Vad är det ni gillar med att ha häst?

AVB

Trådstartare
Om vi leker terapisoffa. Vad tror ni det är ni gillar med hästeriet? Är det ridningen eller stallet eller hästen i sig? Prylarna? Att få vara ledare? Att få vara utomhus? Att kolla Eurosport? :D Pysslet? Farten? Att det är farligt? Att få visa upp sig? Att ha en jättestor bäbis? Att det påminner om barndomen? Att ni tycker att ni är snygga i stövlar?

Vill jättegärna veta!

Inga svar är fel :D
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Det är väldigt mycket! Jag mår så bra av häst att jag jobbar med det.

Jag mår bra fysiskt av att rida. Min trasiga kropp pajar helt annars. Ridning är lagom påfrestande och lagom rörligt för min kropp.
Psykiskt mår jag också bra av både relationen mig och hästen emellan, utvecklingen vi gör och av adrenalinkickar.
Jag är tränare inte bara till yrket utan i själen. Jag gillar träningen, utvecklingen och allt det innebär med analyserande, hjälpa en individ bli bättre, bygga en relation, få se den växa etc. Hade jag inte tränat hästar hade hundarna nog "legat risigt till" eller andra människor.

Jag gillar fina prylar. Men hade ju om jag inte lade så mycket tid och pengar på hästeriet kunnat ha mer fina saker "privat".

Jag har aldrig övervägt sluta med hästar för att jag är less på häst. Det är isf människorna i den världen som varit anledningen.

Mina små hästar brukar få mig att må bra och känna lycka.
Och jag eeelskar dem!
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Jag arbetar med människor. De flesta är fina och gulliga men befinner sig i en jobbig situation så det är ganska energikrävande i huvudet.

Min häst är mitt batteri, plus att jag älskar henne för den individ hon är.

Sedan ger de sociala kontakter med helt andra personer än de som finns på jobbet så där får man prata om andra saker.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Jag Tycker om att man får vara ute och röra på sig. Träningslokaler kan slänga sig i väggen, har aldrig förstått mig på att va inne och motionera på ex ett rullband när jag kan va ute få frisk luft och samtidigt träna.

Hästen får mig att glömma vardagsproblemen för en stund, tänker jag på hur jobbigt det är på jobbet så har jag hästen någon annanstans.
MIn häst är så smart att har jag en dålig dag/stressad eller liknande och ska fånga henne i hagen för träning. Hon går undan mig direkt. Jag får stanna upp och ta ett djupt andetag och gå in i mig själv, då får jag fånga henne.

Har provat varit utan hästar två ggr, varade som längst 6 månader. Jag höll på att bli tokig. Försökte hitta på annat att göra men kändes inte bra.
Till slut va de faktiskt min man som sa att snart får du göra något åt din vresighet och sluta sura. Skaffade häst igen och är en så mycket gladare person/fru/mamma.
Jag frågade icke hästmänniskor va de gör på kvällarna/ledig tid. Fick till svar, ser på tv, slappar fikar m.m. :arghh:
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Inget är mer avkopplande och avstressande än att komma till stallet efter att man haft en stressig dag på jobbet.
Hästarnas morgonhälsning när man kommer in till stallet trött och nyvaken kl 5 på mornarna :-)
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Jag jobbar på kontor med dator och papper hela dagarna, stallet är mitt andningsrum där jag använder hela kroppen, andas frisk luft och inte tänker tekniskt.

Ridningen är en extrem utmaning för mig då jag egentligen är höjdrädd, farträdd och har otroligt dålig koordination och balans i kroppen :)

Att jag också blir så glad av min knäppa häst är en bonus ;)
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Jag tycker verkligen om att rida. Det är så kul att just rida. Nu har vi börjat med körning och det är också oerhört kul, och utvecklande, men just ridningen är så kul.

Sen gillar jag sysslorna i stallet. Allt är så statiskt. Mocka, sopa, fylla på med vattnet, fodra. Jag behöver inte tänka. Jag bara arbetar på.

De vänner som har kommit in i mitt liv med ett par tömmar/tyglar i handen, skulle jag annars aldrig ha träffat. Dessa vänner är också lite energi-källor för mig. Samtidigt är det skönt att jag ibland är ensam i stallet.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Det är när allting klaffar. Känslan när man är ett och bara leker sig fram oavsett om det är i paddocken eller på en uteritt.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Om vi leker terapisoffa. Vad tror ni det är ni gillar med hästeriet? Är det ridningen eller stallet eller hästen i sig? Prylarna? Att få vara ledare? Att få vara utomhus? Att kolla Eurosport? :D Pysslet? Farten? Att det är farligt? Att få visa upp sig? Att ha en jättestor bäbis? Att det påminner om barndomen? Att ni tycker att ni är snygga i stövlar?

Vill jättegärna veta!

Inga svar är fel :D

Att umgås med hästarna, absolut! Det roligaste med ridningen är just när man känner att man själv och hästen förstår varandra, att hästen lyssnar och vill det man själv vill, att båda tycker det är kul.

Sen är det roligt att galoppera fort ute, att rida ut en vacker vårdag, osv, men det roligaste är ändå just umgänget med hästarna.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Initialt var det en flykt till något där jag har kunnat få vara i fred, mysa och ha roligt. Så här i efterhand har det även gett mig en enorm resa som människa och utvecklat mig enormt. Jag har träffat några av mina närmaste vänner inom häst. Jag har även funnit att jag vill träna och utveckla mig själv vidare tillsammans med min häst så att vi tillsammans kan bli så bra vi kan.

Hästen är min familj. Jag har de rutinmässiga sysslorna som ett moment där jag kan släppa dagens stress och slit.

Det jag gillar är allt ovan. Sedan att det "tvingar" mig att tillbringa tid utomhus istället för en soffpotatis är bara ett plus ;)
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Kul fråga!

Jag tror att jag gillar att ha någon som behöver mig. Eftersom jag har ponnyn (och oftast någon eller några andras hästar att också ta hand om) kan jag inte ligga kvar under täcket hela dagarna utan måste hålla rutiner och ta hand om mig själv någorlunda.
Sen gillar jag att utvecklas ihop med ett så stort maffigt djur, känna att vi gör framsteg tillsammans. Det är häftigt!
Och så tycker jag om hur avslappnande och rogivande det är att bara pyssla i stallet. Mocka, fixa kraftfoder, byta täcken, sånt där vardagsmysigt.
Jag får inte glömma heller gemenskapen på träning och tävling, där alla är i samma syfte och man peppar, gratulerar och gläds med sina tränings- och tävlingskompisar.
Vidare tycker jag om att göra något jag vet att jag är ganska duktig på, jag gillar att få beröm för mitt arbete, jag älskar att rida fort, jag tycker om att känna samspel med hästen oavsett vad vi gör, att ta hand om någon, att köpa och matcha ihop outfits till mig och ponnyn, tidiga morgnar och sena kvällar i stallet, lukten av spån och hö, att titta på hästar som betar i solnedgången på sommaren...

Det går inte att hitta ett svar på den frågan, jag är helt enkelt en hästnörd som älskar allt :love:
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Just nu är det bara för att min häst är en charmig typ. Hade jag inte haft honom hade jag antagligen gjort ett uppehåll i hästeriet för att satsa på karriären eller nåt sånt dumt. :p
Jag är glad att jag har honom!

Det är skönt att komma ut, en bra träningsform för mig, roliga kompisar, roligt att prova nya saker med sin luddiga polare och dessutom har jag något att skriva om på bloggen vilket också är en rolig hobby. Men allt det är bara bonus.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Jag jobbar också på kontor och behöver få komma ut i friskluften och få lite motion, jag avskyr gym, tycker att springa/promenera är tråkigt, men att motionera tillsammans med en så spännande varelse som hästen är roligt!

Det är inte bara kroppen som får motionera utan även hjärna och själ, jag jobbar en hel del med att lära mig att kommunicera från marken med min häst och han är en underbar läromästare (superkänslig och ambitiös).

Och sen så är det så avslappnande att få socialt umgänge med en annan levande varelse, en varelse som inte bryr sig ett dugg om hur jag ser ut, bara om jag är närvarande i stunden med honom eller inte. Någon som jag kan slappna av helt med. Han är otroligt viktig för mitt mentala välbefinnande!

Och pysslet, att planera och drömma, köpa grejer... det är såklart kul det också :D.

Den sociala samvaron med andra människor i stallet är inte det viktigaste för mig.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Kl

Jag lever för dom där stunderna när allting klaffar. Man är ett och man dansar fram.
Sen är det skönt att komma ut o bara pyssla åxå...

Lite ot men läste det är en del som skriver "varför träna på gym eller springa när man får allt det av ridning och stallet"
Om ni skulle gå all in, dvs konditionsträna och Styrketräna samtidigt som man äter rätt.
Så sjukt mkt enklare allt i stallet och ridning blir!
Sen är det faktiskt kul, älskar min egen tid både i stallet och i gymmet/ute å springer :-)
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Ja absolut, jag skulle behöva träna mycket bålstyrka, men jag får ren och skär ångest av att vara inne på gym.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Det gör gott för själen, lugnar mitt sinne och jag tycker det är fruktansvärt kul att se hur unga hästar utvecklas.
Bra träning fysiskt även för mig och ännu en anledning till att vara utomhus och träffa folk med samma intresse :)
Det är med andra ord VÄLDIGT viktigt för mig!

Bra dagar är när hästen är välmående, jag ser att han trivs!
En tyst promenad när han på hemväg nosar mig i nacken och försöker ta av mig mössan som "tack för att jag får följa med dig o hitta på saker"
Ett tömkörningspass när jag ser hur vår träning ger resultat och han förstår vad jag vill
Finns många många mer gånger :love:
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Jag får nog lägga till att ridningen hjälper mig i mitt arbete.

Om hästen inte gör som jag tänkt hon ska så går automatiskt mina tankar på; Vad gör JAG nu för fel? Alltså, jag utgår från att jag är otydlig, ger dubbla budskap eller på annat sätt inte är rak i min kommunikation. Jag tror att hon vill men inte förstår.

Detta har jag kommit på mig själv tänka när jag arbetar. Varför får jag inte den respons jag vill/hade förväntat mig? Är jag tydlig och rak till mina elever?

Sedan håller jag med om den fysiska delen. Arbetet rent fysiskt med att ha ett stall ser jag som en livräddare. Jag är faktiskt ganska lat av mig och hade jag inte varit tvungen att ut i alla väder så hade jag varit en soffpotatis. Det tror jag är större hot mot hälsan än vad en och annan chipspåse och chokladkaka är.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Hestene utfordrer en del svake sider i meg. De tvinger meg til å være tilstede i nået, kommunisere direkte, være presis, tydelig og konsekvent og til å bli mer atletisk og modig. Jeg blir på alle måter et bedre menneske av å holde på med hester.
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

Känslan när man kommer från jobbet, stressat halva dan och sprungit rundor och åker till stallet är den bästa! Så fort jag sätter min fot på stallbacken glöms arbetsdagen bort totalt och kroppen (och knoppen) slappnar av. Det är nog det jag tycker är det bästa, jämte min underbara häst som gett mig både huvudbry och kärlek under våra är tsm :)
 
Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?

För mig har hästarna varit min tillflykt från vardagen, stallet har varit den plats där jag kan andas och släppa alla bekymmer för en stund och leva i nuet. Hade jag inte haft min sköthäst i högstadiet hade jag nog inte tagit mig igenom de åren, så hästarna har haft en väldigt stor betydelse i mitt liv.

Nu har jag tagit en paus från hästarna. Jag hade nämligen en foderhäst under två års tid som jag blev oerhört fäst vid, och när han återlämnades hade jag flera medryttarhästar på gång men kände efter första ridturen att nä, det här känns bara meningslöst.

Så för min del är det relationen till hästen som är det bästa med att ha häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 943
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 873
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 579
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp