Vaccinera mot ringorm?!

R

RebeckaKihlberg

Det går troligtvis ringorm i stallet igen:( ..och jag fick nys om att man kunde vaccinera..någon som vet mer om detta...hur pass "säkert" är vaccinet...kostnad osv?

//Becky

Sv: Vaccinera mot ringorm?!

Du kan vaccinera i förebyggande, men inte som en åtgärd/behandling om hästen redan fått ringorm. Jag minns inte vad det kostade, men det är dyrare än vanligt vaccin. Du måste dessutom om vaccinera varje år, dvs ingen engångsdos som räcker hela livet!

Vi vaccinerade hästarna i stallet mot ringorm förra året , minns inte riktigt vad det kostade men just under 1000kr och då gav man 2 sprutor ( några veckors mellan rum) Gav ett gott skydd , men tror att det höll i 9månader sedan fick man vaccinera om.

1000kr??:o ...va de för 1dos?..och var det kostnaden för själva vaccinet eller inkl vet.avgift osv?

RebeckaKihlberg skrev:
Det går troligtvis ringorm i stallet igen:( ..och jag fick nys om att man kunde vaccinera..någon som vet mer om detta...hur pass "säkert" är vaccinet...kostnad osv?

//Becky

Citat från läkemedelsverkets sida "Insol Dermatophyton är det första godkända vaccinet mot ringorm. Vaccinet minskar risken för klinisk ringorm men det är oklart i vilken utsträckning vaccinet förhindrar smittspridning. Vaccinet kan ha ett värde framförallt där smittrycket är högt, t.ex. under pågående utbrott i besättningar. Den terapeutiska effekten på etablerad ringorm är svårbedömd eftersom kontrollgrupper saknades i studierna men tycks vara begränsad".
Vi hade det för några år sedan, då kostade det 500:-/ vaccination ( två gånger på varje häst, 32 hästar i stallet...). Vissa hästar fick stora bulor av vaccinet och fick mer ringorm efter några dagar, men det var normalt. Vaccinet ska inte ges i halsen då de stora bulorna kan göra hästen stel. Vår veterinär visste inte det då, så några hästar kunde inte äta från marken på några dagar. Då var vaccinet ej mycket prövat, vet ej hur det är nu.

Priset är för båda sprutorna , vet. kom ut till stallet och gav alla samtidigt.

Jag får helt enkelt ringa veterinären i morgon och rådgöra om hur jag ska göra och hur pass prövat vaccinet är nu.

enligt Fass står följande om vaccinet Insol:

Biverkningar
Efter injektion på häst har lokala reaktioner i form av mindre svullnader observerats i 3% av de vaccinerade djuren. Dessa svullnader (max 4 cm i diameter) kan vara lindrigt smärtsamma. Systemiska reaktioner i form av feber, apati eller aptitlöshet har observerats i 1,3% av fallen. Både lokala och systemiska effekter försvinner inom 5 dagar utan medicinsk behandling. I enstaka fall har större smärtsamma svullnader (± 8 cm) rapporterats.

Efter injektion på hund har lokala reaktioner i form av svullnader, ibland smärtsamma, observerats hos 2,6% av de vaccinerade djuren. Systemiska reaktioner i form av mild feber och/eller apati har observerats i 0,3% av fallen. Både lokala och systemiska effekter försvinner inom 5 dagar utan medicinsk behandling.

Efter injektion på katt har lokala reaktioner i form av svullnader, ibland smärtsamma, observerats hos 0,2% av de vaccinerade djuren. Inga systemiska reaktioner har rapporterats vad gäller katt. Lokala reaktioner försvinner inom 5 dagar utan medicinsk behandling.
En möjlig ökning av de kliniska symptomen på dermatofytos (erytem, ödemtransudat på de affekterade hudytorna) efter användning i terapeutiskt syfte kan observeras. Om sådana kliniska symptom uppträder rekommenderas symptomatisk behandling.

Förpackningar och priser
Injektionsvätska, suspension
2 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 614.50 kr
5 x 2 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 2810.50 kr

Dosering Häst
Kroppsvikt
< 400 kg = 0,3 ml
> 400 kg = 0,5 ml

Så inte undra på det blir dyrt...med tanke på att 2 ml kostar över 600:- :eek:

Blir man immun mot ringorm när man haft det en gång? Eftersom man kan vaccinera mot det borde det väl vara så, nån som vet?
Annars är väl inte ringorm så farligt, ser lite otäckt ut bara, eller?

Hejsan.

Ringorm eller Revorm (som det kallas på människa) är en hudsvamp. Den smittar via kontakt och trivs på många däggdjur. Den kan vara svår att bli av med om inte alla i stallet hjälps åt. Ofta får man införa strikta regler, typ karantän, och inte tillåta att hästar åker in och ut ur stallet till tävlingar/träningar och dylike.
Virkon S är bra att tvätta stall och grejer med. Kläder skall tvättas i minst 60 grader C och alla bör byta om i stallet till stallkläder och inte ta med sig eventuell smitta hem. Tänk på de där hemma och de som du eventuellt umgås med utanför stallet.
Skulle du som människa få revorm finns det svampmedel att köpa på apoteket.

Att vaccinera mot Ringorm verkar ju förfärligt dyrt, onödigt och obefogat om det inte hjälper med säkerhet. Hygienrutiner är bra ur många synpunkter och hjälper garanterat mot Ringorm.
Ringorm är ju igentligen ingen "farlig" sjukdom utan "bara" en hudsvamp som ger obehag.

Lycka till med bekämpningen!

I vårat stall har vi 23 hästar , ingen av dom fick ngn biverkning av vaccinet .Inga nya fall av ringorm uppkom efter vaccinet .

Tyckte själv att det var dyrt men en bra lösning då så många hästägare ska hjälpas åt att få bort ringormen .
Även ridskolan som är granne med vårat stall hade ringorm , dom vaccinerade inte ,men behandlade och sanerade flera gånger .

Becky becky ;) vaccinet kostar max 250 per spruta ev mindre om vi är många. Det ger inget 100% skydd men dock är det ju bättre än inget och för hästar som redan har så hjälper det prosesen ( stavas?) att läka ut så det är alltså även bra att ge hästar som redan har det. Skall ha två sprutor med 14 dagars mellanrum. Vad vet sa till oss så får dem inte den ringormen igen men det finns ju flera sorter. Men barre är behandlad med annat nu i förrebyggande syfte och hela stallet, hagarna ,grejorna plus ridhuset är ju tvättat med medlet ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 879
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 072
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 826
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar