Vad är bra hull?

E

erikab67

Jag har unghästar och avelsston själv (totalt 8 st). Allihopa är, i mina ögon, lagom runda och har dagtid utevistelse med fri tillgång på hösilage.
Så åker en av hästarna iväg på utbildning och där tycker de att den är alldeles för tjock. Jag tyckte att deras hästar var för tunna (givetvis).
Vad är bra hull? Hur bedömer jag det?

Givetvis förstår jag att det beror på hästens funktion (avelssto/unghäst/ridhäst) men jag tycker nog att en del ridhästar är alldeles för tunna.
Vad tycker ni?
 
Sv: Vad är bra hull?

ja, rent teoretiskt är ju ett bra hull när man känner revbenen om man stryker över buken, men de ska inte synas. Sen märker man väl vad som är bra hull för individen, alla har ju olika förutsättningar...
 
Sv: Vad är bra hull?

Jag håller med dig. Många hästar som rids är i dåligt hull. Själv rider jag distans och det krävs en häst i gott hull så här i början av träningssäsongen så att det skall finnas att ta av. Så inte är det ett problem om hästen är vid gott hull när det skall börja brukas till ridning. Ordentligt med mat skall de ha (åtminstone grovfoder) och sedan får man se till att hästen får motionerar bort överflödet.

Den här hästen var i gott hull när det skulle tränas igång i höstas efter mammaledighet, inte ett problem anser jag.
http://www.nerikesdistansryttare.org/olivia.jpg
Nu tre månader senare har hon inte tappat i hull, men omformats, så att sadeln hamnar på en bättre plats längre bak.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är bra hull?

Jag tycker din häst ser precis lagom ut och det är så jag tycker en välmående häst ska se ut.
 
Sv: Vad är bra hull?

Jag tycker att det beror lite på vad dom är ämnad för...

Här är en bild på min pålle när han var i tävlingskondis som travare:
http://image28.webshots.com/29/2/86/65/267028665OUdMbh_ph.jpg

Enligt mig alldeles för tunn (som ridhäst alltså)

Här är en bild från förra våren:
http://image28.webshots.com/29/3/1/80/267030180YsSFGp_ph.jpg

Där jag tycker att han är i mycket bättre hull. Som ridhäst alltså ;)
Fast idag är han tom rundare, och har fått mer muskler över rumpan.
 
Sv: Vad är bra hull?

En normalviktig häst ska man lätt kunna känna revbenen men inte se dem.
 
Sv: Vad är bra hull?

Jag ar helt overtygad om att detta med hull och hur en hast ska se ut ar en smaksak och just ingenting annat!!
Det beror ju ocksa vad man ar van att se pa. Ar man van att se galopphastar i traning ar det klart att vilken dressyrhast som helst ser ut som ett fett monster i jamforelse.

Jag sjalv har relativt feta hastar. Jag vill ha dem sa!! Daremot vill jag ha en jamn tjock hast, inte bara en tjock mage.
Sjalv tycker jag att vissa hastar far vara lite fetare an andra, tex utstallninghastar och hastar som ska visas i unghast uppvisningar, bedomningar, tex Kvalitet, Breeders, etc.
Daremot ska en trav eller galopphast i traning vara i bra kondition, alltsa inte ha for mycket fett/hull. De ska springa snabbt.
Vara hopp och dressyr hastar far garna ha lite mer "kropp", da de inte behover vara i samma kondition, eller prestera lika mycket.
Daremot maste man kunna skilja mellan hastar pa internationell niva som reser langre strackor, och en hast som ar hemma och tavlar 1 meter nagra ganger varje ar. Den hasten som tavlar internationellt och reser mycket ar svar att ha i hull, den forlorar sa mycket energi under resorna, tavlingarna mm. Dessutom ar de hastarna i battre kondis an de som tavlar pa lagre nivaer.

Jag ser hellre att en hast ar for tjock an for smal.
Men sedan far ju inte hasten vara sa tjock att den ar sjukligt fet!! Lagom ar bast, och vad som ar lagomt ar mycket av en smakfraga.
Jag tycker att manga svenska ridhastar ar for smala, men det ar nog for att vi pa Irland gillar fetisar!! Det ar sa mycket utstallningsklasser i alla kategorier, bade ridna och i hand, och de hastarna maste vara i mycket bra hull. Dessutom sa har irlandarna en stor fobi for att verka snala med sina hastar, sa man har de kanske i lite battre hull an vad som behovs.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är bra hull?

Många förväxlar tyvärr buken med fett. En häst som får mycket grovfoder (=bra) tenderar att få lite större buk p.g.a. tarminnehållet. Det blir extra tydligt på en häst som inte är jättemusklad - t.ex. avelsston och unghästar. En häst i arbete får rygg- och bukmuskulatur som håller upp och in magen.
 
Sv: Vad är bra hull?

Jag känner inte på revbenen utan på korset och alla knölarna däromkring. Mina hästar ska ha hjärtrumpor och inga kännbara knölar där inte. Då har de rätt hull.
 
Sv: Vad är bra hull?

Det där tycks vara en smakfråga. Personligen anser jag inte att man "lätt" ska känna revbenen, även om de inte syns. Jag tittar på ryggen, korset och flanken när jag bedömer hullet på en häst. Ryggen ska vara rundad, korset likaså, inga benknotor eller ryggradskotor ska stå ut. Flankerna ska vara fylliga och inte insjunkna. Att bara titta på magen är ett vanligt misstag. Det finns hästar (i synnerhet avelsston) som har världens kagge, men som kan vara magra ändå.

När det gäller araber kan de inte ha för mycket hull. :)

/C
 
Sv: Vad är bra hull?

Oj vad många gånger man fått höra att ens hästar (ej i tävlingskondis) är ngt runda :)
Glömmer aldrig när vi skulle besikta den då 4 årige Corzette på Solvalla inför försäljning... Kommentaren som återkom OFTA var "trevlig rund liten häst" och nya ägarens min (hon köpte henne osedd) när "köttbullen" kom ut ur transporten... Men då va de å andra sidan direkt efter betet ;)

Men vi har alltid låtit våra "lullhästar" vara i ngt runt (ibland kanske tom liiiiite för mkt, men som sagt på bete e de svårt att banta dem ;) och har ansett "vi har råd att ge våra hästar mat" detta gäller alla våra djur... (vår schäfer får ofta höra av "schäferfolk" att han e smällfet å då e han enl oss som magrast, men jag gillar inte "schäferfolks-schäfrar" de e alldeles för smala för min del)...

Klart de kan va skadligt med för fet men som sagt i avelssyfte är ju ngt rund att fördedra än tvärtom (har jag hört, men därom tvistar säkert de lärda), för "fettet" gör ju att de även har mkt lättare att bygga muskler mm och de e ju de som händer när man börjar rida unghästar...
Vi har tom väntat me att rida in de "smala/gängliga" individerna å då börjat me de mer "satta" å väntat på att de "smala/gängliga" ska växa på sej mer innan vi sätter oss på dem... (vi sitter hellre på "fläsk" än på "skelettet" "typ")
 
Sv: Vad är bra hull?

Fast detta med hjärtrumpor har inte alla hästar. Min häst kan omöjligt få en hjärtrumpa, det är en fysisk omöjlighet för hennes del.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 486
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp