Vackert men hett sto

H

Helan

Mitt sto är e.Swift-Vivaldi och har således lite fullblod i sig bakåt i leden. Hon är oerhört smart och vänlig men har nerverna utanpå dock. Flyktbeteendet är starkt utvecklat och hon har seperationsångest. Mycket beror på att hon hos tidigare ägare aldrig lärdes att vara själv/se nya platser etc.
Eftersom hon är så pass bra och snygg vill jag avla på henne. Tror ni att det funkar att sätta en hingst på henne som har lite fullblod i sig eller kan det slå över rejält då? Förslag på hingst som är super-super-cool men ändå inte för tung i typen (jag gillar lite ädlare hästar. Stoet i sig är lite av den äldre stabilare typen men dock väldigt reslig och lite långbent).
Tacksam för spontana idéer!

Sv: Vackert men hett sto

Personligen skulle jag inte avla på en sådan häst eftersom det värsta jag vet är tittiga/halvhysteriska hästar :angel:

Hip Hop. Verkar ha ärvt sin fars goda och samarbetsvilliga temperament men inte hans kraftighet. Har inte träffat någon vuxen avkomma till honom men har hört att de är ädla trots sin fars relativt tunga stam.

Nåja, det vänjer man sig vid. Jag själv gillar inte såna trögpottor man får sitta och banka på eller som inte visar humör.

Hon visar bara dessa sidor när hon är i ovana miljöer. I stallet är hon en ängel, lugn som en filbunke.

Har du något förslag på lite mer dressyrinriktat också, så att jag har lite att välja på?

D-blodet lär vara stabilt, ofta, har jag läst här på Buke. Inte för att alla är så högställda och alla är inte supercoola, men Don Primero ska lämna coolt, och ligger inte så dåligt i typ-blup om jag inte missminner mig. När jag ser stammen så tänker jag i första hand på dressyr, men så kanske inte alls är fallet. Du har ingen bild på henne? Swift ligger väl som morfar till Maistic (e.Magritte) och Saigon (e.Sack).. Fler? Båda hingstarna anser jag vara mycket flotta och rörliga, men kanske lite mycket nerv? Sack har jag för mig kan lämna lite nerv iallafall. Magritte kunde säkert också. Vi har ju Briar e. Magini som har ganska trevlig typ men rörelserna är rädd för att vi får tacka herr Brink för. Sonen Biggles tycker jag ser ut att se väl så trevlig ut, ch de som har avkommor till honom är visst mycket nöjda. Coola skall visst avkommorna vara. Håller med Görel om att Hip Hops avkommor verkar medgörliga på dem som har erfarenhet av dem, jag kan tänka mig att Fetchers avkommor kan få samma lugn, men man vet ju aldrig. Jag kan tycka att han är lite snyggare än Hip Hop, men Hip Hops avkommor har man ju börjat kunna bilda sig en uppfatting om.Är du inne hopphingst och inget annat har jag fått intrycket att Cathageno ska vara superlugn och mjuk, träffade honom på Flyinge förra våren. Hamilton är en annan ursnäll hingst som inte helt omöjligt lämnar liknande avkommor.
U

Jag har redan en efter Biggles:-) Han är supermysig men jag tror inte att Biggles passar på detta sto. Tack för de andra tipsen, ska ta fram hingstkalendern och läsa på lite.

Looping är en hingst som man kan lägga på vilken "knäpp" märr som helst, han är urstabil och nerärver det.
Han är ju mest hoppinriktad men har gått lite dressyr själv innan han skadades och har även lite avkommor inom dressyr.

Min fölunge e honom rör sig mycket trevligt med god elastisitet.

Nåja, det vänjer man sig vid. Jag själv gillar inte såna trögpottor man får sitta och banka på eller som inte visar humör.
Hon visar bara dessa sidor när hon är i ovana miljöer. I stallet är hon en ängel, lugn som en filbunke.

Du har förmodligen den häst i stallet som stammen tyder på:rofl:,förstår att hon "ser troll" emellanåt.

Dock är det ingen dålig stam - och med en hingst som ger coola avkommor, och en bra uppfostran så tror jag absolut inte hon är fel att avla på (såvida hon inte har andra "problem" villsäga)

Jag skulle råda dig att ta en extra koll på NOBEL till henne.

Kanontemperament, bra storlek på sina avkommor, placerad 150 klasser och nu på G uppåt i dressyrklasserna med Rose Mathisen i sadeln.
Dessutom är han fortfarande mkt prisvärd att betäcka med!

Hip Hop. Verkar ha ärvt sin fars goda och samarbetsvilliga temperament men inte hans kraftighet. Har inte träffat någon vuxen avkomma till honom men har hört att de är ädla trots sin fars relativt tunga stam.

Men låter inte Swift-Vivaldi mer som dressyr? Eller?

Funderar på om det finns någon Kaliberson i avel fortfarande? För Saigon verkar ju, vad man hör, vara en tämligen stabil herre, trots ceylon och swift i stammen.

För mig är Swift främst fälttävlan. En koll i livstidsstatistiken visar att han hade 2 avkommor i svår fälttävlan, 2 i svår hoppning och 1 i svår dressyr.

Jag har till mitt superkänsliga/heta men snälla sto efter Warsteiner använt Don Primero. Avkomman som nu är tre år har inte ärvt mammas temperament. Utan är cool med HÖG ridbarhet. Högställd,elegant lätt typ,nu165cm (växer),bra halsansättning,Tre mycket bra jämna gångarter. Dessutom är Don Primero mycket eftertraktad hos köparna. Blev helt nerringd när hästen var till salu. Trots en ganska hög prisklass! Såldes direkt... Så ta en titt på Don Primero är mitt tips!!!

Mja... fast en häst måste ju inte vara en trögpotta för att inte bli helt hysteriskt på tex en tävlingsplats. Men det får vi ta i en annan tråd :idea:

För mig är Swift främst fälttävlan. En koll i livstidsstatistiken visar att han hade 2 avkommor i svår fälttävlan, 2 i svår hoppning och 1 i svår dressyr.

Visserligen, men Hip Hop är ju en ren hopphingst, och jag skulle inte ta för givet att den som har ett Swift-Vivaldi-sto med nödvändighet ägnar sig åt renodlad hoppavel.

Och Swifts avkommor har varit framgångsrikare i hoppning och fälttävlan än i dressyr, därav förslaget om en hopphingst med ett gott och stabilt temperament. Hip Hop rör sig inte heller så illa som flera andra hopphingstar gör.

Föreslå en hingst själv om du tycker att mitt förslag är så dåligt!

Nåsådå!;)

Jag tycker inte ditt förslag är så dåligt, men man måste väl få diskutera?

Tyvärr kom jag inte längre i mitt förslagande än till efterlysning av någon Kaliber-ättling. :angel:

Hermes kanske?

Eller någon Don Primero-son av modernare typ kanske?

Jag började känna mig ifrågasatt;)

Hermes tror jag inte på eftersom Vivaldis morfar var Brabant e Drabant och Hermes redan har Urbinosonen Drabant i sig två gånger. Det kan bli väldigt hett mellan öronen där:D

Om Don Primero och hans avkommors temperament vet jag för lite för att kunna uttala mig. Hingsten är underbar och jag har sett många härliga avkommor efter honom men jag har ingen uppfattning om hur de är i skallen.

Jag har bara fått höra gott om Lambourghinis avkommors temperament och därför har jag valt honom till mitt Ceylonsto, men han anses ju inte som ren dressyrhäst även om det är mer dressyr än hopp i hans stam.

Annars känner jag inte till någon dressyrhingst så här på rak arm som lämnar gott temperament.

Kl...
Don Romantic...
Friendship...
Figaro...
Alla herrar med D o F blod kan rekommenderas..
Undvik W o r blodet....o ännu mer SH& co.

PS...Älskar ju DP o skulle ju inte tveka att ta honom. Han hade enligt min station den mest aktiva simmarna av alla dressyr hingstar i år o han är trots allt på refreängen...så man vet ju inte hur länge man har denna matador vid livet.
Han leder ju dessutom den totala blupen vilket inte säger lite.

Förkortningar i all ära men jag har faktiskt ingen koll på:

Kl...
D o F blod (Donnerhall? Florestan?)
Undvik W o r blodet.... (Weltmeyer, Warsteiner..? )
o ännu mer SH& co. (Sandro Hit?)

DP= Don Primero, det kan jag förstå dock QUOTE]

Mja... fast en häst måste ju inte vara en trögpotta för att inte bli helt hysteriskt på tex en tävlingsplats. Men det får vi ta i en annan tråd :idea:

Det hela är en uppfostringsfråga för detta sto i mångt och mycket. Har utvecklats mycket sen jag fick henne, från total blackout till att kunna resonera om saken utan att mosa matte.

Liknande trådar

Avel Hade nån tråd i höstas men har inte kommit fram till så mkt ang hingstval till mitt sto i år. Så nu vill jag ha nya tankar och idéer...
2
Svar
22
· Visningar
2 852
Senast: rebeckasff
·
C
Avel Har kikat lite på stammen på min systers shetlandshingst. Funderar lite över varför han ser ut som han gör. Visad som 3-åring med 37 p...
Svar
1
· Visningar
1 068
Senast: ameo
·
Avel Har ett jätte fint elvaårigt sto, importerad ifrån Holland. Hon har ingen känd stam men det är väldigt mycket fullblod i henne, modern...
Svar
12
· Visningar
1 429
F
Avel Leker lite med tanken om att betäcka mitt sto kanske till våren eller nästa år. Så vad kan ni ge mig för tips, fick avliva mitt...
2
Svar
28
· Visningar
2 380
Senast: gragge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka