Sv: Vaccinationer?
Hejsan.
Vi vacinerar både mot flunsan A:1 och flunsan A:2, eftersom det nu misstänks att även det börjar komma in i landet, Så det har vi gjort ertt bra tag nu, innan var det bara ena flunsan. Sedan vacinerar vi mot stelkramp var tredje år, men efter sårskador skall man ge dom en extra, det brukar vetrinärerne avgöra. Vi vacinerar även mot virusabort även om jag har en valack, det är väldigt sällsynt att det drabbar valackar, men det har förekommit, och vi vill vara på den säkra sidan :smirk:
botulismvacinationer använder dom flesta när dom ställer sina hästar på hösilage eller ensilage. men jag vet även dom som vacinerar även om dom står på hö, det har ju förekommit ett botulism fall hos en häst som stog på hö efter att ha hittat en död sork i hö´t.
Det finns ju dom som inte vacinerar sina hästar, endel som inte tävlar tycker inte att det är nödvändigt, men jag tycker att det är en skyldighet om man har häst att vacinera. Det är det värt för det blir dyrare om man får en sjuk häst som insjuknar i flunsan eller får stelkramp, och man spar hästen det onda och så dåligt som hästen måste må. Men det är ju olika och jag har lärt mig att alla tänker olika :smirk: