Vaccination

asaria

Trådstartare
Hmm.. en fråga ngående vaccination..
Mitt vaccinationskort försvann för ca 2 år sedan. Jag fick då grund vaccinera henne.
Alltså, först en spruta, sedan en spruta till inom en månad typ.
Nästa skulle tas innom ett halvår.
Sprutan efter det skulles tas innom ett år..

Min fråga är då: När ska nästa tas? glömde såklart fråga det..
Men någon som vet kanske? :confused:

Sv: Vaccination

Om det är två år sen hon vaccinerades sist (vet inte om jag fattade dej rätt. Vakar fölning och börjar visst bli seg i huvudet...:angel: ) så måste du börja om från början.
När grundvaccineringen är gjord så är det för hästinfluensa en gång om året (det får inte ha gått över 1 år, alltså vaccinerad 12/1, nästa gång SENAST 11/1 nästa år, som exempel). Stelkramp var tredje år.
Man måste hålla igång allt det här, annars får man börja om från början...
"Botulism-sprutan" är jag inte insatt i, ger bara vanligt hö...

Hmm.. nej du fattade fel, den sista togs för mindre en ett halvår sedan..
Det var den 4e sprutan sen vi tog första.. (hmm, ja lite dåligt förklarat, men ni kanske fattar)
Men jag glömde fråga när nästa skulle tas :)

För att få tävla:
Först 2 sprutor med 21-92 dagar emellan (3 veckor- 3 månader). Detta är grundvaccineringen.
Därefter ska hästen vaccineras varje år högst ett år efter föregående vaccination.
En del veterinärer/vaccintillverkare rekommenderar at tredja sprutan tas 6 månader efter den andra, men det är för skyddets skull. Ur tävlingsperspektiv räcker det med ett år.
För att förtydliga:
den 4: e ska tas max 1 år efter den 3:e
den 5:e ska tas max 1 år efter den 4:e
osv.

Aha :) okej tack!
Är så rädd att man ska missa vaccinationen och så måste man göra om allt!
Men då är det ju lågnt kvar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: movi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka