Vaccinering varje eller var tredje år?

alextheasparagus

Trådstartare
Har haft min katt i lite över ett år nu och jag får olika bud vart jag än googlar om hur ofta en bör vaccinera... Några säger varje år, några säger var tredje, någon annan säger att det är varje år för utekatt och var tredje för inne.... Min katt är innekatt men går ut i sele ett par gånger i veckan och jag blir inte klok på om jag ska vaccinera honom nu ca 1 år efter senaste vaccineringen eller inte... Vad säger ni?

Det är olika vaccin. Ofta vaccinerar man varje år mot kattsnuva och var tredje mot pest.

(Det är alltså kombinationsvaccin det året man pestvaccinerar, så fortfarande bara en spruta)

Det beror på smittryck och vilket vaccin du använder. Om du använder Purevax RCP och inte föder upp, ställer ut eller har många katter hemma räcker det med vart tredje år.

Om du är osäker: kolla FASS för just det vaccin din veterinär använder (Nobivac Tricat/Ducat och Purevax RCP/RC är vanligast).

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 278
Senast: Enya
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 092
Senast: KesoNeso
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka