Vaccinerar och märker ni era katter?

Sv: Vaccinerar och märker ni era katter?

Min katt är chipmärkt och vaccinerad. Han har inte fått komma utomhus ännu eftersom inte alla vaccinationer är klara. Uppfödaren påstod att alla vaccinationer var gjorda för katten men veterinären säjer att dessa vaccineringar skulle ha gjorts för länge sen, så vi måste börja om. Lite surt när man köpt en dyr raskatt från en stor uppfödare. Men jag får ju skylla mig själv som inte kollade upp det hela bättre, litade på uppfödarens ord.

Givetvis är han kastrerad också.

Vi har börjat att vaccinera om vår katt nu. Han kom till oss i december förra året och vi har först kastrerat honom och nu börjat omvaccinera.

Jo, men var han inte vaccinerad då? Uppfattar det som att han var otillräckligt vaccinerad och är lite nyfiken bara. ;)

*kl*

Kastrering, avmaskning, märkning, vaccinering och försäkring ser jag som obligatoriskt för alla djur.
Katterna älskar jag dyrt och heligt, undra hur man ska överleva den dag de dör. En utekatt försvann spårlöst och det är min stora sorg... :(

min är ute ibland, alltid inne på nätterna. hon är chippad och kastrerad.
min lilla är alltid inne, hon ska chippas i samband med sin kastrering när det är dags.

den stora som äter möss avmaskas 2-3 ggr per år pga bandmask.
den lilla har behövt avmaskas en gång hittills.

Jo, men var han inte vaccinerad då? Uppfattar det som att han var otillräckligt vaccinerad och är lite nyfiken bara. ;)

Nej, vi fick bara ett friskhetsintyg av uppfödaren. Och uppfödaren sa att han var vaccinerad som man ska för så unga katter. Hon sa att man inte vill hålla på och ge unga katter dessa vaccinationer, men det visade sig ju inte stämma. När vi pratade med vår egen veterinär så sa han att man visst vaccinerar unga katter.

Vi kollade inte upp detta innan köpet, klantigt, men uppfödaren är en stor uppfödare och vi litade ju givetvis på hennes ord. Men nästa katt köper vi inte från henne. Det känns ju oseriöst att upptäcka att man visst vaccinerar unga katter.

Nu kan man ju tycka att vi inte skulle ha köpt katt från henne, men vi hade rest 50 mil i snöoväder och ville väldigt gärna ha en katt med oss hem...

Senast ändrad:

Så här skriver uppfödaren på sin hemsida:
Our kittens get their first adult vaccination, including rabies vaccination)
with 3 month of age. This time can change a bit because it is a very hard stuff
for the kittens and we like to be sure that they are strong enough for this
vaccination.

Men vår katt hade inte ens ett papper på denna vaccination. Men man lär sig...

Fast vad jag vet så ger man faktiskt inte just rabiesvaccin till kattungar under 12 veckors ålder, vissa vaccin är inte godkända för katter yngre än 16 veckor.

Jag kan till viss del hålla med om det här med att vaccinera kattungar, jag vaccinerar ganska sent (för att vara svensk). Mina kattungar börjar vaccineras vid 12 veckors ålder men givetvis är de grundvaccinerade när de flyttar.

Uppfödaren sade alltså att katten är grundvaccinerad, ni fick bara inga papper på det?

Tusse är utekatt och är öronmärkt, reggad samt kastrerad. Inte vaccinerad. Han blir 5 år i höst.

Fast vad jag vet så ger man faktiskt inte just rabiesvaccin till kattungar under 12 veckors ålder, vissa vaccin är inte godkända för katter yngre än 16 veckor.

Jag kan till viss del hålla med om det här med att vaccinera kattungar, jag vaccinerar ganska sent (för att vara svensk). Mina kattungar börjar vaccineras vid 12 veckors ålder men givetvis är de grundvaccinerade när de flyttar.

Uppfödaren sade alltså att katten är grundvaccinerad, ni fick bara inga papper på det?
Jo, katten hade fått rabies och RCP en gång, men aldrig gett katten spruta nummer två i tid. Så vi måste börja om. Den hade fått RCP vaccin och rabies. Samt avmaskad.

Katten var 6 månader vid köpet.

Vad är RCP?

Jo, katten hade fått rabies och RCP en gång, men aldrig gett katten spruta nummer två i tid. Så vi måste börja om. Den hade fått RCP vaccin och rabies. Samt avmaskad.

Katten var 6 månader vid köpet.

Vad är RCP?

RCP antar står för rhinotraceit, calicivirus och panleukopeni dvs. kattsnuva och kattpest.

Enligt vissa organ ger en spruta levande vaccin mot dessa sjukdomar fullt skydd hos katter äldre än 12 veckor. Det råder inte konsensus på området.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
401
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka