Vaccinationsintyg

S

silverblom

Skulle vaccinera hästarna idag och istället för vetrinären kom dennes hjälpreda/prakikant vet inte vad.

Hon vaccinerade iaf men i vaccinationsintyget brukar man ju få en klisterlapp med vaccinationens namn och sen en stämpel + namnteckning, hon hade ingen stämpel och inget klistermärke så hon skrev allt för hand, vetrinärens namn skrev hon bara.

Hur giltligt är detta? På tex hästinfluensa om jag ska på tävling?:confused: Måste jag åka in till vetrinären och få ordentlig påskrift eller vad ska jag göra? ska förhoppningsvis inte ha vetrinären igen på ett tag.

Sv: Vaccinationsintyg

Det är säkert giltigt, det låter så, och de Måste inte sätta dit klisterlapparna. Men man kan nog be om dem i efterhand tror jag, det har jag fått av mina vetrinärer iallafall...!

Lycka till på tävlingen!
:)

Hon vaccinerade iaf men i vaccinationsintyget brukar man ju få en klisterlapp med vaccinationens namn och sen en stämpel + namnteckning, hon hade ingen stämpel och inget klistermärke så hon skrev allt för hand, vetrinärens namn skrev hon bara.

Skrev hon veterinärens namn fastän det var hon själv som vaccinerade? Det är väl iaf inte tillåtet?

Däremot så har vår vet någon gång glömt stämpeln och skrivit ett namnförtydligande och leg vet, det har funkat utmärkt på tävling.

Klisterlapp behövs inte heller.

Hon skrev vetrinärens namn fasten det var hon själv som vaccinerade ja..

"Min" vet skrev också allt för hand när hon vaccinerade min ponny mot hästinfluensan o stelkramp i vintras. Det ska nog inte vara några problem!

Klisterlappen är ju bara ett sätt att göra det enklare för veterinären - slippa skriva så mkt. Det som är viktigt är vaccinets namn (och gärna batchnummer i den händelse att man behöver spåra ett visst vaccin) och framförallt veterinärens namnteckning! Jag antar att assistenten inte förfalskade denna utan bara skrev i veterinärens namn - tveksamt!! Det är dessutom inte tillåtet för en icke-veterinär att vaccinera såvida veterinären inte finns i närheten och assistenten har en sk C15 utbildning ("med rätt att sticka").

Stämpel är också ett sätt att underlätta administrationen. Det är ju inte särskilt svårt att förfalska en stämpel med texten leg vet och ett namn, det görs enkelt via internet. Inte "säkrare" än en handskriven namnförtydling.

Jag har "blandat" i min hästs pass, både klisterlappar och ditskrivet för hand.

När min häst senast vaccinerades så skrev vet. i passet och hans "assistent" gav sprutan.

Lika så vet jag att förut i alla fall, om man hade många hästar (typ ridskola) så skrev vet. i alla vaccinationsintyg och personalen gav hästarna vaccinet. Det tar ju en himla tid för en veterinär att spruta ett 50 tal hästar!

på tal om pass och risk för trådkapning så har jag hört att vaccinationsintygen (dvs dom små korten) inte gäller längre utan att man måste ha med passet alltid - stämmer det??
Spelar ingen roll för jag har alltid med passet ändå (har tappat bort lilla kortet men det kan ju vara bra att veta hur det MÅSTE vara!!

Alla vaccinationstillfällen ska föras in i passet detta kan antingen en klinik eller en veterinär göra. men de såkallande vacc intygen ska väl bort så att det blir mindre papaper att hålla reda på tycker jag är skönt!

Tja, dom tar ju betalt för sitt arbete ;)

De tar även betalt för vaccinet, och jag tror många ridskolor får ge sina hästar vaccinet själva varje år, både för att spara pengar och veterinärens tid.

Att stå och grund vaccinera om 40 hästar kan inte vara varken kul eller ekonomiskt för en ridskola för vet. måste åka på något akut.

Jo men precis det är därför jag började med att bara ta med passet - allt stod ju redan där!! Och nu har jag tappat bort lilla vacc.kortet men det kvittar ju som sagt!! Ville bara veta av nyfikenhet just för att jag hört att de inte gäller längre som sagt...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nästa vecka landar ett flyg från Island på Norrköping flygplats där min nya stjärna är ombord. Då hästinfluensa inte finns på...
Svar
3
· Visningar
850
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: MalanMjöl
·
Tävling Jag har en fundering kring TR och vaccination. På grund av krockad dragbil har jag blivit tvungen att avboka den inbokade vaccinationen...
Svar
5
· Visningar
1 721
Senast: stjarnfrugt
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka