Vaccinationer

S

Snoa

Hej på er!
Självklart kan en veterinär hjälpa mig med svar, men vill i alla fall kolla med er först om ni vet detta.
köpte ny häst för en månad sedan. Såg i hennes pass att hon är vaccinerad mot hästinfluensa med equip f senast i maj förra året. och något som heter equip ft hösten 2005. den senare stod som andra vaccinationer i passet. någon som vet skillnaden på dessa två och vilken hon ska ha vid nästa vaccination. Som ju är i maj nästa år, om jag inte är helt ute och cyklar.
Tacksam för svar!

Sv: Vaccinationer

Jag skulle gissa på att ft är influensa och tetanus, dvs stelkramp, och bara f är influensa. Eftersom hon fått två sptutor influensa förra året är det kanske så att hon fick en grundvaccination, och då ska hon vaccineras nu i höst igen. Ska ju inte gå mer än ett år mellan influensasprutorna. För stelkramp så är grundvaccineringen tre gånger. Först en spruta, sen 6-8v senare spruta nr2, sen efter 6 månader-12 månader ytterligare en. Sen är det vart tredje år. Så har hon grunden för stelkramp så är det inte förrens 2008 hon ska ha nästa.

Rätta mig om jag har fel

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 290
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 107
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 729
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar