vaccinering+massage?

H

Han_naH

Man ska ju inte anstränga hästen dagarna efter man vaccinerat. Men det jag undrar kan man massera?

Sv: vaccinering+massage?

Om det är en ytlig och lokal massage så är det ok men en behandling av massör skulle jag undvika.

Det är just en massörbehandling jag undrar över.
Hur många dagar borde man vänta?

Vi brukar rekommendera att man avvaktar c:a en vecka. Egentligen tror jag inte det finns någon forskning som stödjer att man inte ska massera (i alla fall ingen jag känner till) men eftersom massage handlar om friskvård finns det ju ingen jätteanledning att boka massage just i samband med att hästen vaccineras.

Anledningen till att jag undrar är just att massagen bokades för länge sedan och det är ett par veckor kvar till vaccinationen går ut. Men min vet. ska åka iväg på semester under tiden då min vacc. går ut, och min dam är lite knölig vid just sprutor så jag vill gärna hålla mig till samma vet. om det är möjligt eftersom han känner hästen.

Antog att man borde vänta ett tag eftersom att massage ju ökar blodgenomströmningen (rätta mig om jag har fel) vilket i princip borde vara samma sak som att antränga hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar