Vaccination

linney

Trådstartare
Min pålla vaccinerades igår.. skall tävla på söndag. Egentligen måste det ha gått 7 dagar va? Hurpass noga kollar dom? Måste ju vara olika från klubb till klubb. Någon som vart med om att inte fått starta pga att detta? :crazy:

Sv: Vaccination

Klubbarna brukar vara jättenoga med det, så ser dom att det gått färre än 7 dagar så är risken stor att du inte får starta.
Jag skulle nog inte ens chansa att åka dit, utan stryka mig från tävlingen om jag vore dig.

Jupp.. dom kollar nog det. Jag höll på att "åka dit" när jag tävlade för några månader sen. PÅ STC så står det 4 dagars karens så jag trodde att det var ok(ridsportförbundet hänvisar till deras sida när det gäller vaccination innan tävling). Väl framme vid tävlingsplatsen och vid veterinären så sa hon att det var för nära inpå (6 dagar hann gå).
Det "roliga" va att överdomaren sa att man inte fick starta pga smittorisken, att eftersom min häst inte hade kunnat tillgodogöra sig vaccinet ännu och därför kunde smitta andra hästar (?!).
Veterinären sa att det var för min egen hästs del.. (vaccinet verkar som antidoping) vilket lät mer troligt.
Hur som helst fick jag i alla fall starta då jag hade suttit o åkt i två timmar till tävlingplatsen och överdomaren menade att vi i alla fall hade hunnit smitta alla andra hästar på tävlingsplatsen. *hrm*

*kl*
Men då borde ju den gamla vaccineringen egentligen räcka, om ni inte omvaccinerade på samma dag dvs.

Fast samtidigt så sägs det ju att hästarna ska vaccineras minst 4 ggr/år för att vaccineringen ska hjälpa.

Nej, då tror jag mer på veterinären.

Ringde tävlingsansvarig och kollade. Hon påstod att "7dagars regeln" endast gällde vid omvaccinering. Alltså om man gör om vaccineringen så måste det ha gått 7 dagar efter andra sprutan. Aja.. nu får jag tävla iaf. Det var ju bra :banana:

linney skrev:
Ringde tävlingsansvarig och kollade. Hon påstod att "7dagars regeln" endast gällde vid omvaccinering. Alltså om man gör om vaccineringen så måste det ha gått 7 dagar efter andra sprutan. Aja.. nu får jag tävla iaf. Det var ju bra :banana:

Det är synd att inte alla klubbar följer TR.

TR I Mom 173 Medicinsk kontroll och skydd av hästar
Vaccinationsbestämmelser

"... Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen".

Jag frågade min veterinär när han va ut och tog sputan på en av pållarna.
Han är då även en veterinär som står ute på tävlingsbarnorna och besiktar.
Han sa att det måste gå 7 dagar.

trazel skrev:
Det är synd att inte alla klubbar följer TR.

TR I Mom 173 Medicinsk kontroll och skydd av hästar
Vaccinationsbestämmelser

"... Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen".

:bow: :bow:

En sak till; tror du inte att det finns en anlening att regeln finns? Hade det varit i slutet av veckan så okej, men nu har det trots allt bara gått 4 dagar. Tycker det låter väldigt korkat. För mig har det inte med att göra hurvida smittorisken är stor eller inte utan att man inte ska anstängas efter vaccination. Kan man inte planera vaccinationerna bättre kan man låta bli.

/Rumpnissen som vaccineras var sjätte vecka och lever förbannat lugnt då, för annars tuppar hon av.

Senast ändrad:

Frågade min vetrinär också. Det ska ha gått 7 dagar. Men detta är endast för smittorisken, som ändå är lika med noll med tanke på att hon är regelbundet vaccinerad. För hästens skull, alltså ansträngning, så spelade det inte någon roll.

Märkligt. Skyddet håller ju i ett år, alltså kan det inte vara någon smittorisk när man omvaccinerar. Sen är det ju faktiskt så att du sprutar in en del av smittan för att hästen ska bygga upp försvar mot det.

Samtliga veterinärer jag mött säger att det är pga av ansträngningsrisken. Men, detta är ju inte första gången veterinärer är oense. ;)

Det var ju precis det jag menade, du lyckades dock formulera det lite bättre än snurriga mig :p .
Har också alltid trott att det varit pga av risken för överansträngning och liknande. Knappast pga. smittorisken, den torde ju egntligen vara obefintlig eller väldigt stor då de tydligen ska vacc. 4 ggr/år för att de ska hålla, som jag skrev tidigare.
Det är väl därför hästar som tävlas internationellt nu ska vacc. 2ggr/år ist för bara 1 ggr. Och det är väl också därför man tagit bort vacc. inom travet? Just för att det inte hjälper?!

Han_naH skrev:
Det var ju precis det jag menade, du lyckades dock formulera det lite bättre än snurriga mig :p .
Har också alltid trott att det varit pga av risken för överansträngning och liknande. Knappast pga. smittorisken, den torde ju egntligen vara obefintlig eller väldigt stor då de tydligen ska vacc. 4 ggr/år för att de ska hålla, som jag skrev tidigare.
Det är väl därför hästar som tävlas internationellt nu ska vacc. 2ggr/år ist för bara 1 ggr. Och det är väl också därför man tagit bort vacc. inom travet? Just för att det inte hjälper?!

Anledningen till att man tagit bort det från travet är pga av risken att de helt enkelt dör. För dem är det större risk att de far illa av själva vaccinationen än att få det faktiska viruset.

I alla fall är det var de travmänniskor jag känner säger.

Jaha, det har jag aldrig hört. Man lär sig något nytt varje dag :idea:

Det jag har lärt mig är att det inte hjälper om de inte vacc. oftare än 1 ggr/dag.

Rumpnissen skrev:
Anledningen till att man tagit bort det från travet är pga av risken att de helt enkelt dör. För dem är det större risk att de far illa av själva vaccinationen än att få det faktiska viruset.

I alla fall är det var de travmänniskor jag känner säger.

Menar de alltså att det skulle vara skillnad på övriga hästar och varmblodiga travare i deras sätt att reagera mot vaccin? :crazy: Eller är det jag som är bakom flötet?

emelit skrev:
Menar de alltså att det skulle vara skillnad på övriga hästar och varmblodiga travare i deras sätt att reagera mot vaccin? :crazy: Eller är det jag som är bakom flötet?

Den enda anledningen jag kan förstå är för att de tränas annorlunda. Medans vi tränar våra ridhästar längre pass på medelnivå tränar de sina hästar maxade korta intevaller osv. Men jag vet inte, är som sagt inte så insatt i travet, bara den infon jag fått av de som är insatta. :idea:

Det ska inte stoppa dig från att tävla om det gått mindre än sju dagar, men kanske mer för hästens skull skulla jag inte startat så snart efter en vaccinering, eftersom hästarna kan bli påerkade negativt av det.
Men efter 5-7 dagar ska de iofs vara återställda.

Jag har skickat hem ett par stycken som inte haft giltigt vac. intyg så JA det är NOGA med det.

Men hur kommer d att lösa sej sedan då nu när dom säjer att man kanske inte behöver vaccinera om man gör ett sånt där test , d kan ju inte arrangörerna veta ifall man hade en häst som inte behövde vaccineras?

Håller med flera andra här, det är ju faktiskt både för din egen hästs och de andra tävlingshästarnas skull att regeln finns..
Bättre planering nästa år kanske?

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 341
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar