Vaccinerar och märker ni era katter?

S

sebolina

Är ju en fråga uppe om man har katten ute/inne, så jag vart lite nyfiken på hur många som har sina katter idmärkta och som vaccinerar dem årligen?

Sv: Vaccinerar och märker ni era katter?

Mina katter bor ute, får komma in när dem vill!
Ingen är vaccinerad eller märkt!
Bara avmaskar när det behövs!

Självklart är katterna märkta och vaccinerade! Det var min utekatt också, hon var både chippad och tatuerad.

Mina nuvarande (innekatter) är märkta för att dom måste och för att jag vill att om dom smiter så ska dom kunna bli identifierade. Dock vaccinerar jag inte årligen eftersom det inte behövs.

För mig är vaccinering och märkning en självklarhet!

Min går ut och in som hon vill och är mäst inne nu pga att hon tycker det är kallt. Hon är vaccinerad, registrerad, tatuerad samt streliriserad. Hon är mattes ögonsten och i brist på hund så tränar jag lydnad med henne. Inkallning funkar i alla lägen (även när hon är rädd), ligg, sitt, sitt fint, ta fint och vänta funkar utan problem med. Kan ju tillägga att hon tror att hon är hund, hade från 5v en bc som mamma.

Ursäkta för tk :o

Vår förra katt levde i 18 år ute/inne som hon själv ville, utan att vara vaccinerad eller avmaskad en enda gång. Kastrerad och öronmärkt var hon. Behövde inte veterinärvård en enda gång på de 18 åren heller.

Nuvarande katten tänkte vi vara lite duktigare med, han blev kastrerad, öronmärkt och vaccinerad som liten och fick halsband. Sen tappade vi liksom bort de årliga vaccinationerna... :angel: Nu är han dock grundvaccinerad igen och han ska återvaccineras varje år (är det tänkt). Avmaska gör vi när det behövs.

Min katt bor i stallet och han vaccineras och är märkt i örat samt avmaskas vid behov. Det är för mig självklart.

Självklart, ser INGEN anledning att inte göra det, finns däremot många anledningar ATT göra det.

Mina var ID-märkta när de kom från katthemmet, hade de inte varit det hade jag sett det som en självklarhet att märka dem. De är också registrerade med sina ID-nummer och mina adressuppgifter hos SKK. De är innekatter och det ska jäkligt mycket till för att de ska kunna ta sig ut, men olyckor kan alltid hända hur osannolikt det än är. Och smitta kan ju jag dra med mig in, så därför vaccineras de också.

För mig är det oxå en självklarhet att ha sina katter märkta och vaccinerade, men tycker att de verkar vara många som inte gör det och jag kan inte förstå varför man inte gör det?

För mig är det oxå en självklarhet att ha sina katter märkta och vaccinerade, men tycker att de verkar vara många som inte gör det och jag kan inte förstå varför man inte gör det?

Troligen för att de är billiga djur. :(
De som inte vaccinerar sina katter vaccinerar säkert sina hästar, men de är ju dyrare djur...

Eftersom jag var en av de drygt 100 000 svenskar som skrev under namnlistan på att jag vill att det blir lag på att ID-märka katter, så har jag alla mina kissar märkta, även vaccinerade. Utekatt som innekatter.

Älskade katter märker man.

Om alla ID-märkte sina katter skulle bortsprungna/borttappade katter vara mycket lättare att få hem igen och ingen skulle längre kunna dumpa sin katt i skogen för om någon hittar katten så kan du spåras till katten via ID-märkningen. Tänk så bra det vore!
Det är säkert många saknade katter som tas om hand utav någon, men inte hittar gamla ägaren :(

Våra katter är vacc, id-märkta och avmaskade. Det är en självklarhet tycker jag.

Visst är de ID-märkta och vaccinerade, men jag vaccinerar inte årligen.

Mina två katter är numera innekatter.
De är kastrerade och öronmärkta.
De vaccineras årligen.

Självklart är alla mina katter vaccinerade och märkta (microchip).

Förstår inte vad man skulle ha för argument för att inte göra detta.

Hade jag kastrerat eller steriliserat katterna idag hade de blivit öronmärkta, men det är inget jag tänker söva dem enbart för i dagsläget eftersom det inte känns riktigt rätt mot dem. Den ena är dessutom njurskadad och tiden hon har kvar är ändå begränsad.

Mikrochippa skulle jag inte göra, eftersom det inte syns. Folk går i allmänhet inte till polisen här om de hittar en katt.

De är grundvaccinerade, men det är tyvärr något som inte följts upp ordentligt av olika skäl.

Min kisse är enbart inne så hon är inte märkt, ännu ska väl tilläggas. Om jag flyttar till hus så kommer hon märkas, ifall att hon vill gå ut då. Då blir det chipmärkning, om hon inte måste sövas av någon annan anledning, då blir det både chip och tatuering. Nu bor vi på andra våningen i lägenhet, men har innätad balkong som hon gärna är ute på.
Hon är kastrerad och vaccineras varje år.
Och självklart är hon även försäkrad.

Det är ju min bebis ju :love:

Nej visst, alla kanske inte vet att man kan chippa katter och hittas katten av en sådan person gör ett chip ingen nytta. Å andra sidan så måste ju ett chip vara bättre än ingen ID-märkning alls för det finns trots allt människor som vet att katter chippas och kunskapen om det blir allt större.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
401
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka