Vad 17 tog det åt honom???

fiaskurken

Trådstartare
Visserligen kan halvblodet jag rider vara stökig i stallgången, han har svårt att stå inne själv osv. Klättar gärna på väggarna o sådär...
Han är 14 år och har tydligen varit sådan hela sitt liv :smirk:
Men eftersom jag inte har vare sig lust eller ork att uppfostra andras hästar så har jag brytt mig mndre om det och koncentrerat mig på ridningen istället...

Idag tar jag in honom från hagen, binder upp honom i stallgången och försöker göra iordning honom. Och häst :devil: är precis galen!!?
Det börjar med att han vägrar stå still, knatar fram och tillbaka. Och sedan, helt plötsligt, så slänger sig hästtoken bakåt, uppåt framåt på en gång (nästan iaf :crazy: ) panikhakarna löser såklart ut sig och han far runt som en vilde i stallet. Som tur var hade jag stängt dörrarna :smirk: Grimman är sönder men jag lyckas få tag på honom och slänger in honom i boxen. Hämtar en ny grimma, ställer honom i gången igen... Tränsar och sadlar med stort besvär, ska leda ut honom - och då får han tuppjuck IGEN! Stegrar sig och försöker sticka. Får med våld in honom i boxen igen då han är helt ohanterlig. Han slänger isg över boxkanten och fastnar med hoven, får panik för att han inte kommer loss. Jag hjälper honom komma loss, på nåt vänster får jag på honom grimma och hingstkedja, ut med han i hagen, kollar en snabbis så han inte har sår eller haltar... sen står jag bara och gapar :confused: :confused: :confused:

Han drar iväg med en jävla fart. Konstigt nog höll jag mig lugn hela tiden. vad flög i han? han har gått ett par veckor med sto+ föl som han gärna inte lämnar i hagen, men han följer ALLTID med :confused: Och han var ju så lugn när jag först tog in honom???

Allt var tyst och lugnt, han hade inte ont någonstans, ingen smärta av sadel och träns, tandläkaren var här för inte så länge sen, massör häromveckan... Jag fattar INGENTING. Det blev ingen ridning idag ;)

jag kan tilläga att et inte hjälpte att vara bestämd och konsekvent i det här läget, han får nån slags spärr i skallen.

Sv: Vad 17 tog det åt honom???

Jag har inget svar på din fråga, men reagerade på en sak som du skrev.

Men eftersom jag inte har vare sig lust eller ork att uppfostra andras hästar så har jag brytt mig mndre om det och koncentrerat mig på ridningen istället...

Jag kan inte förstå varför du ser "uppfostran" d.v.s. hantering och ridning som olika saker.
En bra hantering är ju grunden för en bra och säker ridning, iaf i min hästvärld.

Det har du rätt i, delvis. Jag formulerade mig tokigt. Det enda som skulle fungera i det här fallet är (tror jag) att börja om helt från scratch och behandla honom som en unghäst. Det skulle kräva en hel del tid och på villkor att vi båda jobbar efter samma linje (jag o ägaren) och det skulle inte fungera, jag har försökt. Han är dock alltid bra att rida, dummar sig inte när man väl sitter på ryggen. Låter snurrigt :smirk: En av orsakerna till att han är knepig tror jag också är att han får gå för lite, skulle nog må bäst av att ridas ett par timmar varje dag.

Kan det inte vara så "enkelt" att han tidigare har råkat ut för någonting när han varit uppbunden i stallgången?

[/QUOTE]Han drar iväg med en jävla fart. Konstigt nog höll jag mig lugn hela tiden. vad flög i han? han har gått ett par veckor med sto+ föl som han gärna inte lämnar i hagen, men han följer ALLTID med :confused: Och han var ju så lugn när jag först tog in honom???[/QUOTE]

Har egentligen inte ngt bra svar åt dig men kan det inte ha med sto+föl att göra, kanske tog honom några veckor att börja betrakta sig själv som "beskyddare av sin flock" och efterssom du (om jag inte förstått fel) inte hanterar honom dagligen utan bara rider så vet han att när du kommer kommer han behöva lämna sin lilla flock ngn timme?
Som sagt, har inget rakt svar men en tanke :idea:

Lycka till iaf!

Jo det var så jag tänkte också... Jag hanterar honom dagligen, det gör jag, men jag rider inte alltid. Har "tränat" på eller vad man ska säga att han får tas in från hagen utan att det ska ridas, ibland bara borsta ibland promenad, pyssel osv... Jag försöker alltid att vara konsekvent och bestämd mot honom, men ibland får han en spärr verkar det som. Det ären tjej till som pysslar med honom ibland, vi har inte riktigt samma syns på hästhantering. Ägarenb verkar inte bry sig om det dock... :smirk:

fiaskurken skrev:
Det ären tjej till som pysslar med honom ibland, vi har inte riktigt samma syns på hästhantering. Ägarenb verkar inte bry sig om det dock... :smirk:

Kanske där det sitter då? Hästar (och övriga djur för delen) blir ju gärna antingen stressade och nervösa eller dominanta när människorna runt dom är okonsekvensa med vad som är/inte är tillåtet...
Ni kanske kan hitta en kompromiss mellan ditt sätt och hennes sätt och försöka hålla den linjen sen?

Lycka Till!! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 892
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat