vaccinations problem

Ahi

Trådstartare
Förra året grundvaccinerade jag min häst mot influena och stelkramp plus botulism. Har inte vaccinerat förut så jag har ingen erfarenhet av det hela. Därför frågade jag veterinären när jag gjorde det när jag skulle vaccinera nästa gång. Om ett år sa hon. SÅ sagt å gjort nu var jag där idag å då visar det siga att jag missat en spruta. Jag visste inte att det skulle vara tre sprutor av influensa/ stelkramp( Puckat kanske men så är det) Botulism däremot fick jag tre av, och det stämmer väl? och så ska jag ge en nu efter ett år men inte ett ord om att jag skulle vaccinera en gång till efter ett halvår med den andra. Så nu undrar jag måste jag grundvaccinera om den sprutan igen.? har hört något om att stelkrampen inte är så kinkig som infuensan. Skulle ju vara glad om jag slapp göra om båda. Någon som vet??????

Sv: vaccinations problem

Ut tävlingssynpunkt så räcker det med grundvaccinering två sprutor för hästinfluensa, sen en varje år.

Men om du redan har grunden så är det ju ett års intervall som gäller därefter. Då förstår jag inte varför du skulle ha en vaccination däremellan. Iofs så räknar jag även den tredje sprutan som grund och jag antar att det var den du missade. Tydligen är det så att man kan tävla etc. på enbart de två första sprutorna men jag har alltid fått lära mig att det är tre som gäller för att grunden ska bli komplett :crazy: . Jag hade nog kollat upp det för säkerhets skull, både med veterinärer och i TR. Behövs det inte mer än två så är du ju hemma, annars får du ju tyvärr ta och vaccinera om pållen :smirk: .

Som jag skrev ur tävlingsynpunkt krävs det inte mer än två sprutor som grundvaccination!

Grunvaccin är väl: (influensa+stelkramp)
Spruta 1
Spruta 2 efter ca 6 veckor
Spruta 3 efter ca 5 månader
Därefter årlig vaccinering 1 gång per år.

Har dock för mig att man får tävla 2 veckor efter att den 2:a sprutan getts. (Endast influensa-krav)
Men du lär nog fullfölja grundvaccineringen för att den ska gälla på tävling senare och hästen har inte fullgott skydd innan det är gjort. (enligt rekomendationer)

Har fått mina hästar vaccinerade enligt följande i många år och det ska stämma med gängse praxis:

Hästinfluensa:
1: sprutan
2:a sprutan 21-92 dagar efter den första
Därefter uppföljning 1 gång/år

För att få starta på tävling måste hästen vara grundvaccinerad, dvs ha fått de två första sprutorna. man måste också kunna visa giltigt vaccinationsintyg. Senaste vaccinationen får inte vara gjord senare än 1 vecka före ankomst till tävlingsplats.

OBS! Detta gäller ridhästar, det är andra regler för travare och galopphästar.

Stelkramp:
1: sprutan
2:a sprutan ges 4-6 veckor efter den första
3:e sprutan ges 6 månader efter den andra sprutan
Därefter uppföljning var 3:e år
Om hästen skadas och ej har vaccinerats det senaste året vaccineras den igen.

Botulism:
3 sprutor med 4 veckors mellanrum mellan varje.
Därefter uppföljning efter ett år.

Lycka till med hästen!

Ok. Då stämde min beskrivning hyffsat på din för stelkramp.
Jag fuskade och läste på ett av mina vaccinations-kort och där stod det att detta gällde för BÅDE stelkramp och influensan!
I och för sig ändrar de ju reglerna då och då... :confused:

Ja precis... jag menar att jag missat tredje sprutan i grunden.. Får ta och ringa och kolla detta på måndag. Får se vad de säger om saken. tack för svaret iaf

Det var som du skrivit som jag uppfattade det. Eftersom jag fått båda i en spruta. Så då är det ju så att jag missat en för ett halvår sen..

För en bra grundvaccination mot stelkrampen räcker det med de två första sprutorna, om du har en frisk vuxen häst.
De flesta har också ett bra skydd mot influensa redan efter dessa två. Vill man ha ett optimalt influensa-skydd, så ska man följa rekommendationerna fullt ut, dvs tre sprutor i grundvaccinationen (den 3:e 5-7 mån. efter den 2:a) och sedan revaccinera MINST var 6:e månad.
Den vaccination din häst har fått är således tillräcklig för tävling om det är en ridhäst (ej island eller western) och du inte tävlar internationellt.

zesel skrev:
För en bra grundvaccination mot stelkrampen räcker det med de två första sprutorna, om du har en frisk vuxen häst.
De flesta har också ett bra skydd mot influensa redan efter dessa två. Vill man ha ett optimalt influensa-skydd, så ska man följa rekommendationerna fullt ut, dvs tre sprutor i grundvaccinationen (den 3:e 5-7 mån. efter den 2:a) och sedan revaccinera MINST var 6:e månad.
Den vaccination din häst har fått är således tillräcklig för tävling om det är en ridhäst (ej island eller western) och du inte tävlar internationellt.

är revaccinera att återaccinera? ska man alltså vacciner mot influensa varje halvår?

Ja, med revaccination menar jag återvaccination (alltså det som görs efter grundvaccinationen och tills vidare).

Om du vill att din häst ska ha ett bra vaccinationsskydd mot influensa, så kan du vaccinera om den mot hästinfluensa med max 6 månaders intervall.
De flesta som har ridhästar med undantag av ovanstående vaccinerar dock om en gång per år, då det är detta som är minimum för att få delta i tävling.

Undrar om ni vet vilka regler som gäller för travare? Har hört att de inte är skyldiga att vaccinera mot influensa överhuvudtaget inom den sporten!!! // M

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984
Hästvård Min häst ska ha stelkrampsvaccin i mars, men hästinfluensa och botulism först i september. Hur hade ni gjort? Ska jag bara...
Svar
11
· Visningar
1 265
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Ponny vaccinerades idag av veterinär modell gamla gardet. Han fick för både influensa och stelkramp. Frågade veterinären om det...
Svar
8
· Visningar
1 098
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka