Väcker fölungen?

pemi

Trådstartare
Mitt sto har ett beteende jag inte sett förut. Hon väcker fölungen när hon tycker det är dax för honom att dia. Spelar ingen roll om han nyss lagt sig, spänner det i juvret så ska hon ha dit honom för di.

Hon är förstföderska och väldigt "mammig", inga problem med diandet, lyfter benet och drar upp magen så han säkert kommer åt.

Är det vanligt att stona gör såhär?

Jag har bara haft detta stos mamma i avel och hon passade på att vila när fölis gjorde det istället. Där var det istället det omvända (då var hon iofs sjuk) att fölungen sparkade på henne för att få dia.

Sv: Väcker fölungen?

nej, men jag kan säga att jag förstår henne precis. så har jag också fått göra med mina barn ibland. spänner det så spänner det:)

Sv: Väcker fölungen?

Vi har haft två olika ston som haft det beteendet - bägge två var förstafölare...

det lugnade ner sig efter ett tag...

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag har hamnat i en lite knivig situation ang. avvänjningen av mitt föl som tyvärr inte alls kan bli som planerat. Jag vill...
Svar
15
· Visningar
1 368
Senast: åke
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 296
Senast: Yrja
·
F
Övr. Hund Min lilla bebis är nog skendräktig! Hon löpte för första gången i sitt liv för ca två månader sedan, drygt 9 mån gammal. Ikväll insåg...
Svar
4
· Visningar
1 645
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna