Vaccinationer?

H

Hemligisten

Hej jag undrar vilka vaccineringar man behöver göra och när och vad är botulism?

Sv: Vaccinationer?

Behöver och behöver... Det avgör du ju själv. Du bör absolut vaccinera mot stelkramp. Jag vaccinerar även alla mot influensa. Har vaccinerat mot botulism när hästarna åt hösilage, nu äter de hö och är ovaccinerade. Sen vaccinerar man ofta dräktiga ston mot virusabort.

Finns massa gamla trådar om vaccinering, använd sök-funktionen.

Hejsan.
Vi vacinerar både mot flunsan A:1 och flunsan A:2, eftersom det nu misstänks att även det börjar komma in i landet, Så det har vi gjort ertt bra tag nu, innan var det bara ena flunsan. Sedan vacinerar vi mot stelkramp var tredje år, men efter sårskador skall man ge dom en extra, det brukar vetrinärerne avgöra. Vi vacinerar även mot virusabort även om jag har en valack, det är väldigt sällsynt att det drabbar valackar, men det har förekommit, och vi vill vara på den säkra sidan :smirk:
botulismvacinationer använder dom flesta när dom ställer sina hästar på hösilage eller ensilage. men jag vet även dom som vacinerar även om dom står på hö, det har ju förekommit ett botulism fall hos en häst som stog på hö efter att ha hittat en död sork i hö´t.
Det finns ju dom som inte vacinerar sina hästar, endel som inte tävlar tycker inte att det är nödvändigt, men jag tycker att det är en skyldighet om man har häst att vacinera. Det är det värt för det blir dyrare om man får en sjuk häst som insjuknar i flunsan eller får stelkramp, och man spar hästen det onda och så dåligt som hästen måste må. Men det är ju olika och jag har lärt mig att alla tänker olika :smirk:

Botulism drabbas hästarna av när de får i sig gift producerat av en bakterie som heter Clostridium botulini. Det är en anaerob bakterie, så den trivs i hösilage-balar om den väl kommer in i dem. Giftet hämmar nervimpulser och gör att hästen blir förlamad. Så det kan nog vara klokt att vacinera, åtminstone om hästen äter hösilage. Vid stelkramp får hästen istället kramp (hörs kanske på namnet :) ) och det kan den få vid sårskador. Både botulism och stelkramp ger bra skydd vid vaccinering.
Varken vaccin mot virusabort eller hästinfluensa ger ett 100-%igt skydd, men kan ändå vara bättre än inget skydd alls.

Veterinärer rekommenderar inte vaccination mot botulism i vanliga fall där hästen äter hösilage, dock kan dom rekommendera det om man upprepade ggr hittat döda djur i balarna, något som kan göra att botulismen bryter ut. Dock är det inte säkert att botulismvaccinationen räddar dig mot botulism eftersom det finns många olika typer.. Och man är inte än säker på vilka negativa sidor som finns i vaccinet mot botulism

Våra veterinärer rekommenderar vaccination.

KOnstigt inlägg du skrev..
Upprepade gånger man hittar döda djur t.ex.

Även jord kan ställa till det.

AM

Jo det är sant.. Men i vårat stall har vi fått slänga säkert 10 balar pga att vi har hittat döda råttor i dom.. Något som lätt kan leda till att det blir botulism i balen..

Om man hittat döda djur är det stor risk att man får botulism av annan typ än B (som vaccinet hjälper mot) B anses oftast vara jordsmitta.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 029
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka