vaccinering + spruträdd

Moppa123

Trådstartare
Hejsan, jag har lite frågor ang vaccinering av hästar.
Jag har en spruträdd häst och funderar om man kan minimera sticken lite :)

kan veterinären blanda botox och influensan till EN spruta? alltså blanda vaccinet i en spruta och sedan spruta in allt? eller är det nästa värre än att spruta två gånger?!
(mer vätska lär ju inte va så kul heller kanske ??)

stelkramp o hästinfluensa finns ju i en blandad "sats" men det kanske är en specialare!?

annars får jag velan spruta vidare 1 gång / 6 mån ....

har ni tips på vad jag kan göra för att vänja hästen vid sprutor!? eller nålstick är velan det som är otäckt.... hur gör ni?

Sv: vaccinering + spruträdd

Moppa123 skrev:
Hejsan, jag har lite frågor ang vaccinering av hästar.
Jag har en spruträdd häst och funderar om man kan minimera sticken lite :)

kan veterinären blanda botox och influensan till EN spruta? alltså blanda vaccinet i en spruta och sedan spruta in allt? eller är det nästa värre än att spruta två gånger?!
(mer vätska lär ju inte va så kul heller kanske ??)

stelkramp o hästinfluensa finns ju i en blandad "sats" men det kanske är en specialare!?

annars får jag velan spruta vidare 1 gång / 6 mån ....

har ni tips på vad jag kan göra för att vänja hästen vid sprutor!? eller nålstick är velan det som är otäckt.... hur gör ni?

Min veterinär använde blåsrör sist. Hästen blev väldigt förvånad!

oh tusan :) blåsrör för nålen alltså ? och sedan fram o spruta in eller får den i sig vaccinet iom nålen?

jag tror oxå att det är ju själva vet./situationen som gör henne skraj ....men vet inte om jag kan hitta en vet. med blåsrör ...

vår hund är väldigt "öm i skinnet" och illtjuter när hon ska vaccineras. När mamma var där senast för vacc, sa hon det till vet som då tog ett rätt hårt tag i hennes nackskinn och liksom nöp hunden samtidigt som hon stack för att avleda uppmörksamheten och hunden sa inte ett knäpp. Borde väl gå att praktisera på häst också?

Vi löste det så med en häst som var precis som din, den vaccinerades när den var på väg ut genom stalldörren och ut i hagen. Vi har en veterinär som är snabb som en kobra, och innan hästen visste ordet av satt sprutan i och vaccinet in. :D

Helt friktionsfritt, så har du en snabb veterinär så är det här ett alterantiv.

Moppa123 skrev:
oh tusan :) blåsrör för nålen alltså ? och sedan fram o spruta in eller får den i sig vaccinet iom nålen?

jag tror oxå att det är ju själva vet./situationen som gör henne skraj ....men vet inte om jag kan hitta en vet. med blåsrör ...

Nej, nej, det var autoinjektion och sedan ramlad sprutan av av sig själv. Hästen vägrade låta sig fångas i boxen när hon fått syn på veterinären.

Min gamle Norrlands veterinär gick ut i hagen och sa hej till hästen, och vipps var den vaccinerad :)...Den fattade inget, trodde det var nån som bara kom för att hällsa ;)

Nypa i halsen brukar många veterinärer göra innan sticket. Ett annat tips kan ju vara att bremsa den innan sticket... FAst tipsen på snabba veterinärer tycker jag man kan prova först... Just till hagen brukar det inte vara några problem. Se dock till att hästen inte kan skada sig på något om den skulle komma lös under någon omständighet...

Jag höll hästen i grimma o grimskaft i boxen vid krubban och lät hästen äta och så stack min vet. honom jättesnabbt. Vi gjorde så under fyra års tid och nu sist gick det att stå helt "normalt" på stallgången.

har ni tips på vad jag kan göra för att vänja hästen vid sprutor!?
Om hästen ska sprutas 1-2 gånger per år känns det lite onödigt att "vänja" vid sprutstick.
Många gånger är det så att ägaren själv överför sin osäkerhet (efterssom man vet att hästen är dum att ge spruta) och hästen trilskas ännu mer. Därför kan det vara bra om det är någon annan med som inte har några "känslor" för hästen och vetrinären.
Det jag tycker är viktigt är att hästen känner att den inte kan komma loss, då står dom still. Man kan få binda upp kraftigt och bremsa rejält.
hälsningar gulan fd.gulla

Min lilla ponny är spruträdd. Sist när veterinären var ute och vaccinera fick ponnyn stå kvar inne i boxen. Här känner han sig trygg och det gick så fort så han märkte inte änns att han blev vaccinerad. :smirk:

Hälsningar Malin

Liknande trådar

Islandshäst Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men... Mina hästar har inte varit vaccinerade för...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 795
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag tappade bort min ponnys vaccinationsintyg i samband med att passet skulle skickas in till hennes rasförening (vaccinationerna kunde...
2
Svar
27
· Visningar
5 809
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!