Vaccinationsdatum

jenniealba

Trådstartare
En fånig fundering från en hästägare of the worrying kind:

Jag har en häst som jag har importerat från Polen; hon kom till Sverige hösten 2007 & var naturligtvis vaccinerad mot hästinfluensa & stelkramp i vanlig ordning. De skriver nog datumen lite annorlunda i Polen & jag tolkade det som att hon hade fått den sista sprutan den 5/6-2007. Hon har sedan blivit vaccinerad 16/5-2008, 6/5-2009 & 29/4-2010. Nu tror jag dock att hon förmodligen fick sin sista vaccinationsspruta i Polen den 6/5-2007 istället för den 5/6, alltså "gick hon över tiden" tio dagar året därpå - kan det vara så att hon ej har ett fullgott skydd pga detta?

Sv: Vaccinationsdatum

Fullgott skydd har hon, förutsatt att hon är grundvaccinerad i Polen. Däremot kommer du att få problem om du ska tävla, då kommer de förmodligen att kräva en ny grundvaccination.

Sv: Vaccinationsdatum

Okej, tack för ditt svar! Ja, hon är grundvaccinerad i Polen & nej, jag tävlar inte - jag är en typisk skogsmulle... :)

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Är inte så insatt i hur mycket/med vad man ska vaccinera sin häst så jag har hittills "bara" kollat med två olika veterinärer om...
Svar
15
· Visningar
2 370
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur