Vaccinera eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lupin

Trådstartare
Jag är så ambivalent! Fram till igår var jag helt övertygad om att jag absolut INTE tänker vaccinera mig eller mina barn mot svininfluensan. Mycket pga att det är ett nytt och relativt otestat vaccin och jag har hört talas om att biverkningarna kan vara värre än att få influensan. Tydligen kan man bli förlamad?

Men nu vet jag inte längre, helt plötsligt känns det farligt att inte vaccinera sig! Jag har en pojke på 3½ månad och en pojke på snart 3½ år...bebisen är ju inte godkänd för vaccinering förrän han blivit 6 mån och det blir han iofs innan vaccinationstiden gått ut. Treåringen får lov att vaccineras. Men ska man? Eller är det värre att låta bli? Han går 15 h/v på förskola, en ganska stor förskola med många barn i olika åldrar (uppdelade i grupper såklart, men i alla fall en ganska stor förskola). Jag har funderingar på att låta honom vara hemma istället, hela hösten/vintern, men å andra sidan vill jag inte neka honom stimulansen på förskolan! Han trivs jättebra, han träffar kompisar och utvecklas av att vara där (började på förskola först nu i våras).

Jag fyller 40 om några veckor, har haft flera influensor och trots tidvis besvärlig astma (allergisk - mot katt o björk, men även ansträngningsastma) tror jag att jag har bra immunförsvar och är stark. April 2005 hade jag värsta influensan med 41 grader feber, som panodil knappt redde på. Fruktansvärt ont i hela kroppen och kände mig dödssjuk med hemsk hosta (säkert förvärrad pga mina klena luftrör iofs). Det tog ett par veckor innan jag var människa igen... Nåt sånt vill jag ju absolut inte vara med om igen, särskilt inte nu när jag har en bebis att ta hand om plus min treåring! Så nu funderar jag, trots allt, på att vaccinera mig.

Största smittrisken i vårt fall tror jag att bonussonen ev är. Han bor i storstad, går på förskola heltid och hans mamma är lärare. Hans mamma har dessutom inga problem med att skicka hem honom till oss även när han är krasslig/har feber eller har vinterkräksjuka. :crazy:

Hur resonerar ni andra i liknande sits? Kommer ni att vaccinera er/era barn? Eller, varför inte?

Sv: Vaccinera eller inte?

Kommer inte vaccinera oss, vågar faktiskt inte och anser att media förstorat upp allting. Tror mer på försiktighet och handtvätt.

Snälla lupin, det finns så många sådana här trådar på senior och även här på förälder.

Kan inte moderatorn slå ihop alla sådana trådar nu? Detta börjar bli värre än aftonbladet ju!!!

Och nej, man kan inte bli förlamad, aftonbladet publicerade en ursäkt för felaktig information som de lämnade ut.

Ah då var det som jag trodde ( ang artikeln i aftonbladet ).

Pmm:

Media all ära vet vi kan överdriva, men går man in och läser på smittkyddsinstitutet och socialstyrelsen m.f ( samt pratar med dessa ) så känns det fortfarande stort och allvarligt.

Lupin:
Som sagt det finns ju massor av trådar :D

Som läget är NU just idag kommer vi inte att vaccinera Ella men vi kommer vaccinera oss ( vuxna ) i familjen.
I samråde med både BVC och andra läkare så känns det som fullgott skydd just nu som läget ser ut.

Eftersom vi bara är 3 i familjen, inget barn på förskola än så känns det rätt okej att göra så.

Men läget kan ju förvärras/ändras när det väl är dags för vaccination såklart.

Ja, jag kommer att vaccinera mig o låta vaccinera Ludvig enligt gällande rekommendatiooner när vaccinet kommer. Tycker det känns som det bästa alternativet trots allt. Vacconet hade väl knappast delats ut gratis till alla om det bästa vore att låta bli, och jag tror att läkarkåren har mer kunskap än jag som lekman...

Vi ska vaccinera oss och är en familj med ett förskolebarn och ett skolbarn. Här tas inga onödiga risker.

Vi kommer att vaccinera iallafall oss vuxna. Jag har förkylningsastma och kan bli riktigt dålig av en vanlig förkylning, och ingen av oss vill gå helt i däck när vi har två småttingar som behöver oss. Vad gäller barnen vill jag prata med BVC för att höra vad de säger, jag har inte fattat än om vaccinet kommer att godkännas för tvååringar och yngre än. Minstingen som ammas skyddas genom det vad jag har förstått, vilket gör det dubbelt viktigt för mig att hålla mig frisk. Måste ju kunna producera bra med mat!

*kl*
Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra, är gravid med bf i oktober, och tycker det är lite läskigt då det är ett nytt vaccin och vaccinera sig med bebis i magen... Tänkte om jag vaccinerar mig efter födseln i så fall, men påverkar detta ammningen då? Så bebis får i sig det ändå?
Jaag är mkt mkt sällan sjuk, men hade en släng av feber, halsont och snuva för några månader sedan då jag var helt däckad. Detta var innan de börjat tala om svininlfluensan...men ngn form av influensa var det nog iaf.

Sambon ska jag se till att han vaccinerar sig, han har både astma och allergier så känns som att han är i riskzonen för att bli riktigt dålig i värsta fall.

Senaste jag hörde ( från BVC ) var att det skulle gälla från 6 månader och äldre.

För oss som inte har dagisbarn hemma tyckte läkaren att det räckte med att vaccinera oss vuxna.

Misstänker man att spädbarn drabbats av svininfluensa så kan man även ge Tamiflu tydligen.

Jag tänker inte vaccinera mej och mina barn får bestämma själva, dottern har jag avrått av samma orsaker som gör att hon inte är vaccinerad med gardasil. Hon har/har haft sjukdommar som inte gör vaccinationen rekomendabel men eftersom hon är 17.5 år när det är dags så får hon bestämma själv.
Sonen är 19 och bestämmer därför själv, jag skulle gissa att han vaccinerar sig då han precis har fått jobb och vill ju inte riskera att bli sjuk under provanställningen.

För sambon var det senast vi pratade om det självklart att vaccinera sig men han hade heller inte läst om några biverkningar utan bara fått info från jobbet att vaccination skulle ske.

Risken är ganska stor att jag och dottern redan har haft influensan då hon varit i Tunisien och blev väldigt sjuk strax efter, och jag med, vi fick inte komma till sjukhuset för provtagning eftersom smittorisken var så stor.
De resonerade som så att var det svininfluensan så var det, så länge vi klarade oss hemma så var det bra.

För min egen del utsätter jag inte min redan trasiga kropp för mer än nödvändigt, jag träffar väldigt få utomstående och vi kommer vara ännu mer nogranna i vinter med handhygienen (om man nu kan bli det).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 706
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18