vaccination

Kazaam

Trådstartare
Min veterinär säger att det är nya regler för vaccination av hundar, att man inte behöver vaccinera varannat år längre, utan att det räcker med vart tredje.
Jag vill inte påstå att han har fel, men överallt står det ju varannat år om man läser om det :confused:

Någon som vet?

Sv: vaccination

Nu är jag inte helt insatt i exakt vilka rapporter som ligger bakom men man har sett i i studier att immuniteten håller i sig betydligt längre än man trott och därför ändrat rekommendationerna. (tex har man sett en fullgod immunitet mot parvo hos 6-7åriga hundar som vaccinerats enbart som valpar)

Vartannat år gick tillverkarna av vaccinet ut med. Tidigare var det ju varje år. Jag läste själv lappen som satt uppe på Strömsholm :)

Kennelhosta bör man däremot vaccinera varje år.

För utställning/prov så räcker det med vart 4:e år.

I SVAs vaccinationsrapport står det avv vaccinet har effekt 2-3 år å då är det rimligt att rekomendera vartannat år.
PL

Här i Danmark får vi lära oss att det räcker med vart tredje år. Dock rekommenderar vi vartannat år på den klinik jag jobbar på i Sverige. Men som sagt är det ju giltigt för tävling i 4 år.

Så man KAN vaccinera vart tredje år för själva vaccinets skull?
Men då kanske nån tycker att vacc.intyget inte är giltigt?

Ska nog köra med varannat känns det som....

Diskutera saken lite mer med din veterinär. Det finns ju lite olika faktorer som inverkar när man bestämmer hur ofta en hund ska vaccineras och mot vad den ska vaccineras. Alla hundar behöver inte vaccineras på samma sätt.

Det kanske finns olika sorter av samma vaccin? Det kan vara en faktor. Hundar lever under olika smittryck så en hund kan behöva vaccineras på ett annat sätt än en annan.

På kattsidan vet jag att vaccinationsprotokoll skräddarsys allt mer efter inviderna. Man ser till deras levnadssituation, vilket vaccin som används, eventuell sjukdomshistoria och sedan bedömer man hur katten bör vaccineras. Detta sker inte alltid, men mer och mer.

Vaccinationen är "giltig" i fyra år. Så på det viset är det inga problem att vaccinera var tredje år. Nackdelen med att vaccinera var tredje år är väl att man riskerar att vaccinet har nedsatt skydd de sista månaderna på treårsperioden.

Har googlat lite nu...
I den danska produktinformationen (uppdaterad 23/1-08) för Nobivac DHP Live Vet. står revaccinering var tredje år. Har för mig att det är samma vaccin som används i Sverige?

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 073
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka