Vad är det för porslin?

MML

Trådstartare
Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad till mig.

Tallrik.png


Det är "förmodligen Rörstrand, eller Gustavsberg" enligt uppgift. Jag har inte sett porslinet själv, och kan därför inte titta på märkningen vad som står.

När jag ändå skapar en tråd om porslin, kan jag även passa på att fråga. Hur vet man vilka äldre serviser som är okej att använda, och vilka man bör undvika? Jag tänker då på t. ex. bly och sådant.
 
Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad till mig.

Visa bifogad fil 149418

Det är "förmodligen Rörstrand, eller Gustavsberg" enligt uppgift. Jag har inte sett porslinet själv, och kan därför inte titta på märkningen vad som står.

När jag ändå skapar en tråd om porslin, kan jag även passa på att fråga. Hur vet man vilka äldre serviser som är okej att använda, och vilka man bör undvika? Jag tänker då på t. ex. bly och sådant.
Be om en bild på undersidan?

Jag använder det jag tycker är fint och har aldrig funderat på om det skulle vara någon fara att använda en tallrik. Det är väl i sådana fall väldigt krackelerat porslin som man ska undvika.
 
Be om en bild på undersidan?

Jag använder det jag tycker är fint och har aldrig funderat på om det skulle vara någon fara att använda en tallrik. Det är väl i sådana fall väldigt krackelerat porslin som man ska undvika.

Ja, jag har gjort det redan :) Återkommer om/när jag får en till bild!
 
När jag ändå skapar en tråd om porslin, kan jag även passa på att fråga. Hur vet man vilka äldre serviser som är okej att använda, och vilka man bör undvika? Jag tänker då på t. ex. bly och så sådant.
Vi använder min servis från farmor den är från -45 eller -46. Nu äter vi bara mat på den kör aldrig i micron iom guldkant på skulle inte det gå bra. Inte diskmaskin heller.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 798
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 604
Senast: mackan
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 533
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 130
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp