Vaccination

Sv: Vaccination

Det är olika på olika veterinärer och på vad de tar ut i reseersättning + om det bara är en häst de åker ut på. Men räkna med 500-600 kr om den bara åker ut för att vaccinera din.

stelkramp är väl inte så dyrt?

Men botulism däremot kan bli väldigt dyrt. Det är några sprutor (2-3??) och har de öppnat en flaska så måste du betala för hela även om du inte använder hela då det måste användas direkt.. Det har jag för mig i alla fall..

Men botulism däremot kan bli väldigt dyrt. Det är några sprutor (2-3??) och har de öppnat en flaska så måste du betala för hela även om du inte använder hela då det måste användas direkt.. Det har jag för mig i alla fall..

har veterinären en bit att åka kan det bli bra dyrt även med stelkramp ;) huruvida vet. "sparar" eller låter en kund betala hela förpackningen med botulism vacc. är olika från veterinär till veterinär. här finns både och. rekommendationen för ngt. år sedan från tillverkaren va att förpackningen inte skulle sparas.

Helt rätt! :) Det är tre sprutor först (grundvaccination) som ska tas med 4 veckors mellanrum tror jag.

Och det finns tydligen inte små-doser för endast en häst :mad: så veterinären måste öppna en stor förpackning som innehåller 5 doser så man får betala dem också eftersom vaccinet inte håller sig.

Detta får man göra vid varje vaccinationstillfälle!! Därför är det lönande att vara flera hästägare som ska vaccinera för då delar man på det.

När man väl har gjort grundvaccinationen är det väl en gång om året tror jag. Kommer dock inte ihåg hur mycket det kostar för botulismen vid varje tillfälle.

Men i stelkramp är det bara en spruta? Så det är inte alls lika dyrt som botulism som det är flera sprutor inblandade i?

Men i stelkramp är det bara en spruta? Så det är inte alls lika dyrt som botulism som det är flera sprutor inblandade i?

Grundvacc för stelkramp är 2 sprutor med 4-6v mellanrum.
Jag är grymt irriterad på att Botulismvaccinet bara finns i flerdosflaska, så opraktiskt! Även om man ska vaccinera flera hästar kan det ju vara 6 eller 7 och då blir det fortfarande vaccin man får kasta..

Bottulismvaccinet finns i endosflaskor på 12 st i en förpackning.
Fanns i höstas ialla fall......

grundvaccinationen tar dem väll bara när dom är åringar? För man ska väll vaccinera tre gånger per år sedan? Eller har jag helt fel nu? Så tänkte att när dom är äldre så behövs bara en spruta men jag kanske har fel!

alla hästar vacc. inte alls. har inte hästen ett vacc. intyg som "säger" att hästen fått det den ska, så har iallafall jag gjort om hela vacc. med grundvacc. skulle aldrig våga lita på vad ngn. säger utan att se det på print.

stelkrampsvacc. ger man va 3-e år eller vid behov(skada/op) efter grundvacc.

Lite off.

Hur ofta ska man vaccinera mot botulism då?
(Är inte så inne på det eftersom jag alltid levt på hö) :angel:

varför har man Boutulism? Kan man inte bara köra med stelkramp var 3:e år och hästinfluensa en gång om året? Eller är det tvärt om? :P hahaha kommer ej ihåg!

stelkrampsvacc. skyddar mot stelkramp och hästinfluensa skyddar man mot genom att vacc. mot det. genom att vacc. mot botulism så skyddar man till viss del mot det (det vacc. skyddar inte mot alla sorter av botulism)

hur vida man väljer att vacc. mot botulism (som hästen kan få av framför allt hö/ensilage om det kommit tex. djur eller jord i balen) är olika från häst ägare till hästägare. personligen vacc. inte jag mina utan jag har valt att köpa ett dyrare hösilage som är slaget högre över backen för att minimera risken att det kommit ngt. olämpligt i.

stelkramps spruta är den ända jag inte skulle "våga" hoppa över.

Nej, men hästar som äter ensilage kan få en sjukdom som heter botulism av ensilaget.. som sker pgr av att det kan kommit jord och döda djur in när det skördats, så därför väljer många att vaccinera mot botulism eftersom det ibland är en dödlig sjukdom!

Men som sagt, om man väljer ett dyrare ensilage som blivit skördat på det sättet du berättar så är det inte alls lika farligt och underlättar mycket :)

Men om man köper av en "enkel bonde" som använder den gamla tekniken så skulle jag nog välja att vaccinera!

fast fortfarande är det ju så att vacc. "bara" skyddar mot en bråkdel av dom olika varianterna (som alla är dödliga) så att köpa där det är korrekt skördat borde vara minst lika viktigt oavsett om man vacc. eller inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
339
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka