Vaccination?

fettso

Trådstartare
Den lilla kisungen vi har är ej vaccinerad(köpte henne för 1vecka sedan)Vad är det man vaccinerar mot?Hur ofta??

Sv: Vaccination?

Kattpest och kattsnuva är vad man brukar vaccinera mot. Används levande vaccin vaccinerar man mot kattpest vart tredje år (men det finns studier som tyder på att kattpestvaccin skyddar betydligt längre tid än så) och mot kattsnuva varje år. Har man strikta innekatter behöver man inte vaccinera mot snuva varje år utan då räcker det med vart tredje år.

Det är vad jag och min veterinär kommit fram till sedan kommer du få 100 andra bud om hur det ska gå till. ;)

Risken med att inte vaccinera sin innekatt mot snuva är att den inte har något skydd om den skulle stöta på viruset vid t.ex. inköp utan karantän, veteriärbesök etc. Men det är ju upp till djurägaren att bedömma hur stor risken är.

Risken med att inte vaccinera sin innekatt mot snuva är att den inte har något skydd om den skulle stöta på viruset vid t.ex. inköp utan karantän, veteriärbesök etc. Men det är ju upp till djurägaren att bedömma hur stor risken är.

Med strikta innekatter menar jag katter som inte träffar andra katter än de i hushållet, men givetvis får man se till att vaccinera katterna mot snuva i god tid om man tex. ska ta hem en ny katt eller sätta dem på kattpensionat.

Risken att smittas hos veterinär är minimal eftersom det är ett katt-till-katt-smitta och iaf jag litar 100% på att min veterinär inte låter mina katter vara "farligt" nära andra katter och hon är noga med handhygienen också.

Sedan är det ju så att kattsnuva som regel inte är något väldigt farligt för vuxna, i övrigt friska katter så även om de smittas är det ingen dödsdom.

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama