Vaccinationsfrågor

Jenny85

Trådstartare
Har sån dålig koll på det här med vaccinering och hundar, vet bara hur det är på hästsidan...

Har missat min hunds årliga vaccinering med knappt 3 månader. Vad händer då? Grundvaccinerar man på något vis igen? Hur blir det med utställning och sånt nu (om uppfödaren vill ställa ut=foderhund)?

Blir så arg på mig själv som missat detta! :mad: Klantskaft!

Sv: Vaccinationsfrågor

inga bekymmer vad gäller tävlingar och utställningar. är hunden vaccinerad någon gång efter 10 månaders ålder så gäller den sprutan för 4 år, och det står var ägare fritt när/om man vaccinerar om. gäller dock inte kennelhosta, som man tar årligen, om man vill. denna vaccination krävs inte för någon form av tävlan som jag känner till iaf.
generellt vaccineras en valp vid 8veckor, vid 12veckor, och sedan när den är runt ett år gammal. efter det fyller man på vid behov, tex om man vill tävla, eller om sjukdomen finns i omgivningen.

Sålänge det inte rör sig om rabies är det lugnt. Inte alls samma regler som för häst.

Har sån dålig koll på det här med vaccinering och hundar, vet bara hur det är på hästsidan...

Har missat min hunds årliga vaccinering med knappt 3 månader. Vad händer då? Grundvaccinerar man på något vis igen? Hur blir det med utställning och sånt nu (om uppfödaren vill ställa ut=foderhund)?

Blir så arg på mig själv som missat detta! :mad: Klantskaft!

Som andra skrivit. Det händer inte någonting så länge det inte är rabiesvaccin. Det är absolut inte(!) alla som vaccinerar varje år. Har hört från veterinärer att det egentligen är onödigt att vaccinera varje år (undantaget är väl kennelhosta om man bryr sig om att vaccinera mot det). Det tar 2 år innan vaccinet börjar gå ur kroppen och 4 år innan det är borta, därav 4 års-reglen för tävlingar inom SKK.

Det beror ju på. Hur gammal är hunden? Är det 1-årssprutan som du missat? I så fall är det bara att boka tid så snart som möjligt och få det gjort.
Annars är det som övriga säger, den enda vaccination som görs årligen är mot kennelhosta och det är frivilligt.

Lånar min egen knapp för att svara er alla.

Hunden är ju vaccinerad varje år, han är 4 år idag. Då ska det alltså inte vara något problem om jag vaccinerar nu mot kennelhostan, 14 månader sedan förra sprutan? Han får ett fullgott skydd ändå? Är det så att uppfödaren väljer att ställa ut så är det kanske bra att fortsätta ta vaccin mot kennelhostan varje år?

Blir så rörigt i huvudet när man är så van vid rutiner kring hästens vaccinering :)

Lånar min egen knapp för att svara er alla.

Hunden är ju vaccinerad varje år, han är 4 år idag. Då ska det alltså inte vara något problem om jag vaccinerar nu mot kennelhostan, 14 månader sedan förra sprutan? Han får ett fullgott skydd ändå? Är det så att uppfödaren väljer att ställa ut så är det kanske bra att fortsätta ta vaccin mot kennelhostan varje år?

Blir så rörigt i huvudet när man är så van vid rutiner kring hästens vaccinering :)

Nej det är inga problem. Som sagt, kennelhosta är frivilligt att vaccinera för.

Hunden är ju vaccinerad varje år, han är 4 år idag. Då ska det alltså inte vara något problem om jag vaccinerar nu mot kennelhostan, 14 månader sedan förra sprutan? Han får ett fullgott skydd ändå?

Precis, och det är inte heller några problem om du väljer att vaccinera först om 3 år ;) Tävla får den göra ändå.

Prata med uppfödaren vad h*n tänker kring kennelhostan. Själv struntar jag fullständigt i den, framförallt eftersom vaccinationen mot det ändå inte ger ett fullgott skydd. De kan få kennelhosta trots vaccin och de behöver inte få det utan att vara vaccinerade mot det "mer än vanligt". Fast det är klart, OM de skulle drabbas så kanske det blir något mildare symptom om de är vaccinerade jämfört med om de inte är det.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar