Vaccinering dräktigt sto

zamboca

Trådstartare
En liten fundering... Ni som avlar på era ston varje år, ger Ni dem stelkrampsvaccination en månad före fölning varje år? :confused:

Sv: Vaccinering dräktigt sto

zamboca skrev:
En liten fundering... Ni som avlar på era ston varje år, ger Ni dem stelkrampsvaccination en månad före fölning varje år? :confused:

Vi gör så..men det finns veterinära diskussioner om det verkligen är nödvändigt.

AM

zamboca skrev:

Nej, jag vaccinerar mot stelkramp var tredje år, och då ska man inte behöva fylla på inför varje fölning.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag gör det, har alltid gjort det, så det går av bara farten. det är inte så stor kostnad/sto så jag fortsätter med det.

Tack för alla svar! Skall nog forska lite mer i detta innan jag vaccinerar före varje fölning....
:bow:

Min veterinär tyckte att det var fullkomligt onödigt att vaccinera särskilt en månad innan fölning då stoet just genomgått grundvaccineringen...

Funderingar kring det?
Jag kände det som lite olustigt eftersom det står i "boken" att stoet skall vaccineras en månad innan, men samtidigt litar jag på min veterinär egentligen. :/

emindy skrev:
Min veterinär tyckte att det var fullkomligt onödigt att vaccinera särskilt en månad innan fölning då stoet just genomgått grundvaccineringen...

Funderingar kring det?
Jag kände det som lite olustigt eftersom det står i "boken" att stoet skall vaccineras en månad innan, men samtidigt litar jag på min veterinär egentligen. :/

Min vet. tycker absolut att man ska vaccinera, och SENAST en månad före beräknad nedkomst. Jag vet inte hur "tidigt" man kan göra det, det har jag inte funderat på förrän i år när veterinären sa till mig att jag inte skulle låta det gå för lång tid när jag försökte passa in tidsbokningen.

Jag har mist ett föl med vaccinerad mamma i stelkramp så JAG kommer ALDRIG att chansa... :(

/// ghost

emindy skrev:

Funderingar kring det?

Veterinärkåren har inte riktigt kommit överens om hur vaccinationsrutinen ska vara.
Dom allra flesta håller med om att vaccinera varje år borde vara onödigt men ingen vill igentligen säga med säkerhet.
Vaccinen är ju ingen kostad just och stona mår inte illa av den så vi fortsätter så länge...

AM

Ja alltså, hon ÄR ju vaccinerad.
Bara inte för en månad sedan. Senaste sprutan var i årsskiftet...
Det känns bra att de flesta veterinärerna tycker att spruta varje år, månad innan fölning, är onödigt. Då känns det inte som att jag är ute och cyklar iaf.

Vaccinering ÄR en kostnad iom resan. Min vet har 6 mil enkel väg att köra och då känns det lite magstarkt att ta ut honom enkomt bara för vaccineringen av en (och en halv) häst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 463
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka