Vaccinaton...

L

lillverran

Hej!

Jag undrar hur det ligger till med intervallerna när man ska grundvaccinera...jag har läs/hört så många varianter att jag måste fråga...:confused:

Har ett 4 årigt sto som stod ovaccinerad när hon kom till mig..nu har hon fåttt första sprutan mot influensa o stelkramp(kombinerad spruta...) Hur pass långt efter ska hon ha dom/den andra...?

Sv: Vaccinaton...

Hon har inget pass...är en import...Ska ha ut en Id-kontrollant i veckan...

nehej, men i vacc.intyget då, har för mig att de brukar skriva det, men jag kanske minns fel.

Spruta 2: 4-6 veckor efter spruta 1.
spruta 3: 5-7 månader efter spruta 2
Dettta gällde för min häst iaf. De brukar skriva in det i intyget eller ring och fråga vet.

Hon har lixom inga papper...:(tyvärr....E lite orolig att jag har missat & måste börja om, d vore ju fruktansvärt klantigt...:confused:

Men jag va in o försökte läsa mig fram till nåt på internet här o på Svenska ridsport hemsidan stod d 21-92 dagar...samma på Agria...gäller det nåt annat eller e ja helt ute o cyklar...?:angel:

Intervallen är som Andorra skriver. När fick hon den senaste vaccinationen?

den 11/3...alltså har jag missat med ca 2 veckor...:devil:

Ring och prata med din veterinär direkt imorgon och hör vad h*n säger om när det gått över tiden så lite.

Fick du inga papper alls? Men då kan du ju inte "bevisa" att hästen är vaccinerad öht...

nä..ja måste ju börja om från början nu...fick hem henne den 1/3...Utan pass...

Men vaccinationsintyget får man av veterinären, be om ett om du inte fick det sist! Det måste du ju ha för att just kunna hålla koll på när hästen ska ha nästa vaccination :)

Jo ja har ju fått papper på att hon e vaccinerad, som ska med när jag skickar in alla andra papper till passet...

ok, då fattade jag fel. jag förstod det som att du inte fått något papper på vaccinationen ens...

Ja detta är ju vad Ridsportsförbundet säger, sen är det ju en annan sak vad vaccintillverkaren rekommenderar. Det går att läsa om i Fass vet under respektive vaccin.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?