Vaccinerar och märker ni era katter?

Sv: Vaccinerar och märker ni era katter?

Min katt är id-märkt (tatuerad), vaccinerad, kastrerad och även försäkrad. Det är en självklarhet för mig.

Nej visst, alla kanske inte vet att man kan chippa katter och hittas katten av en sådan person gör ett chip ingen nytta. Å andra sidan så måste ju ett chip vara bättre än ingen ID-märkning alls för det finns trots allt människor som vet att katter chippas och kunskapen om det blir allt större.

Jag känner som så, att jag vill gärna ha tatuering eftersom den syns. Då ser folk att katten är märkt, o har en ägare. Men eftersom min katt har svarta öron, så kommer tatueringen kanske vara svår att tyda, och därför kommer jag i så fall att komplettera med ett chip som är lätt att läsa av.

Ingen av dom är vaccinerade.
Den som går ut har ett halsband på sig med namn och tel. nummer.
Den som är inne är inte märkt alls.

Hittade detta på sveraks hemsida;
Däremot rekommenderar alla vaccintillverkare med vaccin i Sverige att man inte låter det gå mer än 1 år mellan vaccineringarna för kattsnuva då de inte garanterar skyddet (som är ca 70%) längre tid än så.

SVERAKs hälso- och avelsråd

Vaccinerad och öron märkt + avmaskar två gånger per år och när det behövs skabb medel:cool:

Snuva bör man vaccinera varje år för, däremot pest räcker med vartannat/vart tredje. Vissa märken har förutom kombinationsvaccinet även separata för snuva.

Hittade detta på sveraks hemsida;
Däremot rekommenderar alla vaccintillverkare med vaccin i Sverige att man inte låter det gå mer än 1 år mellan vaccineringarna för kattsnuva då de inte garanterar skyddet (som är ca 70%) längre tid än så.

SVERAKs hälso- och avelsråd

Det är rätt onyanserat för man måste ju se till vilket smittryck katten lever under också. SVERAKs rekommendationer gäller ju främst avels- och utställningskatter som lever under ett betydligt högre smittryck än tex. ett par innekatter som aldrig träffar andra katter. Sådana katter behöver man inte vaccinera mot snuva varje år för de löper väldigt liten risk att smittas.

*knappen*

Våra är kastrerade, tatuerade och vaccineras årligen. Vi behöver inte själva hålla reda på när det är dags för vaccinering då vet. skickar ut ett kort med en "kallelse" om att det snart är dags igen. :bow:

Avmaskas regelbundet då de är utekatter och den stora tar hem mycket "mat". :p

Min hankatt (även innekatt) är vaccinerad och kastrerad.
ska id-märka honom till våren, är det tänkt. :)

Sussie är märkt, sterliserad, vaccinerad, maskad, kramad, pussad och allt annat. Hans var kastrerad redan när han hittade hit och jag har vaccinerat honom. Doris och Per Olsson är mest klappade hittills. Väntar på att Per Olsson ska bli så tam att jag kan ta med honom till veterinären utan att han dödar någon. Då ska även hittekattorna bli steriliserade, vaccinerade och märkta.

Mina två innekatter är vaccinerade och id-märkta, den yngsta både med tatuering och chip. Den äldre ska jag också chippa när jag tar tandsten på honom nästa gång eftersom tatueringen syns fördåligt.
Självklart är de kastrerade och försäkrade också.

Eftersom jag engagerat mig väldigt i hemlösa katter så tycker jag att det är dags för en id-märkning och kastreringslag.

FJANT är 23 år och hon har aldrig blivit vaccinerad eller avmaskad:bump:
Randigkizen är 17 år har aldrig varit vaccinerad däremot maskad mot bandmask 4 ggr:smirk:
Lillper är 15 år har aldrig varit vaccinerad har tyvärr varit tvungen att avmaska honom 5 ggr:(
Olle Nilsson är 12 år har aldrig varit avmaskad eller vaccinerad:banana:
Det var Farmens samtliga KIZAR det.Samtliga är kastrerade.
De är högt älskade kramade och tvångspussas(inte deras favvogrej)ofta.
De har ALLTID tillgång till torrfoder av BRA kvalitet vatten,fåglar möss sorkar kaninungar(Lillper äter kaninstek så gott som dagligen under säsong)SUCK.:(
Är av den mkt bestämda åsikten att katter är ett av de mest delikata djur man kan ha i sin vård,de är MYCKET känsliga för gifter därför är jag återhållsam med vacc och maskprep till dessa djuren,och det har betalt sig de är peppar peppar ALDRIG sjuka.:bow:

Hanen är kastrerad och årligen vaccinerad, dock har vi börjat med varannan års vaccinering. Fast enligt min veterinär ska katter vaccineras årligen eftersom vaccinet faktiskt inte var så bra som dom trodde när det rekomenderades varannan års vaccinering. Men å andra sidan anser hon att under 13 år som hanen levt lär han ha gott skydd ändå. Han är inte id märkt. Försäkrad är han i alla fall.

Honorna är kastrerade och öronmärkta, dock ej vaccinerade. Varför har jag inget svar på. Försäkrade är dom i alla fall. Men jag ska ta tag i deras vaccination så snart som möjligt.

Alla är innekatter.

Senast ändrad:

Är av den mkt bestämda åsikten att katter är ett av de mest delikata djur man kan ha i sin vård,de är MYCKET känsliga för gifter därför är jag återhållsam med vacc och maskprep till dessa djuren,och det har betalt sig de är peppar peppar ALDRIG sjuka.:bow:

Så du tar hellre smällen att de får kattpest än vaccinerar mot det vart tredje år (det kan tom. funka att vaccinera mot kattpest med längre intervall än så)?

Kattpest är en mycket dödlig sjukdom och att den är "ovanlig" nu beror på att många katter är vaccinerade. I områden med få vaccinerade utekatter bryter dock epidemier ut.

Jag vaccinerar och har inte heller haft sjuka djur, vad säger det?

Vi har bott på 2 olika ställen med dessa katter och de har som sagt var aldrig varit sjuka,på det första stället så var grannens katter ständigt sjuka ibland dog de som flugor,de hade absolut nollkoll på sina katter så de fick ungar hela tiden,fruktansvärt hemskt var det.Dessa katter hostade alltid och var magra alltid de maskades aldrig och vaccinerades aldrig.Så det har nog med djurhållningen att göra oxå.Personligen tänker jag forsätta på min linje.så får andra göra som de vill med sina djur.Good luck

Tur för dig att dina katter indirekt skyddas mot kattpest av att så stor andel av våra andra katter är vaccinerade mot kattpest då. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
401
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka