Vaccination..

Fragile

Trådstartare
Hej, har just köpt en egen häst, varmblodstravare och nu sitter jag och tittar igenom avmaskning o vaccinationer.
När man avmaskat o så skriver man ej upp eller? Har ej något papper där de skrivit upp hur ofta o med vad de avmaskat henne?

Tänkte göra ett "kolla masken" i vår innan betet och sen utgå från det.

Men i passet står det att hon vaccinerats 2 gånger om året mot hästinfluensa. Hur mycket kostar det att vaccinera mot hästinfluensa?
Är det något mer ni tycker man ska vaccinera dem mot?
I Maj o November har hon fått sina vaccinationer, ska jag fortsätta så?

När man avmaskar, ska man gå ihop alla som har häst i samma hagen eller alla i stallet??

:) //Mimmi

Sv: Vaccination..

Du ska absolut vaccinera mot stelkramp om hon inte är det. Hästinfluensa vaccinerar man mot en gång om året.

Det finns inget intyg (som vaccinationsintyg) där man skriver upp när man avmaskat men man kan ju göra det för sin egen skull om man vill ha koll;)

Nej, avmaskningar brukar sällan skrivas upp annat än om man själv vill ha det uppskrivet för sin egen skull. Dock, du kan "Kolla masken" redan nu så vet du om du bör avmaska nu och mot vad;)

Det är lämpligt att vacciner mot hästinfluensa, ja. Många gånger krävs vaccinationer för att få åka på clinics och tävling m.m. Vissa stall kräver det också. Dock, viktigaste vaccinationen är stelkramp så kolla att den finns där också.

Kan väl kosta några 100-lappar för själva sprutan och sen tillkommer resa/klinikavgift etc....

Det står i passet om "övriga vaccinationer" . Tetanus??
Det har hon fått 1 gång om året.. men står ej vad det är?

Casey: Men varför har de vaccinerat 2 gånger om året då? O stelkramp ska man ta hur ofta?

//Mimmi

Tetanus är just stelkramp och den behöver man inte en gång om året men det verkar som om din häst är välvaccinerad;)...prata med din veterinär och kom överens om en lämplig vaccinationscykel och ha koll på ev. tävlingsreglementen m.m.

Haha, jag tack gode gud! Jag kan ju inget om detta, så har ju ju köpt en varmblodstravare (vilka kanske är kända för att inte vara så väl vaccinerade) för 4500:- Hon hade ingen försäkring. (det har hon nu)

Så jag hade tur..

//M

Tävlingsreglementet nationellt säger två sprutor och därefter årligen, och det skall vara minst 21 dagar och högst 92 dagar mellan första och andra sprutan. Internationella reglementet säger grundvaccinering och därefter var sjätte månad, de nya bestämmelserna gäller från 2005.

Senast ändrad av en moderator:

Din häst är influensavaccinerad enligt det internationella förbundets krav. Hade för mig att detta endast gällde ridhästar och ponnyer, inte travare. De har väl skippat kravet på influensavaccinering?

Travhästar behöver ej vara vaccinerade för att få tävla inom travet. Ska du tävla inom ridsporten så krävs vaccinering.
Ska du ej tävla alls så behöver du ej vaccinera,dock bra med stelkramp och i vissa fall är det ju bra med vaccinering mor influensn om du står i större stall där folk åker och tävlar och tränar och då är risken större för smittspridning.

Har själv en häst som jag "skippat" vaccineringen på nu när vi ej tävlar/tränar längre och han står hemma med en polle till.

Lycka till

Din häst är influensavaccinerad enligt det internationella förbundets krav. Hade för mig att detta endast gällde ridhästar och ponnyer, inte travare. De har väl skippat kravet på influensavaccinering?

Många travtränare vaccinerar faktist mot influensan 2 gånger/år...
Ska hästen tävlas utomlands som t.ex Frankrike så ska pappren vara i ordning.
Man skickar journalen till STC som för in d´vaccinationerna i ett register.
Den dagen hästen sen ska starta i t.ex just Frankrike så krävs "STC-pappren" för att över huvud taget ta sig in i landet..

Så antagligen beror TS hästs vaccinationer på att den var tänkt tävla utomlands eller så kanske den är av just fransk härstammning..eller så var det rutin i just det travstallet hästen kom ifrån, att vaccinera två gånger/år..

När det gäller försäkrig så är det i många fall en ägarkonstellation på tio häst eller fler..
Att betala premie för alla hästar kan bli dyrare/år än att "ta smällen" när den kommer..

När det gäller avmaskningar så är det kanske inte så svårt att ringa och fråga hur dom har gjort tidigare???? :idea:

AM

Det kan ju vara så att de två vaccinationerna samma år är del i en grundvaccination(?) slog mig bara, den tanken...

Tycker också att stelkramp och influensa är de viktigaste...
kanske mot botulism om hon äter --silage

Ett tips är att kolla med stallkompisar när de vaccinerar om det finns möjlighet att ta ut vet. samtidigt..
sprutorna kostar inte så mycket men, resan m.m. gör att det landar på ganska stor peng om man är själv...
Tror det kostade 7-800:- när jag hade ut vet i våras för vaccination.

Influensan vaccinerar du en gång per år efter grundvaccineringen som är två sprutor. Tetanus är stelkramp och den har jag för mig har tre grundvaccinationer, andra sprutan efter tre månader, tredje ett halvår efter endra, och sen vart tredje år.

Har för mig bara sprutan går loss på runt 350:-

Tack för svaren!!

Stelkramp har hon fått:
011031
011208
021207
051119

//Mimmi

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 646
Senast: Piaff
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka