rider inte, men får träning genom promenader, töm körning, mockning, stallsysslor osv. Min enda träning.... :)

Sen är min häst en rolig individ, får skratta åt honom varje dag. Och det är fantastiskt att ha en 400 kg häst lös gående bakom sig när man är ute och går, och som kommer på "inkallning". Speciellt när man möter folk med sina hundar.

Minns inte vad jag gjorde när jag inte hade häst, såg tv kanske?:o
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Det jag gillar är att jag "tvingas" att vara aktiv och röra på mig även sådana dagar när jag inte vill (när det är mörkt, kallt, osv). Jag gillar även när jag får känna tillfredsställelsen av att LYCKAS och känna att mitt självförtroende växer :) !
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Kontakten med hästen. Hur hästen och jag successivt ömsesidigt formar oss efter varandra.

Sen gillar jag hela stallmiljön, jag gillar att lufsa runt och sköta de praktiska sysslorna, och att ha hästarna i min närhet. Jag blir alltid lite gladare när det finns hästar inom synhåll och ännu gladare när de är så nära att jag kan prata med dem och klappa dem.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Just nu är jag i en enorm svacka där jag inte tycker det är så kul alls. Tog bort i juli min gammeltant som blev29 år där och då dog glädjen. Har två hästar kvar som tränas och rids av mina döttrar jag bara skrotar ut en dag här och där på dom för att det är avkopplande att rida ut själv och bara vara. Har haft häst i 30 år så förhoppningsvis kommer glädjen åter. Sålänge njuter jag av att vara i stallet och umgås med stallkamrater och njutningen i att mocka och pyssla runt;)
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Det är först och främst hästarna och själva stallmiljön. Att i frid och ro gå omkring och pyssla, jag tycker att mockning och allt annat lite mer kroppsarbete runt hästarna är några av de mest kontemplatoriska sysslorna som finns.

Självklart så är relationen och hur man är "med" hästen nånting som är jätteviktigt. Min gammelhäst (hjälp!) och jag har den näst längsta relationen som jag har haft med någon (sambon kom in i bilden ngra år tidigare). Utan min häst så hade jag inte klarat min sjukdomsperiod så bra, både fysiskt och mentalt
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Min gammelhäst (hjälp!) och jag har den näst längsta relationen som jag har haft med någon (sambon kom in i bilden ngra år tidigare).

Det där tycker jag är spännande!

Jag har bekanta som har (haft) samma häst från barndomen och upp i vuxen ålder, eller från tonåren och uppåt. 20-30 år långa relationer mellan människa och häst. Det har jag aldrig haft, och jag är lite avundsjuk, på nåt sätt.

Just det där att relationen med hästen är den längsta relationen av de "frivilliga" relationerna, fascinerar mig. Särskilt när man ändå är så pass "gammal" som du är, du hade alltså hästen före dina äldsta barn? (Föräldrar och syskon har man ju oftast haft längre tid, liksom andra släktingar, och kanske föräldrarnas kompisar.)
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Jag gillar att ha häst mycket på grund av relationen med hästen, som många andra också svarat. Jag har haft mitt halvblod sedan 97 och fasar för den dagen då han inte finns längre. Vi har knappt haft en dålig dag ihop och ingen annan häst har betytt lika mycket.
Sen gillar jag det för att jag är van, har haft hästar och stall hela livet så jag har svårt att föreställa mig något annat. Om jag har mått dåligt i perioder så har jag ändå gått ut och skött om hästarna och stallet, för att jag måste, det tror jag har hjälpt. Går inte att deppa ihop helt :)
Och så gillar jag att rida såklart! Men relationen går helt klart före, jag skulle inte göra mig av med hästen för att den inte går att rida. Så funkar jag inte.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Min häst är min bästa vän. Han jag kan prata om allt eller inget med. Eftersom jag inte har några vänner att umgås med så betyder han väldigt mycket för mig. Att åka till stallet har även gjort att jag får prata med andra, dom andra tjejerna i stallet.
Jag tycker om det mesta som har med hästar att göra.

Stå och mocka i lugn och ro är mysigt tycker jag. Även att fylla hökassar och fixa kraftfodret. Eller mysa med stallkatterna eller putsa läder.

Kan stå och borsta häst i evigheter och bara pyssla med honom.

Sedan är det roligt att rida och köra. En galopp över en äng på sommaren med vinden i håret känns mäktigt.

Jag blir glad över att vara med hästar. Får lugn i själen. Min häst sätter ett leende på mina läppar när jag tänker på honom. Min häst är min medicin och jag behöver minst en dos om dagen.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Om vi leker terapisoffa. Vad tror ni det är ni gillar med hästeriet? Är det ridningen eller stallet eller hästen i sig? Prylarna? Att få vara ledare? Att få vara utomhus? Att kolla Eurosport? :D Pysslet? Farten? Att det är farligt? Att få visa upp sig? Att ha en jättestor bäbis? Att det påminner om barndomen? Att ni tycker att ni är snygga i stövlar?

Vill jättegärna veta!

Inga svar är fel :D

Jag gillar nog allt med hästeriet, utom att betala för det och släpa in hö och strö inför vintern :yuck:

Jag älskar mina hästar, dem är mina bebisar.
Jag tycker om att umgås med dem, att borsta och pyssla, greja och feja.
Mocka, packa hö och göra kraftfoder osv är terapigöra för mig.

Jag älskar att rida! Det är både härligt och roligt, framförallt dem ridturerna man liksom smälter ihop till ett med hästen :love:
Jag tycker det är jättehärligt att rida ut i skogen och bara stänga av hjärnan och bara vara här och nu.
Men det är jättekul med ett lyckat dressyrpass eller att galoppera fort och hoppa på terrängbanan med :D

Sen tycker jag att det är skönt med rutiner, jag tycker om att gå upp på morgonen och släppa ut hästarna.
Att vara ute i friska luften och vardagsmotionera kroppen.
Jag tycker om (och ibland inte om) att jag måste ut till stallet oavsett väder.

Hade jag inte haft mina hästar och hundar skulle jag inte alls vara ute i friska luften så mkt som jag är.
Jag tror frisk luft är viktigt för att kroppen ska må bra.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Det är nog känslan som bara hästar kan ge mig, ett livslugn som jag inte hittat något annat som kan tillfredsställa.
Jag klättrar på väggarna när hästen är på sommarbete 2 första veckorna för jag vet inte vad jag ska GÖRA.
Som igår när jag red min häst (i skritt 15 min :p) för första gången på 2 månader efter skada och jag bara ler, hela "passet" och sen hela kvällen.
Jag vet inget annat som kan göra mig så lycklig och glad.

(Alternativt är jag definationen av hästnörd..)
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

De där 2 minuterna i månaden när hästen bara är sådär fantastisk att rida, då känner jag mig som super(wo)man! ;)
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

ALLT :-D

Det finns nog inte en enda gång jag inte velat fixa stallet eller rida pga motivationsbrist. Jag tycker det är mysigt att köra skottkärra i en halv meter snö till gödselstacken, att hänga upp genomblöta täcken, att kladda med flugsalvor hela sommaren, att vrida ut och in på foderstaterna i timmar, att mocka frusen bädd, att bära strö och grovfoder, att pyssla med vattnet när det är minus, att fylla hönät till förbannelse, att betala grovfoder för hela vintern i en enda klump, att mocka hage i lervälling och försöka leda bort lite vatten, att ge sig ut på barbackatur i regnet, att komma tillbaka helt lerig efter ett galoppass på mjuka vägar osv.

Det finns ett fåtal grejer jag inte gillar, typ oron att inte fått hem bra grovfoder, dyra täcken som läcker och självklart när hästen inte mår bra.

Mitt hästintresse kan nog delas upp i två bitar dock. Grunden och målet är att ha en egen häst i eget stall. Precis som övriga svarat är det relationen till hästen som ger mig så himla mycket lycka och glädje varje stund jag bara tänker på honom och om möjligt ännu mer varje gång jag ser honom :love:

Jag tror dock inte jag är så mycket "once in a lifetime" hästmänniska. Däremot vill jag bara ha en egen i taget. Jag kan inte alls se framför mig hur jag skulle kunna ha två egna. Jag skulle nog känna att jag favoriserade ena. Har inga problem om det bara är någon annans häst/favorit/ansvar dock.

Den andra biten är att jag gillar att rida och hantera hästar för att hitta vägen till just den hästens lugn, trygghet, avslappning och arbetsglädje. Speciellt kul är unghästar där man ju bara får positivt resultat hela tiden och man gjort ett vettigt jobb. Det är kul och utvecklande.

I nuvarande har jag båda bitarna eftersom jag har haft honom så länge. Att veta precis vad som hänt hästen i princip alla situationer genom hela dens liv är häftigt!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Gillar och mår bra av att ha hästen i min vardag. I stallet laddar jag batterierna och det känns alltid meningsfullt att komma ut dit, gillar att pyssla i stallet lika mycket som att rida. Relationen till hästen är också viktig, fäster mig väldigt hårt vid mina hästar och skulle aldrig byta ut dem, dom är mina vänner. Det känns också bra att komma hem på kvällen efter att ha varit ute i stallet och fixat! Allra bäst mådde jag när jag hade hästen hemma i eget stall, saknar det fortfarande och väntar på den dag när det blir möjligt igen. Gillar rutinerna som det innebär, och tillfredsställelsen som kommer när man vet att hästarna är omskötta och stallet är mockat och prydligt!

Sen gillar jag det sociala i stallet också, har alltid haft turen att ha fina vänner där. Mycket på grund av djuren så har jag aldrig riktigt haft tid att upprätthålla så många andra vänskapsrelationer, så mina stallkompisar är verkligen viktiga för mig! :)
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Det bästa med att ha häst är att jag får träffa min lilla häst flera gånger varje dag!! Hon är det bästa som finns.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Haha, att få ha en stor bäbis, helt klart. ;)

Gemenskapen och samspelet, humorn och spontaniteten. Jag tycker också väldigt mycket om den person jag är när jag är bland hästar. Detta är nog det som är viktigast för mig. Därför har jag inget behov av att åstadkomma något i min ridning, eller ens rida alls. Däremot tycker jag att det är roligt också.

Sen är det väldigt själastärkande med känslan av självständighet och att vara kapabel, fri och oberoende. Hos hästen är det jag och bara jag som måste och kommer att lösa alla göromål, lista ut när saker och ting är fel eller hur de ska åtgärdas. Om det så är en 300kilos hösilagebal som ska förflyttas ut i en lerig hage och placeras uppepå en pall så bara får man det gjort utan att ens fundera över om det ens är fysiskt möjligt för en 55kilos tjej att göra det.

Tidlösheten, hos hästarna glömmer man tid och rum.

Nöjet att faktiskt kunna rida. Sen jag fick barn och hade ett uppehåll så uppskattar jag verkligen styrkan och rörligheten i min kropp som gör det möjligt för mig att rida.

Och så håller jag med dressyrglasyr - dom där två minutrarna när allt blir perfekt på hästryggen - tja, för mig kanske snarare 2 sekunder. Då känner jag mig som superwomen på ett sätt som jag aldrig upplever i någon annan situation.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 943
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 873
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 579
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp